Tante Astrid´s undervannsverden (side 2)

Jeg lurer på om jeg har utviklet AF-avhengighet, jeg! Noen som har erfaring med dette? Finnes det overhodet noen kur? Er det riktig at litersyke er en av symptomene? Har også problem med sene kvelder. Noen som kan hjelpe meg eller har noen råd om hvordan jeg skal takle dette?
redd for at du er smittet ja.
Dette blir nok bare verre og verre.

Jeg satt selv og skreiv innlegg kl. ett i natt. skal legge meg snart Hehe.

Eneste som hjelper er å være her så ofte som mulig, og få så mange liter som mulig inn i huset.
Det var det jeg var redd for, ja

Ville fortelle litt om rosentetraene mine i dag. Av de opprinnelige seks jeg kjøpte for to år siden er det nå bare to igjen av. Greide bare å ta bilder av hannen. Hunnen er litt mer sky og gjemmer seg når jeg kommer for nær karet. Hun har en mer avrundet, kortere ryggfinne med en hvit flekk, og hun er en anelse rundere og mindre enn hannen.

Dette er en fredelig og vakker fisk som hos meg holder seg i nederste del av karet. De har gjerne en favorittplass de vil ha i fred for seg selv. Stimer sjelden, men de har en annen måte å vise seg frem på. To stykker kan svømme synkront, side ved side. Dette foregår mens de spiler ut finnene sine og svømmer i god fart rundt i karet. Hannene med sine lange finner er ekstra vakre når de imponerer hverandre på denne måten.

Dessverre så har altså 4 stykker dødd for meg over tid. Tror det kan ha vært medfødte problemer. Alle de som døde hadde en noe merkelig kroppsfasong, pukkelrygget og med bred brystkasse. De to som er igjen er de som har sett mest normale ut.

Har valgt å ikke kjøpe inn flere av disse. De trenger god plass for å få vist seg frem og et lite område de kan ha for seg selv. Med bare 180 liter er det ikke mulig å holde så mange som 8-10 stykker som vel er et minimum for en stimfisk.

Kanskje en dag når et større kar kommer i hus
Her er noen bilder av sitrontetraene mine. Seks stykker ble kjøpt for to år siden, men en har fallt fra. Hvis lyset er for sterkt virker de blasse, men litt overhengende vegetasjon hjelper. Tilskudd av krepsdyr, som for eksempel artemia, hjelper også på fargen.

Dessverre så stimer denne heller sjelden. Stort sett holder de seg til sine faste plasser. En av hannene mine er faktisk så stormannsgal at den krever halve karet som sitt Andre sitrontetra, og av og til andre fisk, blir jaget fra denne halvdelen.

Leker gjør de forholdsvis ofte. Et vannskift eller tilsetning av esha vitaminer er nok til å sette de igang. De foretrekker å spre eggene sine i den tetteste vegetasjonen, gjerne i javamosen. Heldigvis blir de spist opp her hos meg

Pga den grønngule fargen "forsvinner" de litt blant vegetasjonen. Muligens passer de bedre for et kar med mer røtter så kontrastene blir bedre, og ett større antall ville nok bli slående i et sånt kar I alle fall kommer denne til å bli skiftet ut til en mer fargesterk art her hos meg etterhvert som de naturlig faller fra.

Blir så frustrert over kvaliteten på bildene at jeg må få tak i et skikkelig et snart. En bivirkning av AF-avhengighet det også
Jeg har fått karameller! Fikk min første bestilling fra aquamanias i dag, eikebarkekstrakt, med smørbukk inni

Bestillte den for to dager siden og er kjempeglad for at den kom så raskt. Tror ikke jeg har nok til et vannskift til så den som kom i dag var etterlengtet, søndag er jo akvariedag. Har en bestilling inne hos Webzoo, men der hadde de den ikke inne så jeg venter enda. Blir dobbelt opp når jeg får derfra også, men pytt pytt, dette er forbruksvare

Har akkurat skiftet ut vatten øverst i filteret. Begynte å bli litt lite gjennomstrømming og en del rusk i vannet. Det er første gangen jeg bruker Ehfi-synth. Den virker litt anderledes i konsistensen enn den jeg har brukt før, jevnere i "veven" og holder fasongen bedre. Håper den vil fungere greit og ikke gå fortere tett enn den andre ihvertfall.

Jeg har begynt å gi yngelen litt knust erter en gang om dagen. Ser ut som de setter pris på det Sitrontetraene og de voksne guppyene pleier å dele restene. Det som derimot overrasker meg litt er at agassizii-hunnen gjerne forsyner seg også. De er riktignok omnivore, men jeg hadde i utgangspunktet ikke trodd at dette skulle falle i smak
Satt å kikket på fiskene nå nettopp og oppdaget at den ene dvergøksefisken hadde fått en skade på sporden. Halve sporden så ut som om den var skåret av, men hang fremdeles på. Disse har stadig vekk skader på halen, men dette er det alvorligste jeg har sett til nå. Han virker forøvrig pigg og fin så jeg håper det går bra.

Tror dette oppstår når lyset er slått av og de andre fiskene går høyere i karet. Øksefiskene blir da skremt og hopper. Hører av og til at det smeller i reflektorene og disse har skarpe ender. Har faktisk hørt at de av og til blir liggende å sprelle før de detter ned igjen.

Det jeg oppdaget i tillegg til dette med øksefisken, er at to av tetraene har fått ett lite hakk på siden bak på kroppen. Ett eller to skjell spriker ut fra kroppen og det er antydning til et lite rift i huden. De er ellers friske og fine så jeg tror ikke det er noe alvorlig.

Lurer nå på om de muligens har fått skadene av samme årsak som øksefiskene. Nemlig at de har hoppet opp og skadd seg på reflektorene. Det er jo kommet guppy-yngel i overflaten som de muligens jakter på om natten og i iveren så kan de jo komme til å feilberegne litt. Tror ellers ikke at det finnes andre ting i karet som kan gi slike skader.

Hvis noen har synspunkter på dette eller andre forklaringer setter jeg pris på tilbakemeldinger
Da er turen kommet til pansermallene mine. Disse har jeg dessverre hatt en del frafall på av ulike årsaker. Lurer på om det kan skyldes stresset ved å dele bunnareal med regnbueciklidene. Disse har vært veldig aggressive når de har hatt egg. Nå som regnbueciklide-hannen har forsvunnet så er det mye roligere i karet så jeg håper de fem jeg har nå vil greie seg.

Dette er Corydoras trilineatus, men de er kjøpt som Corydoras julii. Sant og si så har alle julii-ene jeg har sett i diverse zoo-butikker sett ut som trilineatus.

Dette er fisk det er umulig å ikke bli glad i De farter rundt på bunnen og siler sanden etter godbiter, og når de tar seg en hvil ligger de tett inntil hverandre under favorittrota. Med de logrende halene er de bare så sjarmerende

De to siste jeg kjøpte var viltfangede og hadde en litt annen oppførsel enn de andre da de kom i karet. Spesielt den ene foretrakk å lete etter mat oppe i vegetasjonen. Det hendte rett som det var at den la seg til å hvile langt opp blant stengelplantene også. Det så komisk ut Nå har de vært her en måneds tid, vokst litt, og oppfører seg mer normalt.

En eller annen art av corydoras kommer jeg nok alltid til å ha så lenge jeg har akvarium
Her er regnbuecikliden min, Apistogramma agassizii. Øverst er hannen som dessverre døde for en stund siden. Utrolig vakker fisk. En av de få fiskene som har fått navn hos meg. Han het Espen, og var oppkalt etter samboeren min fordi han ble så sur og sinna når han var sulten

Idèelt sett så skulle det vært minst to hunner på hver hann, men jeg hadde bare en og det gikk bra her hos meg. Nederst sees altså enkefru Apisto som fremdeles lever i beste velgående. Merket at hun sturet litt etter at hannen forsvant, men det har gått over nå. De la egg jevnlig, men det ble aldri noe yngel, antagelig fordi vannverdiene ikke var helt idèelle. Hun forsvarer fremdeles hula si og jager vekk alt som kommer for nære. Spesielt jager hun coryene, men det er jo naturlig i og med at disse er en vanlig trussel mot apistoenes egg i naturen.

Hun rydder og styrer under rota og kommer ofte ut med en munnfull sand som hun spytter utenfor. Av og til bærer hun også med seg sandsnegler som har kommet seg inn. Det er med stor avsky hun spytter disse fra seg langt unna rota. Av og til er sneglene så store at det er rart hun greier å få dem med seg

Det er blitt mye roligere i karet etter at hannen forsvant og spesielt coryene puster nok lettet ut. Kommer derfor ikke til å kjøpe noen nye apistogramma, men heller gå over til sommerfuglciklider eller nøkkelhullciklider når hunnen takker for seg. Disse vil ikke forstyrre pansermallene på samme måten som apistoene i og med at de legger eggene åpent og ikke i huler.

Dette er fisk med personlighet og et interessant levevis synes jeg, men hvis jeg noen gang starter opp med disse igjen kommer jeg nok ikke til å ha noen bunnfisker sammen med dem. Det stresser både ciklidene, samboerne og meg for mye
Jeg har nettopp gitt bort en hann, for jeg hadde en omvendt trio... Jeg merker nesten ikke noe til dem nå når de bare er en hunn og en hann... De trekker seg mest inni planter og huler... Skulle hatt en dame eller to til, tror jeg... Har du forsøkt med flere hunner sammen med en hann?
Tante Astrid
Jeg lurer på om jeg har utviklet AF-avhengighet, jeg! Noen som har erfaring med dette? Finnes det overhodet noen kur? Er det riktig at litersyke er en av symptomene? Har også problem med sene kvelder. Noen som kan hjelpe meg eller har noen råd om hvordan jeg skal takle dette? ;)

Ikke sant? Det er jo helt absurd hvor mye tid jeg bruker på dette...
Men det er stort sett tv-tid det går ut over... Som alenemor har jeg jo også et sosialt behov når ungen er i seng, eller ute og leker med andre unger, og da er det vel bare sundt å se mindre på tv, ikke sant ;D
Tante Astrid
Innredning er en helt annen historie. Plantene har jeg skiftet ut når jeg har gått lei av dem (sjelden de har dødd for meg), og røtter og stein har også blitt skiftet ut. Akkurat nå driver jeg å planlegger ett helt annet oppsett, men det må vente til jeg har fått kjøpt meg den 100 literen som forhåpentligvis kommer i hus i løpet av høsten :)


Dægern så flink du var! Det var jo et flott akvarium, og så frodig!
Jeg la spesielt merke til Lotusen du har. Din ser ut til å ha rødmarmorerte blad? Den var veldig spesiell og utrolig fin. Har du fått tak i den i en vanlig zoobutikk?

PS!
Liker veldig godt måten du skriver på, der du tar opp en fiskeart pr innlegg og med bilder. Det gjør det veldig interessant
Takk, Mona!

Prøver jo å finne planter som jeg slipper å styre så mye med og som greier seg uten så mye lys. Må riktignok beskjære av og til, men de jeg har nå bruker jeg ikke mye tid på. Gir litt plantegjødsel og Ferrogan og så har jeg en helt enkel Nutrafin co2-diffusor med DIY-sats som jeg bytter på en gang i uka.

Lotusen er en Nymphea lotus (zenkeri) som er kjøpt hos Tropehagen. De bestillte denne hos Tropica for meg. Det er riktig at den har litt marmorerte blad. Er vel den eneste planten jeg ikke har byttet ut

Har bestillt meg et bedre kamera, Canon EOS 400D, så jeg håper at jeg kan få lagt ut noen bedre bilder når jeg har fått satt meg inn i det
Hei Aggi!

Da jeg kjøpte mine apistoer så bestillte jeg to hunner og en hann i og med at dette var anbefalt. Da de kom viste det seg at det bare var en hunn. Tok disse med hjem i påvente av at de skulle få inn flere hunner, men siden det gikk så bra brydde jeg meg ikke om å skaffe en til.

Mine var alltid aktive i akvariet. Har dine begynt å leke? Kan hende de blir mer frempå da. I tillegg så hadde mine masse tetra og coryer de jaget på så de var alltid synlige

Bruker mye tid her inne, men jeg er mye hjemme pga sykdom. Kjekk måte å få dekket sitt sosiale behov uten å slite seg ut
Tante Astrid
Her er regnbuecikliden min, [URLBLOCK1]. Øverst er hannen som dessverre døde for en stund siden. Utrolig vakker fisk. En av de få fiskene som har fått navn hos meg. Han het Espen, og var oppkalt etter samboeren min fordi han ble så sur og sinna når han var sulten ;)


Hehehe... Hvis jeg noengang får tak i sommerfuglciklide (ja, begynner å bli litt furten nå) så skal de muligens hete Hatti og Fnatt.
Elsker disse "navnene", så blir moro å få brukt dem på noe=)
Disse har jeg registrert som Carnegiella schereri, men er veldig usikker på om det stemmer. Kjøpte seks stykker som Dvärgbilbuk for to år siden. Jeg skulle egentlig ha tak i den marmorerte øksefisken, Carnegiella strigata, men så ble det altså disse dvergøksefiskene istedenfor.

Mye av det jeg har lest om disse dvergene stemmer lite med mine erfaringer. Foretrekker levende fòr og vanskelig å tilvenne flak står det - mine foretrekker flakfor fremfor svarte mygglarver ihvertfall. Må ha smått fòr står det - mine forsyner seg gjerne av TetraDiskus selv om de bruker litt tid på å få det i seg. Ømtåelige og lett for å pådra seg sykdommer står det - de har riktignok hatt prikkesyke samtidig som de andre fiskene, men dette er faktisk den eneste fisken jeg ikke har hatt frafall på.

I tillegg så har de rett som det er skader, spesielt på sporden. Muligens kommer dette av at de hopper opp i reflektorene på natten, men de sloss også ganske voldsomt seg imellom. Enkelte ganger fyker de i hverandre så det drysser med sølvfargede skjell rundt dem, og de kan ha "nakne" flekker i skinnet etterpå. De har skarpe tenner og jeg er glad de ikke er så store. Det hender nemlig de tror fingrene mine er mat.

På tross av at de har småskader innimellom så har jeg aldri sett at de har virket redusert av den grunn. Jeg har heller ikke sett at det har vært noen infeksjoner eller sopp på grunn av dette. Kanskje har jeg vært heldig med mine eller så er de muligens ikke så sarte som man vil ha det til.

Anbefaler de ikke til for små kar fordi de tidvis er så aggressive mot hverandre og trenger god plass selv om de er små. De behøver også noe vegetasjon i vannflaten, og selvfølgelig bør de være minimum en 8-10 stykker og ikke bare seks slik jeg har. De bør heller ikke gå med for store eller aggressive fisker siden de er så små.

Jeg har valgt å ikke skaffe meg flere, og kommer til å la de dø naturlig ut her hos meg. Det er ikke det at de ikke er interessante fisk, men heller det at jeg ønsker å prioritere andre arter. Hvis jeg noengang får et større kar vil en stor stim med øksefisk være ett naturlig valg for å fylle den øverste sonen i karet
Tante Astrid
Mine var alltid aktive i akvariet. Har dine begynt å leke? Kan hende de blir mer frempå da. I tillegg så hadde mine masse tetra og coryer de jaget på så de var alltid synlige :)

Ja, de har hatt egg en gang, så vidt jeg vet... Kanskje flere også? Men det har ikke blitt noe yngel av det... Men hoa er ganske lita, og jeg tror hannen maser veldig på henne.... Derfor tror jeg at jeg kommer til å bestille en ho til hvis det er mulig... Eller at jeg setter inn en annonse her...
Synd du ikke bor nærmere for da kunne du fått overta enkefruen

Disse trenger ganske surt og bløtt vann for å få frem yngel, og noen anbefaler torvfiltrering for å unngå at eggene deres mugner. Her hos meg var det nok vannverdiene det skortet på.

Ser forresten i en av bøkene mine at det anbefales mange gjemmesteder og små stimfisk, tetra feks, for at de skal føle seg trygge.

Sjekket ikke størrelsen på karet ditt, men ha i mente at hver hunn også vil ha sitt eget lille revir, ca 25 cm i diameter står det i boka.
Det med revir er helt greit, for karet er 90x40x40. Men har kanskje noe for nøytralt vann her...
Jeg planlegger en 80-liter med torvbunn, så det er mulig jeg flytter dem.

Takk for tipsene
Jeg hadde egentlig ikke planlagt å kjøpe meg guppy, men da jeg reduserte sirkulasjonen i karet så ble det av og til litt overflatehinne. Visste at guppyer spiste dette, men hadde ikke lyst på så mange fisk og de var jo så produktive. Etter å ha hørt med flere ble jeg beroliget med at yngel ville bli spist og at jeg ikke trengte bekymre meg om det. Kjøpte derfor inn tre stykker for 7-8 uker siden

Var litt spennt før jeg fikk de i hus for jeg har en liten flokk skjørtetetra og de er kjennt for å være litt mobbete. Den første hannen jeg hadde fikk gjennomgå. Nå vet jeg ikke om han ble syk fordi de var etter den, eller om de var etter den fordi den var syk. I alle fall døde han etter kort tid. Den andre hannen og hunnene prøvde de seg på en liten stund, men siden guppyene var raske til å gjemme seg i buskaset gav de opp. Nå svømmer de sammen uten det minste problem

Nå har jeg altså disse tre, de to hunnene øverst og hannen nederst, og, selvfølgelig, et ukjent antall yngel gående. De ble født for 10 dager siden og det ser ut som de har tenkt å vokse opp. Etter en forbigående panikk så har jeg nå resignert. Jeg har planer om å sette opp karantenekaret som yngelkar så snart de er så store at de ikke står i fare for å bli spist der de er nå. Vet det der høres bakvendt ut altså

Ellers er dette vakre og livlige fisk, men siden jeg har litt yngelfobi så vil det nok ikke bli skaffet noen flere etter disse tre. Forhåpentligvis finner jeg noen som kan overta yngelen etterhvert som disse vokser til også
Hvorfor yngelfobi? Det er jo koselig med yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap