Tante Astrid´s undervannsverden (side 13)

Vil bare si at det er veldig artig å lese tråden din. Du har skikkelig lange utfyllende innlegg og det liker jeg Men hvordan får du bildene til å vises store når du legger de inn her? Mine blir bare sånne små som du må trykke på for å få store...
For å få bildene store så gjør du alt på vanlig måte, men etter at du har postet det så velger du Endre innlegg. Klikk på bildet du ønsker å førstørre slik at det blåses opp litt. Høyreklikk på musen og klikk på egenskaper. Uthev og kopier det som står etter plassering. Deretter plasserer du markøren i den originale teksten din, gjerne med et par åpne linjer mellom markør og nederste del av teksten. Klikk så på den fjerde boksen over teksten din, den med en firkant og en rød strek på. Det popper da opp ett vindu som du limer inn det du tidligere kopierte. Klikk ok og deretter post innlegg. Da skal det være i orden. Det er faktisk mye mer innviklet å forklare det enn å gjøre det

Setter her inn det siste bildet fra rekekaret mitt så jeg får sjekket at jeg har skrevet riktig her over. Dette lille karet vokser det ganske bra i og jeg må hele tiden luke unna noe mose. Er visst snart på tide igjen.



[External Image]
Stilig. Takk for hjelpen! Det var jeg ikke så veldig vanskelig, men det ble nå litt knotete likevel
I dag leker trilineatusene igjen. Etter at jeg fikk tak i en hann sist sommer så har de lekt med ujevne mellomrom. Det er det samme paret hver gang, den største hunnen og den eneste hannen. De har nå holdt på i hele dag, men de er såpass sjenerte at jeg ikke skal komme så alt for nærme før de slapper av og legger seg på bunnen.
Omtrent som tenåringer som blir overrasket av foreldrene:
"Vi driver bare å ...hmm... snakker om ... hmm... ehh ...leksene" eller i corydorasenes versjon:
"Nei, vi ligger her bare vi og ...hmm... lurer på om ...ehh... vi skal ta å sile litt sand der borte i hjørnet. Det er det vi driver med, suger sand bare." ;D

Har bare fire coryer for øyeblikket og har igrunnen tenkt å øke bestanden. Hadde jeg hatt overskudd til det så skulle jeg prøvd å fått drevet frem noen av eggene. Kanskje neste gang
De tre guppyene jeg har hatt gående i rekekaret har virket friske og aktive hele tiden, men den siste uka har jeg sett at den ene av dem har hatt hengende hvit, tykk avføring i lengre tid av gangen. I går gikk det et lite lys opp for meg og jeg begynte å lese litt om innvollsorm. Det meste handlet om mark som var røde eller grågrønne i fargen, men fant etter mye surfing også beskrivelse av hvite mark, nemlig bendelorm.

Hadde heldigvis en uåpnet eske med Dactymor liggende så nå har jeg allerede fått behandlet fiskene. Siden det går både snegler og reker i dette karet så valgte jeg å behandle utenfor i en ganske sterk blanding, såkalt medisinbad. Brukte en plastboks som det har vært godteri i, satte opp i en luftpumpe for sirkulasjonens del og brukte 0.5 ml på de 2.5 literne som boksen rommet. Det tilsvarer ca 10 mg praziquantel pr liter.

Hadde de gående i dette badet i 3 timer og nå er de tilbake i rekekaret. Fyttirakkern her var det en del uhumskheter ja, de har allerede sluppet mange centimeter med død mark og driver på enda. Tror nok de blir glade for å bli kvitt gratispassasjerene. Selve kuren så ikke ut til å stresse dem det minste. De oppførte seg slik de pleier.

Lurer nå på om jeg bør behandle hovedkaret også, men har jeg aldri sett slike symptom der og jeg liker ikke å behandle unødig. Jeg får se det an litt. Det var tross alt bare en av disse som viste noe symptom også så det hadde sikkert ikke vært så dumt, men da må jeg ta hele karet og ikke bare bruke bad.

Setter inn et par halvdårlige bilder av prosessen. Disse som henger her er steindøde altså.

[External Image]

[External Image]
Uff da... Håper du greide å ta knekken på de!

Måtte bare si at de guppyene der var nydelige!!
Ja, ser nå ut som om middelet virker ihvertfall. Siden det ikke så ut til å plage fiskene heller så går det jo greit å kjøre en runde til om nødvendig.

Synes de er ganske fine selv jeg, men de var jo ikke planlagt i utgangspunktet da
Definitivt bendelorm, ja. Men jeg er litt skeptisk til å behandle utenfor karet. Når det gjelder innvollsorm, bør hele karet behandles, ettersom mange av dem har et formeringsforløp der deler av utviklingen skjer i bunnlaget (ta en behandling nr. to etter to uker, for å fange opp de som levde i bunnlaget ved forrige behandling. Hvordan det er spesielt med bendelorm, er jeg faktisk usikker på. Jeg vet de har et litt spesielt livsforløp i forhold til en del andre, men har for å være ærlig ikke satt meg helt inn i det.

Her er en annen tråd om bendelorm. Den er kanskje ikke så fryktelig informativ, men kan være ganske underholdende. Noen av kommentarene er riktignok en smule interne.
Skal legge både behandling og symptomer på minne i tilfelle... men håper det aldri blir nødvendig.

Planlagt eller ikke - det er de peneste guppyene jeg har sett på lenge. Skulle gjerne hatt noen slike her, ja

Er så imponert over 30 literen din, jeg! På bildet ser den jo MYE større ut. Må ha noe med innredningen å gjøre, for min ser ut som et knøtt i forhold. :P

Og skjørtetetraene er jo nydelige! Har kastet noen lange blikk i deres retning, men tetra og yngel... dvs. alle andre tetra enn dine! *ler*
Morsom tråd, Dyrehagen

Kan lite om bendelorm på fisk, men er de lik de typene som går på katt så trenger de mellomverter. Dvs at den voksne bendelormen lever i tarmen på kattene og slipper med ujevne mellomrom ut eggsekker som faller på bakken. De kan faktisk lett oppdages som små bevegelige riskorn rundt rompa på katten. Disse eggsekkene havner i magen på andre dyr (via snegler til mus synes jeg å huske) og går igjennom flere stadier til de havner i en kattemage igjen ved at denne feks spiser mus. Der blir den voksen og så starter ting på igjen.

Regner med at snegler kan være mellomvert i et akvarie også. Har både snegler og reker i dette så det blir vanskelig å behandle hele, men tenkte faktisk tanken på å ta en ekstra behandling om et par uker for sikkerhets skyld. Kanskje jeg burde ta noen behandlinger en 3-4 ganger i året slik en gjør med kattene
Tusen takk for skryt, Nille

Hadde du bodd nærmere så skulle du fått overta typene, nå når de er ormefrie

Må bare innrømme at jeg hele tiden har trodd det er 30 liter jeg har, den er nemlig kjøpt som det. Har nå sjekket målene og den er 50x25x30 og det blir vel rundt 37 liter så jeg må vel inn og endre størrelsen. Uansett så ser den større ut på bildene enn i virkeligheten. Lettvint kar dette med enkle, saktevoksende planter, enkel innredning og minimalt med stell. Det eneste unntaket er gaffelmosen som vokser ganske fort, men den er jo lett å luke i også da.

Hyggelig at du liker det, og skjørtetetraene. Må innrømme at de er yndlingsfisken mine, men synes at de egentlig fortjener større plass enn jeg kan tilby dem så de skal få dø ut etterhvert. Tøffe, elegante, morsomme og av og til ganske nebbete fisk disse. En aldeles sjarmerende personlighet altså
Har fått dilla på å "spionere" i personlige tråder, ser så mye pent over alt og flotte fisk også!

Du kan bare kalle meg Elin... er ikke vant med at det brukes eget navn på nettet, så av gammel vane brukte jeg noe annet (men tilnærmet) når jeg registrerte meg. Angrer nå :P

37 liter er jo ikke så stor forskjell, da. Ble litt betatt av hvor god plass det ser ut til å være inni der
Jeg synes også det er morro å følge med de personlige trådene. Dessverre så går tiden her inne på forumet litt på bekostning av alt det andre som burde vært gjort i hus og heim, men det er da ingen som stryker med av litt støv

Jeg har fått litt dilla på innredning av kar og har planer for et par stykker til. Synes nesten det å planlegge oppsettet og få det slik jeg vil er noe av det morsomste med det å ha akvarium. Har også planer om et annet oppsett i dette rekekaret når bare rekene har blitt mett av dage og dratt til rekehimmelen. Planen da er et rent plantekar uten andre innbyggere i det hele tatt. Gleder meg! Bra jeg er tålmodig av meg for dette blir en stund inn i fremtiden. Bra jeg har noen å trøye meg med i mellomtiden. Litersyken har tatt meg og jeg lar meg villig forføre ;D
Hehe, du også! Jeg er utålmodig av natur, men etter at jeg fant dette forumet har jeg blitt veldig opptatt av innredning. Har et og annet planlagt nå. Håper på påsken, men kommer an på når jeg får tak i røttene...

Litersyken har fått godt tak her og, så nå er det akvarierom på planleggingsstadiet. Håper at det skal skje i løpet av 2008, men det er ikke bare opp til meg. Da skal det tas sakte og pent, med fokus på enkelt vedlikehold - og mest av alt - PENE kar

Støv har ikke drept noen. Vurderer å døpe hybelkaninene mine
Tante Astrid
Morsom tråd, Dyrehagen :D

Ikke sant? Henvisningen til Lunar Wrasse er en historie om en meget slem saltvannsfisk, som endte sine dager i sumpen til den ulykkelige eieren. Historien er blitt velkjent på the puffer forum.

Godt å se at det er flere enn meg som har vanskelig for å venne seg til mitt nye brukernavn
Ops, se der, ja. Bra du skjønner hvem jeg mener uansett da, Inger Anne

Siden guppyene i rekekaret hadde slike ubudne gjester innabords så tenkte jeg at jeg fikk ta en dose med Dactymor i 180 literen også. Her har det ikke vært noen symptomer, men alle innbyggerne i rekekaret kommer jo i utgangspunktet fra "storkaret".

Nå har kuren gått i over 5 timer, men jeg kan ikke se at det er noen "gjester" på vei ut enda. Siden jeg nå medisinerer et helt akvarium, og ikke bare i en liten boks, så er doseringen svakere. Det kan derfor hende det tar noe lengre tid før resultatet viser seg. Enten det eller så er de friske. I såfall lurer jeg på hvordan de tre andre kan ha blitt syke.

Uansett er det litt for tidlig å trekke noen konklusjon enda siden kuren skal gå i et døgn. Blir spennende å se om det er noen endring i morgen. Det ser ikke ut som om fiskene lider under medisineringen så jeg vil ikke ha så veldig dårlig samvittighet om det viser seg at jeg har medisinert uten grunn

Kuren skulle bare gå et døgn så jeg avsluttet i går. Det så ikke ut til at fiskene i hovedkaret hadde bendelorm for her var det bare normale ting som kom ut. Bra det egentlig, men skjønner ikke hvorfor de i andre karet hadde det, men ikke disse, siden de har gått sammen tidligere. Vel, er egentlig glad for det, men undrer meg litt.

Fiskene så ut til å tåle kuren fint, men i dag er det ikke normalt i karet. De fleste puster veldig raskt og spesielt coryene ser utilpass ut. Målte ph og nitritt som viste 6.8 og under 0.3, dvs normalt. Målte oksygen også og det var litt lite så jeg renset opp slangene for å gi litt bedre sirkulasjon, men ingen bedring på fiskene. Nå i kveldingen skiftet jeg ut en god del vann og nå ser forholdene mer normale ut, men fremdeles så puster coryene litt hurtigere enn normalt. Skal ta et nytt vannskift i morgen om det viser seg at de fremdeles strever. Fulgte kuren til punkt og prikke så jeg synes dette er litt merkelig. Har ikke lest om negative bivirkninger noe sted heller.

Kommer bare på to mulige årsaker. Det ene er at medisinen har tatt knekken på en del organismer i karet og at nedbrytningen av disse har ført til økt forbruk av oksygen og/eller økt nitrat-mengde. Dessverre så fikk jeg ikke målt nitrat siden testen var tom og jeg fremdeles venter på en levering. Den andre muligheten er at det, til tross for massivt vannbytte helt etter bruksanvisningen, er for mye medisinrester igjen i karet. Vet jeg har lest et sted at praziquantel fortrenger eller hindrer opptak av oksygen (husker ikke helt hva) og at det derfor er nødvendig med økt sirkulasjon i karet. Hadde jo luftpumpe gående under kuren, men fjernet den igjen da jeg avsluttet den.

Ja, ja, ingenting mer jeg kan foreta meg i dag så jeg får se det an til i morgen og håpe at det går bra. Er litt engstelig for at medisineringen og all denne vannskiftingen hver dag skal stresse øksefiskene mine også. Jeg har absolutt ikke lyst på hvitprikk i karet igjen.
Bare sett inn luftpumpa igjen da vett, så er du iallefal sikker på at ingen coryer dør pga oksygenmangel i natt. Men det går nok som vanlig helt greit. Lykke til videre snuppa
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap