Tante Astrid´s undervannsverden (side 7)

Nydelig fisk du har fått deg der! *Sikle*
Ja, ikke sant

Ikke var de spesielt sky når de slapp ut av posen heller, men begynte straks å utforske bunnen og røttene. De er så fine! Tok heldigvis feil om skaden på sporden for den var helt normal. Nå må jeg vente til i morra før jeg får sett mer av de for lyset har slått seg av.

Tror jeg kommer til å sove med et stort glis hele natta

Lover at det kommer bilder etterhvert!
Nå er jeg altså så hoppende glad. Var på besøk hos noen i går for å ta noen portrettbilder som de skulle ha på julekort. Bildene ble ikke så verst selv om jeg ikke har satt meg helt inne i alle kameraets fungsjoner enda. Som takk for hjelpa fikk jeg en lang, smal pakke og oppi der var det et kamerastativ! Jeg har hatt så lyst på det siden jeg startet å fotografere for årevis siden, men ikke sett meg råd til det. Tenkte å kjøpe et bordstativ når jeg fikk noen penger til overs, og så fikk jeg dette store stativet gratis isteden! Mannen i huset hadde kjøpt det for lenge siden, men aldri brukt det. Jeg er så heldig

Nå blir det forhåpentligvis enda finere bilder fra akvariene
Her er det første bildet av de nye mallene. Dette er den tøffe, aktive av dem. H*n er stadig ute i sanda og undersøker hva som foregår, mens den andre slapper av under rota frem til lyset slukkes. Håper jeg greie å ta noen bedre bilder av dem senere. Slenger også med et bilde av en annen av yndlingene mine, en skjørtetetra-hann


[External Image]


[External Image]
Enda et par bilder av parvaen. Dette tror jeg er den andre av mallene. De er veldig stilige når de reiser ryggfinnen på den måten.


[External Image]

[External Image]


Slenger også med et bilde av to nysgjerrige coryer. Legg merke til hvordan de hviler på bukfinnene istedenfor å ligge nedpå sanda. To søte jenter dette

[External Image]
Siden helga har nitritten i rekekaret vært stabil på null og både jeg og amanorekene er glad for å slippe vannskift hver dag Venter nå bare på flere planter, som er bestilt, og ett armatur med 15w lysrør som skal erstatte den 40w lyspæra som er lyskilden nå.

Koser meg også med parva-mallene som nå er veldig aktive, også på dagtid. Har ikke sett at de har spist noen alger akkurat, men de kravler rundt på bunnen og siler sand. Av og til ser jeg at de gnager litt på røttene også. Støter de på hverandre knuffer de litt, men ellers er de veldig fredelige og enser ingen av de andre fiskene. Coryene kravler til og med over dem. Med all denne aktiviteten på bunnen virvles det opp en del rusk så jeg må nok regne med å skifte ut vatten i filteret litt oftere enn før.

Cikliden har fremdeles ett skikkelig hovent øye og ser nok ikke lenger på det. Hun strever litt med å få tak i flakfôret, bommer hele tiden, og noen yngel får hun heller ikke tak på. Jeg sørger for å putte oppi noen småbiter av NovoTab ved fôringstid og det har hun ingen problem med. Hun virker ellers ikke redusert på noe vis og er fremdeles bølla i karet.

Den ene skjørtetetraen, som har hatt en svart hevelse på munnen i omtrent ett år, har nå takket for seg. Dette var sannsynligvis et virus av noe slag. Den har fungert normalt helt til de siste par ukene hvor den gradvis ble dårligere. Setter inne et bilde av den uheldige fisken. Ingen av de andre fiskene er smittet ser det ut til.

[External Image]
Den siste uka har jeg vært litt redusert og ikke fått tatt noen nye bilder, men strikkene på røttene i 180 literen er ihvertfall borte I tillegg har jeg faktisk fjernet mesteparten av mosen igjen slik at bare de små, korte stubbene som er skikkelig grodd fast, står igjen. Liker å gjøre det slik siden mosen får et mer spennende utseende når den vokser seg til.

Mesteparten av flyteplantene er fjernet også for nå har guppyene sluppet yngel igjen. Jeg er egentlig ganske bekymret over hva jeg skal gjøre med alle sammen. Altfor mange unngår nemlig å bli spist

Ellers så har det ikke skjedd så store forandringer. Cikliden lever fremdeles bra med ett hovent øye, parvaene er stadig i aktivitet og trives tydeligvis og jeg venter fremdeles på flere planter og nytt armatur til rekekaret.

Forhåpentligvis blir det tatt nye bilder uti uka
Siden det har blitt desember så har jeg byttet ut sebra-avataren min med en mer juleinspirert variant. Dette er en tegning av den første siameseren min, Tina, som leker seg med julepapir og juletrekule. Katten er borte for lengst, men jeg savner henne av og til enda, så nå kan hun få være med meg litt denne måneden

I dag har jeg fanget inn den eldste av guppy-ynglene og flyttet den over i reke-karet. Den er nå blitt 10 uker gammel og begynner så smått å få gonopodium så nå får den ikke gå sammen med damene lenger. Han fikk med seg et par yngre kamerater for selskaps skyld. Tross intens luking blant flyteplantene overlever altfor mange yngel så jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre med dem. Foreløpig er de ikke så veldig store så forhåpentligvis finner jeg en løsning før det blir krise. Problemet er bare at damene fortsetter å poppe ut unger

På pluss-siden så har jeg nå fått på plass et armatur til rekekaret. Mens jeg venter på at et skikkelige lysrør skal dukke opp i posten, så har jeg satt i et vanlig standard-rør. Veldig gult, men det er ihvertfall lys der så lenge.

Nye bilder kommer også etterhvert, men formen har vært laber så jeg har ikke hatt ork til så mye mer enn det mest nødvendige. Krysser fingre for at det blir noen i løpet av uka


[External Image]
I dag fant jeg faktisk den ene guppy-hunnen død. Det kom ganske så uventet siden hun ikke har vært syk eller noe. Så helt fin ut, bare død altså. Vel, har jo lest at disse guppyene kan finne på å takke for seg helt uten videre så jeg får vel bare avskrive dødsfallet som uoppklart

Kommer endelig med et par bilder også. I et fortvilet og mislykket forsøk på å redusere yngel-bestanden luket jeg kraftig blant flyteplantene for noen dager siden. Dessverre så har det stresset øksefiskene, så nå har de fått prikkesyke. Vannet er derfor litt farget av medisinen på bildet. Blir nok litt grønnere og finere i karet når mose og flyteplanter gror til igjen. Da blir jeg nok kvitt algene på bakveggen også.

Det nederste bildet er fra rekekaret, hvor det ikke har skjedd stort. Har puttet oppi den snart kjønnsmodne hannguppyene og to yngre kompiser av han. Tør ikke å la den gå sammen med hunnen, nei. Venter på mere planter i dette karet og et bedre lysrør. Det som står i nå er kjøpt på matbutikken og er veldig gult, men det er ihvertfall blitt lysrør her istedenfor lyspære.


[External Image]


[External Image]
Nå har jeg også mistet en av sitrontetraene. Hadde egentlig ventet at det skulle gå den veien etterhvert siden den har gått med en langsomtvoksende, innvendig svulst i lang tid, minst et halvt år. Disse fiskene er jo så gjennomsiktige at det ikke kreves røntgen for å oppdage slikt

Øksefiskene er bedre, men det er fremdeles noen prikker igjen. Tok derfor et vannskift i dag og fortsetter behandlingen med esha exit noen dager. Vet fra tidligere at de ikke er de letteste fiskene å behandle, men at ved utvidet behandling så pleier det å ordne seg. Ingen andre har vært alvorlig angrepet. Bare en og to prikker på et par-tre av tetraene.

Har vært plaget med mye rusk i vannet i det siste og har skyldt på de nye parvamallene. Så leste jeg i går om at det kan skyldes at vannet sirkulerer på en uhensiktsmessig måte og kan danne virvler som partiklene fanges i. Jeg hadde faktisk vridd på utblåset like før jeg fikk mallene i hus, men ikke tenkt tanken på at det hadde noen betydning. Fikk rettet det opp slik som før, og nå, bare noen timer senere så er det nesten bra nedi der

Julegavemaset er vel i gang over det ganske land nå, og det alle sammen strever med er vel å finne noe til den som har alt. En kjempegod gave til slike er vel en behandling ved feks et spa, og er vedkommende akvariefrelst i tillegg så må denne spabehandlingen være den ultimate gave ;D
I dag virker det som det er flere fisk med prikker i karet i tillegg til at øksefiskene er verre. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre da. Har flere fisk som har trivseltemperatur under 26 grader så varmekuren vil bli risikabel. Mulig jeg må øke doseringen på esha eller prøve annen medisin. Er litt i villrede og har derfor lagt inn en tråd under sykdom. Får se om noen kommer med tips der.

Kuren har fungert før så jeg vet nesten ikke hva problemet er denne gangen. Den eneste forskjellen er at gh og kh er økt siden sist, men det skulle vel ikke ha noen betydning.

Vel, har tatt en sjans og kjører nå enda en dag ekstra med medisin. Tar ett skikkelig vannskift i morra så får jeg vente til mandag før jeg eventuellt prøver noe annet. Krysser fingre og ber til den store fiskeguden (les akvaforum) om hjelp og veiledning
I dag startet jeg ny behandling etter råd fra Frank i denne tråden. Dvs at exit-dosen er økt noe og i tillegg kjører jeg esha 2000. Fungerer ikke det så må jeg bare trå til med varmekur selv om jeg er veldig nervøs for å prøve det etter å ha sett hvordan fiskene har slitt i sommervarmen og det ved lavere temperatur en kuren krever.

Øksefiskene har ikke blitt verre det siste døgnet, men to yngel hadde fått prikker så da torde jeg ikke vente lenger.

Mistet også en rosentetra i går, men hun har gradvis blitt svekket i lang tid så jeg regnet med at det ville gå den veien uansett. Ingen prikker på henne merkelig nok.

Regnbuecikliden min med det hovne øyet har også gradvis blitt verre. Det har virket som om det har vært en svulst i bakkant som har presset på. Det har ikke vært fint å se på, men så lenge fisken har oppført seg som vanlig, dvs bøllete og sulten, har jeg latt henne være i fred. I går kveld derimot var hun ikke hyperivrig på maten og brydde seg heller ikke med å mobbe noen så jeg regner med at hun nå må avlives. Hun kom ikke frem til mating i morges, men jeg så henne ihverfall. Nå er hun søkk borte. Ser henne ingensteds så antagelig ligger hun inni noen av røttene. Kan ikke stresse med å ta ut røtter nå så jeg får satse på at hun dukker opp igjen. Kanskje hun skjønner hvilke planer jeg har og har gått i dekning
Fortsatte behandling i dag. To av øksefiskene er nå blitt prikkefrie. Også yngelen som hadde prikker i går er prikkefri, men nå er to nye yngel og tre av skjørtetetraene smittet. Får bare håpe at det ikke fortsetter sånn

Cikliden lever enda, men gjemmer seg så jeg får ikke tak i henne uten å hive ut all innredning så det får heller være.

På den positive siden så har jeg fått i litt mer planter til rekekaret. Må nok få tak i et bedre lysrør ganske snart siden den ene av dem er ganske mer lyskrevende enn jeg trodde. Får se hvordan det går etterhvert. Her er ihvertfall et bilde av hvordan karet ser ut nå. Planlegger å flytte på stengelplantene hvis de overlever og vokser seg til. Foreløpig ville jeg bare sørge for at de fikk nok lys.

[External Image]
I dag ble Regnbueciklide-hunnen min avlivet. Hun var nå såpass svekket at jeg greide å få tak i henne. Tror aldri jeg greier å venne meg til den delen av akvarie-holdet. Pansermallene skulle ihvertfall bli fornøyd nå. De var hennes yndlings-mobbeoffer.

Er i grunnen glad for at hun er borte nå for i morgen må jeg nok til pers med varmekur. Det er mindre prikker i karet, men om det forsvinner på noen fisk så dukker det opp på andre. Tydelig at medisinen svekker parasitten og hindrer fullt utbrudd, men den greier tydeligvis ikke ta knekken på den helt.

Er bortreist fra søndag ettermiddag til mandag kveld så planen var å ta vannskift og begynne å øke temperaturen i løpet av morgendagen. Forhåpentligvis får jeg en stabil temperatur i karet før jeg må stikke. Ikke idèelt å gjøre det på den måten, men skal også bort i jula og vil prøve å få dette under kontroll før den tid.

Har nå kjørt varmekur i snart to døgn og det er nå bare tre øksefisk som er prikkete. Færre prikker en før har de også. Føreløpig har jeg ikke opplevd noe frafall selv om mallene sliter litt. Krysser fingre for at det går bra.

Oppdaget før jeg reiste bort at en av guppy-ynglene hele tiden var bort og nappet i halene til øksefiskene. Den gav ikke fred et sekund. Hvor lenge den har holdt på slik vet ikke jeg, men har registrert at øksene har vært veldig urolige i lang tid uten å tenke mer over det. Muligens har denne finnenappingen vært en medvirkende årsak til stresset som har utløst prikke-syken. Det var bare en av dem som holdt på med dette og den er fjernet nå, og øksene ser mye roligere ut.


Tre døgn har gått og det er nå to prikker igjen på en av øksefiskene, men da jeg sjekket termometrene i morges så lå de en halv grad under det de har vært tidligere. Det viste seg at den ene rota foran kolben hadde forskjøvet seg så det ble litt for lite sirkulasjon rundt kolben. Får bare håpe at det er de to termometrene som viser høyest temperatur som er riktige og at dette ikke fører til tilbakeslag nå.

Ellers så virker de fleste fiskene fine, unntatt guppy-hunnen. Hun virker litt for rolig og hviler mye på bunnen. Spiser likevel som normalt. Siden dette er en av artene som skulle tåle såpass høy temperatur bra, og hun ikke har prikker så regner jeg med at det er andre grunner til slappheten. Mistet den andre hunnen for en liten stund siden med omtrent samme symptomer. Kanskje de rett og slett var/er utslitt av alle fødslene. Ingen av ynglene virker syke.

Da er karet prikk(e)fritt! Jippi

Planlegger et sårt tiltrengt vannskift og slamsuging på lørdag, og senking av temperaturen til 28 grader. Reiser bort på mandag og kommer ikke hjem før tirsdag kveld så jeg håper at et eventuellt tilbakefall skjer før den tid. Får jo ikke fulgt med nøyaktig tidspunkt om nye prikker skulle dukke opp når jeg er bortreist.

Nå ser det nesten ut som om til og med ottoene har vennet seg til den høye temperaturen. Ihvertfall oppfører fiskene seg som normalt bortsett fra guppy-hunnen da som fremdeles ikke er helt i form.

Når jeg skriver sårt tiltrengt her øverst så sikter jeg til slamsuging. Med luftpumpen stående på og parva-mallenes etterlatenskaper så ligger det rett og slett masse bøss på alt i karet.

Etter at jeg fikk de nye mallene har jeg fått problemer både med partikler i vannet og grums på bunnen. Forandret litt på vannstrømmen og det ble litt bedre, men jeg er fremdeles ikke fornøyd. Håper og tror at når jeg får skiftet ut noe av filtermassen med ehfisubstrat pro så vil dette bedre seg. Forhåpentligvis får jeg gjort det i løpet av våren. Kan jo ikke fjerne alt det gamle på en gang heller.
I dag har jeg satt igang andre omgangen med varmekur. Fant to prikker i går da jeg kom hjem og tok vannskift og økte temperaturen i dag. Litt ergelig, men ikke uventet. Det største problemet er å vite når jeg skal sette igang tredje omgang med varme, siden jeg ikke vet eksakt når de nye prikkene dukket opp. Får bare ta et cirka-anslag.

Tok også en filter- og slangerens i dag. Har vært mye plaget med rusk i vannet og redusert gjennomstrømming. Filteret var skikkelig skittent. Regner med at det ble litt mye belastning i forbindelse med ominnredningen jeg har drevet med tidligere. Ble jo en del svevestøv av det. Flyttet også en anelse på rota i midten for å få en bedre vannstrøm. Får håpe det var dette som skulle til.

Som forventet mistet jeg guppy-hunnen, men det var nok ikke relatert til kuren. De andre fiskene ser også forholdsvis ok ut, men de to siste skjørtetetra-hunnene ser ut til å ha fått sorte flekker. Har mistet to slike tidligere og da begynte det også med slike sorte områder. Muligens kan jeg skylde på at varmen har skapt såpass stress at sykdommen har brutt ut, men det kan like gjerne være stresset i forbindelse med lek. De lekte nemlig ganske intenst etter at tempen ble senket og disse to var så utslitt at de nesten ikke greide å svømme skikkelig etterpå.

Det som jeg er skikkelig lei meg for er at varmekuren ser ut til å ha tatt knekken på det meste av plantene. Zenkerien er den som greier seg best, men pistiaen og hydrocotylen er det bare fillene igjen av. Spørst om jeg greier å berge noen når jeg nå har satt igang ny kur
Takk, gorbjo. Trenger det

Har planer om å flytte over noen planter til reke-karet så jeg ihvertfall får berget noen. Det viktigste er likevel at fiskene blir friske og det har jeg da håp om
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap