Tante Astrid´s undervannsverden (side 6)

Det er nå to dager siden coryene la egg og fremdeles ser jeg at det sitter egg på planter og glasset som ikke er spist opp. Mulig jeg har veldig mette og fornøyde fisker som ikke gidder å spise opp eggene. De var jo ikke særlig ivrige på å ta guppy-yngel heller

Eggene ser foreløpig fine ut og de er ikke hvite så da regner jeg med de er befruktet. Skal ihverfall ikke kjøpe noen flere coryer med det første i tilfellet noen greier å vokse opp

Har jo lest at det helst skal være to hanner per hunn for at det skal lykkes med å få dem i lek, men hos meg er det altså bare èn hann og fire hunner. Tror nok han er temmelig tilfreds med å ha alle disse damene helt for seg selv
I dag satte jeg inn den siste rota. Ble ganske så fornøyd med den. Foreløpig har ikke pansermallene fattet noen interesse for den, men håper de vil godta den etterhvert. Cikliden er ihvertfall fornøyd.

Nå gjenstår det bare å plante Hydrocotylene slik jeg vil ha dem. Foreløpig står de bare i en klynge for seg selv. Syntes jeg hadde holdt på nok i karet i dag så det får jeg ta neste gang. Må også gjøre ett eller annet for å skjule luftslangen bak i bunnen av karet. Det går sikkert greit å bare dytte den ned i sanda. Skal ta det neste gang også.

Etter det er det bare å vente på at plantene vokser og at mosen fester seg slik at jeg kan fjerne strikkene. Det gleder jeg meg til!

Som en ser av bildene som ligger ved så er vannet nå ganske gulfarget av røttene. Regner med at det blir litt bedre etter noen vannskift. Er jo ganske fint med litt dempede farger også, og sikkert en av grunnene til at coryene har lekt.


[External Image]
[External Image]
Av og til tenker jeg ikke logisk altså. Sant og si skjer det ganske ofte Siden jeg ikke fikk noen endringer i vannverdiene etter at de to første røttene kom i karet så tenkte jeg ikke mer på det. Etter at den siste rota kom oppi har derimot vannet blitt veldig brunfarget og da burde jeg skjønt at det kanskje gjorde noe med verdiene også.

I dag så jeg at regnbuecikliden og skjørtetetraen hadde blitt verre i øyet igjen og tenkte at nå må jeg bare sjekke verdiene. Fyttirakkern sier jeg bare :- O. Ph-en var ikke engang målbar (under 6). Kh lå på 3 og de andre var som vanlig. Må uansett skifte vann hver dag fremover for å se om det hjelper på øyeproblemene, og det vil forhåpentligvis hjelpe på syrenivået også. Mulig de to tingene henger litt sammen.

Skiftet også til ny vatt i filteret for å øke vannsirkulasjonen, og få vekk en del av svevestøvet som fremdeles henger i vannet etter onsdagen. Eggene etter corydorasenes orgie henger fremdeles på plass rundt omkring. Bare noen få av dem er blitt hvite, men siden det ikke har skjedd store forandringen med dem så regner jeg med at de er ubefruktet. Er fire dager siden de ble lagt så skulle vel vært klekket nå, eller? Rare de fiskene mine som ikke har brydd seg med å spise opp kaviaren
Da var verdiene tilbake til noenlunde normalen. Skjørtetetraen er nesten fin igjen, men cikliden har fremdeles litt stort øye så jeg får fortsette med noen vannskift fremover til det er helt borte. Var igrunnen veldig heldig som ikke mistet noen fisker her. Såpass varierende vannverdier er nok en stor belastning for fiskene.

Et par av eggene er borte nå ser jeg, men henger fremdeles en del igjen på ene kortveggen. Har sett at sitrontetraene napper i de, men de henger antagelig veldig godt fast. De fikk bare løs de hvite
Da har også Hydrocotylen kommet på plass. Da er det faktisk ikke så mye mer jeg kan gjøre før mosen er grodd fast så jeg får fjernet strikkene. Det ble nesten slik jeg hadde forestillt meg det før jeg satte i gang. Jeg er ihvertfall fornøyd

Den største fordelen med det nye oppsettet kontra det gamle er at jeg ikke lenger trenger å styre så voldsomt med plantene på sidene. Det var mye arbeid å holde de tette og fine slik at de skjulte utstyret. Nå er utstyret skjult bak røttene. Kjempegreit synes jeg.

Jeg er også veldig fornøyd med at zenkerien har vokst de siste par ukene. Den har hatt en liten hvileperiode, men nå er den tydeligvis i slaget igjen. Passer kanskje ikke helt inn i det sør-amerikanske oppsettet her, men den er så vakker at jeg rett og slett ikke kan kvitte meg med den



[External Image]
Lurer på om sebrasneglen min ble inspirert av Lillebjørn Nilsen da hun pyntet bakveggen med egg

[External Image]
I morges så jeg bare fire skjørtetetra og lette lenge og vel før jeg fikk øye på den siste. Ikke vet jeg hvordan det har gått til, men den hadde greid å kjøre seg fast på baksiden av co2 brettet. Det er trangt der! Fikk løsnet brettet og sluppet den løs og den virket til å begynne med helt i orden om enn litt lurvete i finner og skjell.

Nå i ettermiddag ser den ikke bra ut. Svømmer litt anstrengt og er blitt fargeløs der den så mest lurvete ut i morges. Mulig det rett og slett er noe skade innover i vevet. Vet jo ikke hvor lenge den har vært der heller. Jeg skal vente til i morgen før jeg tar noen avgjørelse, men har egentlig ingen forhåpning om at det skal ordne seg. Det er samme fisken som har slitt med øyeproblem også, men det var helt fint nå.

Skjørtetetraen virker faktisk litt bedre enn i går så jeg får la henne få ro og rent vann så ordner det seg sikkert

Akkurat nå er det tropisk stemning her hos meg. Det sa PANG sist jeg dro ut varmekolben og nå virker den ikke lenger. Derfor har jeg nå skrudd opp temperaturen på stua i påvente av at jeg får meg en ny kolbe. Blir nok investert i en Jäger denne gangen. Dermed går jeg og samboern lettkledt rundt i 25 graders sommertemperatur

Målte nitrat og nitritt i rekekaret i dag. 11 dager siden oppstart, men allerede nitrat på 12.5, som er akseptabelt, og en nitritt på 1.6, som selvfølgelig er helt uakseptabelt! Har skiftet en tredel av vannet hver dag siden oppstart, men øker nå til 2 ganger om dagen. Regner med det går bra siden det allerede er noe nitrat i vannet. Vil etterhver skifte ut originalsvampen i denne Fluvalen med blåsvamp også, men det tør jeg ikke før det er skikkelig innkjørt. Selvfølgelig må jeg ta det i to omganger så jeg ikke må starte helt på nytt igjen. Heldigvis ser det ikke ut som om rekene bryr seg stort om hverken nitritt eller stadige vannbytter
Endelig kan jeg senke temperaturen i stua igjen. Bestilte varmekolbene hos Tropefisk på onsdags ettermiddag og hadde dem i hus i dag. Kjempefornøyd! Kjøpte ny varmekolbe til 30 literen også i og med at den forrige fusket litt.

Venter også varer fra en annen nettbutikk og begynner å bli utålmodig. Er for lenge å vente over 14 dager når det står at varen er på lager ved bestilling. Har sendt mail og etterspurt forsendelsen i dag, men ikke hørt noe enda. Blir vel til at jeg må dobbelbestille fra en annen netthandel hvis jeg skal ha sjans om å få tak i det jeg trenger før jeg går tom.

Er det forresten noen som kan forklare meg hvorfor blått er favorittfargen til de som designer akvarieutstyr? Finnes jo blå filtermatter, sugekoppen på temperaturmåleren min er blå, og jammen meg så var toppen på varmekolbene blå også! Jeg mener, blått er liksom ikke så ekstremt vanlig i en naturlig undervannsverden. Brunt, grått, grønnt, svart og til og med hvitt er greit, men disse som lager akvarieutstyr velger altså blått. Tror de kanskje at utstyret blir så vanskelig å finne igjen om de ikke velger en farge som skiller seg så til de grader ut. Merkelige greier.

Den uheldige tetraen min ser ut til å komme seg bra, men cikliden min har et skikkelig hovent øye nå. Masse vannskift har ikke hjulpet. Hadde bare den pakken kommet så kunne jeg prøvd en kur til med esha 2000, selv om det ikke var så vellykket sist. Fisken virker ellers i fin form, men redd for at øyet går i vei dessverre

Nitritten er på retur i rekekaret så jeg kan endelig gå tilbake til å bare skifte vann en gang om dagen
I dag fant jeg en av ottoene død Den så helt normal ut. Ingen sår eller andre forandringer. Er jo sånt som skjer fra tid til annen, men like trist for det. Da har jeg bare fem igjen. Greide riktignok ikke å se mer enn to av dem i dag, men det er masse gjemmesteder nedi der etter at røttene kom oppi. Håper ihvertfall at det bare var denne ene som takket for seg.

Enkefru apisto er fremdeles i fin form selv om ene øyet er skikkelig hovent. Hun bøller på vanlig vis med de andre fiskene. Er veldig i tvil om jeg skal ta en ny omgang med esha 2000 når det kommer eller ikke. De andre fiskene er jo fine, men å prøve å få ut den berta der vil være nærmest umulig uten å tømme karet. Har da valget mellom å medisinere hele karet eller vente å se om det kan bli bedre. Forhåpentligvis greier jeg å bestemme meg til medisinen kommer.

Den ene guppy-yngelen er nå blitt seks uker og jeg regner med at den overlever nå. Kanskje jeg må føye til oppdrett nå da Den er blitt en tøff liten fisk som har okkupert et område rundt toppen på en av røttene. De sist fødte guppy-ynglene blir kjeppjaget derfra. Den tør også å pile fram å hente mat ved foringstid. Blir det en hunn skal hun få bli der hun er, blir det en hann så blir han flyttet til rekekaret. Har virkelig ikke lyst på et kar fullt med guppy. De siste ynglene har jeg visst glemt å si noe om. Husker ikke helt, men de er vel muligens et par uker gamle.

Ellers så begynner det å bli litt klarere vann i karet. Skal komme med nye bilder etterhvert, men ikke så morsomt å ta bilder når vannet er sepiafarget.
I går fikk jeg medisinen jeg har ventet på og har nå begynt å medisinere med esha 2000. Er veldig spent på om det hjelper på det hovne øyet. Får bare kjøre medisin noen dager og se.

Fremdeles ser jeg veldig få av ottoene. Foreløpig har jeg bare fått øye på tre av dem i gangen. Håper at de andre to bare er godt gjemt og at ikke flere har bukket under. Vurderer nesten å kjøpe noen andre algespisere etterhvert. Har rasende lyst på et par peckoltia sp. L049, men de er muligens vanskelige å få tak i.

I dag slapp også den andre guppy-damen yngelen og nå svømmer det masse smårollinger oppi der. Har nå også, noe motvillig må jeg si, registrert oppdrett på guppy siden den ene nå nesten må regnes over den kritiske perioden.

Har fremdeles ikke tatt frem kameraet. Ikke fullt så gulfarget vann, men nå er det grønnfarget av medisinen isteden
Cikliden er litt bedre syns jeg. Har nå tatt et vannbytte og medisinert på nytt igjen. Usikker på hvor lenge jeg skal medisinere bare for dette øyets skyld. I forbindelse med medisineringen har jeg økt sirkulasjonen i vannflaten så nå kjører pistia-plantene karusell. Tror ikke de liker det noe særlig

Dessverre så regner jeg også med at jeg har mistet tre ottoer. Mest sannsynlig årsak er ph-fallet etter at røttene kom oppi. De tre siste ser heldigvis friske og fine ut

Fremdeles er det mye nitritt og lite nitrat i rekekaret. Skifter litt vann hver dag og det ser heldigvis ut som om rekene syns forholdene er helt greie. Driver og maler en plate som skal stå under dette karet. Har derfor utsatt å innrede det til jeg får denne på plass. Sand, plante og rot ligger klare så i slutten av uken skal det bli litt kosligere for rekene også
Det går nok ikke så bra med ciklidens øye, nei. Medisinkuren hjalp dessverre ikke. Det er veldig stygt nå og jeg regner med at hun kommer til å miste det. Forunderlig nok så oppfører hun seg som normalt. Aktiv og bøllete. Det eneste hun har problemer med er å sikte seg inn på maten. Hun bommer nok en del, men hun får nok i seg nok. Tenkte en stund å legge inn bilder av elendigheten, men jeg skal spare dere for å få mareritt i natt
Endelig har jeg fått inn litt sand og planter i 30 literen til rekene! Dessverre har de nok blitt vant til glassbunnen for etter at jeg hadde inn sanda så har hele gjengen bosatt seg bak pumpa. Vel, vel, de finner nok ut av det etterhvert. Skal oppi med flere planter også, men det får bli når jeg får penger på kontoen igjen

Her er uansett ett bilde av det foreløpige oppsettet, og ett av viftereka mi som ellers sjeldent er å se.


[External Image]


[External Image]
I dag tok jeg sjansen på å fjerne bittelitt av originalsvampen i Fluval1-filteret i rekeakvariet, og stappet inn en stor klump med blåsvamp isteden. Fjernet også bunndekslet så en del av svampen henger utenfor, men det er greit så lenge jeg får mer å gå på her

Rekene har endelig begynt å komme ned fra pumpa også, så ting har gått seg litt til der heldigvis. Begynte nesten å bli litt bekymret for at noe var skikkelig galt slik som de har klumpet seg sammen i hjørnet de siste to dagene

I løpet av neste uke skal jeg begynne å fjerne strikker i 180 literen og jeg gleder meg! Skal også legge inn nye bilder da, for nå ser det endelig ut til at vannet er blitt litt klarere. Har vært skikkelig gult etter at jeg hadde i røttene.
Fremdeles ikke noe bedring i nitritten i rekekaret og jeg begynner å bli litt lei av å skifte vann hver dag. Får vel prøve å lete meg fram til litt tålmodighet for dette tar tydeligvis litt tid.

I 180 literen har jeg nå fjernet strikk fra den ene rota og også tatt vekk alt av løs mose. Det er nå bare biter her og der som sitter fast. Jeg har pleid å gjort det sånn før også siden jeg synes veksten på den nye mosen som vokser frem blir mer naturlig på denne måten. Bilder kommer ikke før over helga siden jeg ikke har vært så flink på å vaske akvarieglass i det siste, og jeg liker ikke å forstyrre innbyggerne unødig utenom vannskift.

Merker nå at fiskene mine begynner å bli gamle. Cikliden og alle tetraene blir 3 år til våren samt noen få av mallene. Flere begynner å få små plager som mest sannsynlig skyldes alderen.

Cikliden sliter med et hovent øye som ikke bedrer seg, men er ellers i fin form.

En av sitrontetraene har det siste halve året hatt en liten svulst innvendig, men foreløpig ser han ikke plaget ut. Lett å se slik på disse i og med at de nærmest er gjennomsiktige. En annen av disse har lenge virket tam i fargene, og hatt litt misfargede finner, men virker ikke syk.

Rosentetrahunnen har ikke vært i toppform heller. Hun virker ikke alvorlig redusert, men har det siste året gradvis mistet noe av kvikkheten. Et par ganger har hun også greid å sette seg fast og skrapet seg opp litt, men foreløpig virker det ikke så alvorlig.

En av skjørtetetraene har også satt seg fast ved en anledning og den samme hadde også et hovent øye som nå er helt bra. Mulig den rett og slett er litt svekket, men ikke så mye at den virker syk. En av de andre skjørtetetraene har gått med et virus i over et år. Det har ført til at den har et svart munnparti, men den har ellers ikke virket syk. Den siste uka har den derimot blitt tydelig svekket og jeg regner med å måtte avlive den ganske snart.

Høres litt ille ut når jeg ramser det opp slik, men det er da naturlig at levende vesen eldes, blir syke og faller fra innimellom. Noe skal vi jo alle dø av. De fleste fiskene virker likevel friske og fine. Selv dvergøksefiskene som regnes som litt ømtåelige fisk, er blitt 2 år, og er like spreke som de alltid har vært
Endelig! Utbruddet i går hjalp kanskje for nå er nitritten i rekekaret endelig på retur. Vet ikke hvem som er mest lettet, jeg eller rekene

I dag da jeg skulle skifte vann i rekekaret fikk jeg nesten sjokk da jeg skulle dosere ut ph-minus og vannforbedringsmiddelet. Det stinket noe aldeles fryktelig av disse, en stikkende, kjemisk lukt. Den eneste forklaringen jeg kan komme på er at jeg har vært uheldig og stokket om flaskene da jeg tømte tilbake det som ble til overs etter at jeg doserte i går. Heller nemlig litt i et beger for lettere å få det opp i doseringssprøyta. Det var bare å kaste begge to og dra å kjøpe nytt. Merkelig at ikke slikt skjer når de blandes i bøtta, men da er det selvfølgelig godt utblandet med vann. Bare glad for at jeg oppdaget det i tide for det der virket absolutt ikke helsebringende for de stakkars rekene.

For de som måtte lure på hvorfor jeg bruker vannforbedringsmiddel så er det fordi jeg ikke har mulighet for å la vannet stå å luftes. I tillegg skifter jeg såpass mye vann i dette karet at jeg må bruke varmtvann fra tanken for å temperere det. Bedre føre var altså
I dag flyttet jeg vifterekea tilbake til 180 literen. Hun har ikke brukt viftene på snart en uke og jeg begynte å bli litt bekymret for henne. Dessuten er hun ikke av de vanskeligste å få tak i hvis det skulle bli medisinering i karet igjen.

De andre rekene er mye mer aktive nå som nitritten er redusert. Har også fått skikkelig rekemat i hus, Jbl Novo Prawn, og det falt visst i smak

Fikk også tak i en boks natron fra Webzoo. En kilo natron er MYE. Måtte bare le da jeg åpnet forsendelsen og så det digre spannet Har sikkert nok natron til resten av livet som akvarist. Får bare håpe det er bra holdbarhet på slikt
Jippi! Gjett hva som ligger i posen og blir koppet inn! To stk viltfangede Rineloricaria parva

Har lenge hatt lyst på disse, og etter at halvparten av ottoene mine forsvant har jeg også hatt behov for flere algespisere. Nå fikk jeg altså endelig tak i de, og er kjempeglad. Dessverre ser det ut til at den ene har fått slitt bort en del av sporden, men det vokser forhåpentligvis ut igjen.

Håper bare at de vil trives sammen med resten av fiskene. Det eneste utysket nedi der nå er nok ciklidedama, men nykommerne er nok såpass store at de ikke lar seg bølle med, håper jeg. Også er det masse gjemmeplasser blant røttene. Fjernet også resten av strikkene så de ikke skulle sette seg fast.

Blir nok mye glaning inn i akvariet fremover nå. Som om jeg ikke sitter der nok fra før
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap