Tante Astrid´s undervannsverden (side 5)

Slik ser hele karet ut akkurat nå. Ikke spesielt vakkert kanskje, men jeg ser for meg hvordan det vil bli og er foreløpig fornøyd

Som en kan se så er det veldig lite planter nedi der, men likevel har jeg fremdeles guppy-yngel i karet. Det er en 4-5 stykker og de er vel en rundt 14 dager gamle. Enten så har fiskene gått lei av å jakte yngel eller så er de som har overlevd superraske


[External Image]
Det ser jo helt utrolig pent ut
gorbjo
Det ser jo helt utrolig pent ut;-)


Regner med at det var litt ironisk ment ;-D

Men bare vent, det skal bli bra til slutt!
Det kan selvfølgelig hende at bildet lyver, men det ser faktisk bra ut selv med strikken
Tante Astrid
Slik ser hele karet ut akkurat nå. Ikke spesielt vakkert kanskje, men jeg ser for meg hvordan det vil bli og er foreløpig fornøyd :)


Ikke spesielt vakkert!??? Det var jo råflott! Stilrent og elegant, er beskrivelsen som slår meg

Jeg synes det så kjempefint ut!
Oj! Takk

Måtte nesten ta en ekstra titt på karet for å prøve å se det dere ser
Forhåpentligvis vil jeg greie å beholde dette uttrykket selv om det kommer et par større røtter inn der. Hadde planlagt dette oppsettet i 400 literen, men siden den er lagt på is hadde jeg lyst til å prøve å få det til i dette. Akkurat nå henger jeg meg nok litt opp i strikk og utstyr som vises, men har tro på at det blir slik jeg ønsker meg etterhvert.

Den neste rota kommer opp i løpet av uka som kommer og den siste uka etter. I tillegg venter jeg en ny plante til uka. Bacopaen skal bort, men Cardaminen skal få stå der til jeg får 100 literen som den skal over i. På lengre sikt skal lyset endres litt, og på enda lenger sikt vil fisker som naturlig dør ut erstattes med et par nye arter. Forhåpentligvis tar det ikke riktig så lang tid å bli kvitt strikkene

Skikkelig langtidsprosjekt dette, og en skikkelig utfordring for en utålmodig sjel som helst hadde sett at ting hadde skjedd i går
I går fant jeg guppy-hannen min død da jeg skiftet vann Han hadde vært litt tufs i lengre tid, men jeg greide ikke å bestemme meg for om jeg skulle avlive han så lenge han var fremme og spiste. Skjørtetetraene var selvfølgelig etter ham i og med at de merket at han var syk, men dette fikset han fint ved å søke asyl under rota til corydorasene der han fikk være i fred. Veldig vanskelig å si hva som feilte han i og med at de eneste symptomene var at han hvilte mye på bunnen og pustet raskere.

Uansett så er han borte nå og noen ny hann kommer ikke i hus her. Blir vel likevel noen omganger med yngel på hunnene, men håper egentlig de blir mat siden jeg ikke har lyst til å ha karet fullt med bare guppy Har noen yngel igjen fra siste kull og de holder altså enda stand ovenfor gjengen med tetra. De er nå 20 dager gamle så er dette er noen tøffe individ
Da har rot nummer to kommet på plass, kledelig dekorert med strikk
Det er fremdeles mulig å se varmekolben reflektert i glasset på siden, men regner med at det blir greit nok kamuflert når javamosen vokser seg til. Begynner så smått å bli fornøyd nå selv om den tredje ikke er kommet oppi enda

De nye Hydrocotyle leucocemalaene er kommet i hus, men er bare plassert midlertidig der de står til jeg har fått oppi den siste rota. Er litt misfornøyd med at Cardamine lyrata må stå i karet til 100 literen kommer i hus. Vurderer å fjerne de og heller kjøpe nye, eller å gjemme dem bak de stående røttene. Må tenke litt på det.

Som dere kanskje ser virker karet litt mørkere på disse bildene. Det er igrunnen mer i overenstemmelse med hvordan det egentlig ser ut. Er blitt litt brunere vann også pga røttene. Derimot er jeg ikke helt fornøyd med at de ble såpass uskarpe. Trenger nok litt ekstra belysning til fotografering siden jeg ikke liker å bruke blitz. Blir nok kjøpt inn når jeg får litt penger til overs


[External Image]
[External Image]
Fillern også Oppdaget plutselig at ene skjørtetetraen min hadde skikkelig pop-eye på ene siden i dag. Synes også apistogramma-hunnen har en liten antydning og det er ikke så veldig lenge siden en av de andre tetraene hadde ett hovent øye, men det ble faktisk bra av seg selv.

Denne gangen tør jeg derimot ikke annet enn å medisinere. Hva grunnen er er vanskelig å si. Muligheten for at alle tre har skadd seg i jakten på yngel er vel forholdsvis liten. Da gjenstår det at de har hatt en infeksjon som har slått ut pga stresset ved at karet blir ommøbler eller at de har fått en infeksjon pga av grumset som virvles opp da jeg fjernet en av de røttene som har vært i karet. Eller kanskje noe helt annet. Uansett så er det nå tømt oppi både esha exit og esha 2000, så får jeg bare vente å se om ting bedrer seg.

Det aller verste med å få sykdom i karet er faktisk jakten på de rekene. Setter opp denne lille 30 literen som et tilfluktsted for reker og snegler under medisineringen i hovedkaret, men du verden for et slit det er å få tak i de. Jeg er både svett og fortvilet og alle fiskene temmelig stresset før jeg har fått tak i alle seks rekene og flyttet de over. Heldigvis trives de ganske bra i lillekaret når de bare får slått seg til ro
Her er noen meget dårlige bilder av den uheldige skjørtetetraen. Ser skikkelig ille ut, ikke sant? Det rare er jo at fisken ikke ser plaget ut i det hele tatt. Spiser normalt (det vil si fort, mye og med voldsom iver) og flørter med gutta. Er veldig spent på om også et såpass utsprengt øye kan ordne seg. Har som sagt hatt antydning på andre fisk før når jeg har ominnredet og virvlet opp grums, men ikke så ekstremt som dette. Heldigvis er dette tøffe fisk som tåler en del
I dag har heldigvis hevelsen gått litt ned på øyet til skjørtetetraen, men det virker som om det har dannet seg sopp langs den øvre kanten. Forhåpentligvis vil esha 2000 ta seg av det. Regnbuecikliden sitt øye ser helt fint ut.

Har vel nevnt før at det er skjørtetetraene som er favorittfiskene mine i karet. Greier dessverre ikke å ta noen skikkelige bra bilder som kan vise hvor fine de er. Muligens må jeg ha litt mer lys under fotograferingen siden disse sjelden holder seg i ro når noe foregår.

Setter likevel inn noen halvdårlige bilder for å antyde hva jeg har fallt for hos disse. Her er en hann og en hunn som småknuffer vennskapelig


[External Image]
[External Image]
Her er et par bilder som viser hvor fine, lange finner hannen får når den er utvokst. Understreker at dette er en helt vanlig skjørtetetra og ikke noen langfinnet variant. Vakre, ikke sant?


[External Image]
[External Image]
I dag har hevelsen i øyet hos tetraen gått helt ned, men det er fremdeles noe sopp rundt kanten. Ciklidehunnen bekymrer meg mer for øyet hennes er verre igjen og hun har liten matlyst. Liker ikke sånt jeg

Glad jeg begynte å medisinere i alle fall. Får håpe det ordner seg.
Nå når jeg har postet så mange dårlige og uskarpe bilder så får jeg rette opp med et par bra

Disse er av rosentetra-hannen min, Adonis. Vakker liten skapning


[External Image]
[External Image]
I dag er øyet til skjørtetetraen helt bra og regnbuecikliden har begynt å spise igjen. Tenkte at nå kan jeg puste lettet ut, men nå er det en av coryene som bekymrer meg. Hun er veldig urolig og flyr opp og ned langs glasset og i tillegg ser hun litt oppsvulmet ut i bakre del av magen. Liker ikke sånt heller jeg Krysser fingre for at jeg bare er hysterisk bekymret
Da kan jeg slutte å bekymre meg - coryene driver å legger egg i denne stund
Første gangen det har skjedd her hos meg siden jeg tidligere bare har hatt hunner. Nå har altså den ene lille hannen min fått overtalt den største av corydamene om at han er moden nok for oppgaven. Blir nok ikke yngel ut av dette, mange sultne munner, men morsomt er det

Nå kan jeg vel få lov til å puste ut vel
Thihi! Det var noe annet enn sykdom, ja! La meg gjette: har du brukt eSHa-medisiner?
Jepp, men vet ikke om det er bare det som har gjort utslaget for de drev å tørr-trente her lenge før jeg medisinerte. Har også det siste halve året gitt de eshas vitaminer hver uke uten at det har resultert i noe.

Ganske morsomt å se på for hannen er så mye mindre en hunnen. Ser ut som hun foretrekker å plassere eggene på undersiden av bladene på plantene. Skulle det mot alle odds bli noe ut av eggene så skal jeg ikke få panikk denne gangen Har nemlig så smått bestemt meg for å øke antall coryer i karet, fem stykker er litt lite.
I dag har coryene roet seg ned igjen og sitrontetraene har støvsugd karet i jakten på egg. Ser riktignok enda noen få som henger på undersiden av bladene til Hydrocotylene, men det er vel bare et tidspørsmål før de også blir mat. Vel, vel ingen god timing på de siden jeg driver å ominnreder og fjerner en del av den tettbevokste javamosen. Den siste guppyyngelen fra siste kull holder riktignok fremdeles stand, 25 dager gammel, så det er ikke helt umulig å overleve som yngel inni der med nok beplantning

Sitter nå å grubler på om jeg skal beholde karantene-karet til sneglene og rekene. Etter ominredning så blir det helt nærmest umulig å fiske de ut av hovedkaret, skulle det oppstå sykdom en annen gang. 30 literen skulle jo være stor nok til 5 amanoreker, en viftereke og to snegler. Siden det ikke ble innkjørt før jeg satte det opp så skifter jeg litt vann hver dag. Ved en tidligere anledning hulte jeg ut svampen i den lille Fluval 1 pumpa og når jeg nå må sette den opp i full fart så kan jeg putte noe av filtermassen fra hovedfilteret inni der så prosessen kommer fortere i gang.

Hvis jeg setter opp lillekaret til reker og snegler så betyr det i så fall at 100 literen må utsettes på ubestemt tid siden 30 literen må stå på plassen som var tiltenkt den. På den positive siden har jeg altså et kar som ikke koster noenting å sette opp, slik at jeg kan kjøpe inn ting til kameraet i stedet. I tillegg har jeg da et ferdig oppsatt kar hvis jeg kommer på at jeg vil beholde noen yngel. På den negative siden er den kjennsgjerning at det da vil bli lenge til jeg får tak i 100 literen min.

Gruble....gruble....
Da er det offisiellt. Jeg har nå fått to kar! Rekene og sneglene skal få overta det lille karantene-karet

Foreløpig skal det få stå med bar bunn og minimal innredning til det har kjørt seg inn. Slamsuger og skifter litt vann hver dag. Tror det skal gå greit siden jeg i tillegg har stjålet noen filtergubber fra hovedkaret og puttet inn i svampen.

Gleder meg til å få innredet det skikkelig og har selvfølgelig planene klare

Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap