Tante Astrid´s undervannsverden (side 8)

Begynner nå å bli ganske så frustrert. De to prikkene fra onsdag har ikke forsvunnet enda, og varmen må jo holdes oppe et par-tre døgn etter at disse er borte. Deretter blir det halvannet døgn med senket temperatur før tempen skal opp igjen noen dager. Denne behandlingen tar så lang tid

I tillegg så får jeg ikke skilt ut hunn-guppyyngelen så lenge dette pågår så jeg kan risikere at det blir nye yngel igjen. Plantene skranter også.

Nei, i dag er jeg skikkelig sur og deppa. Ikkeno morsomt med akvarium akkurat nå
Endelig har jeg fått senket temperaturen og den skal nå være nede i 44 timer før jeg øker i noen dager igjen. Det tok nemlig lenger tid enn det før prikkene dukket opp sist så nå håper jeg at jeg med dette skal være kvitt de for denne gang.

Har nok mistet noen yngel i varmen og i dag fant jeg en av ottoene død. De andre har taklet tempen bra syns jeg. Hydrocotylen er det derimot ikke stort igjen av, og de som var så store og fine før kuren. Pistiane er heller ikke noe å skryte av. Får håpe de kommer seg igjen.
Full lek på skjørtetetraene i dag. Det skjedde også sist da jeg senket fra 32 til 28 grader. Får håpe de ikke sliter seg helt ut slik som sist.

Oppdaget i går at en av coryene hadde skrapet seg opp på hodet. Umulig å si når og hvordan det har skjedd siden de har ligget mye i skjul mens tempen har vært høy. Ser ikke så veldig alvorlig ut heldigvis, så jeg krysser fingre for at det ordner seg på egen hånd.

Akkurat nå så driver jeg å vasker og koker noe sand jeg har hentet på ei strand i nærheten. Den har faktisk stått fuktig i plastposer i mange måneder mens jeg har ventet på å få en såpass bra periode at jeg kunne begynne med det. I og med at dette er hentet fra saltvann så blir det ingen stygg lukt om den står. Hadde sikkert ikke behøvd å koke den heller, men jeg føler meg tryggere. Kan faktisk se at vannet misfarges under kokingen, selv om sanda er skyllt på forhånd, så noe skjer ihvertfall

Har ikke lyst til å ta bilder for tiden. 180 literen ser forferdelig trist ut med bare noen ynkelige kvaster av grønt og i rekekaret har jeg enda ikke fått tak i det nye lysrøret så lyset er veldig gult. Vil jo helst vise karene når de er på sitt fineste
Tante Astrid
Hydrocotylen er det derimot ikke stort igjen av, og de som var så store og fine før kuren. Pistiane er heller ikke noe å skryte av. Får håpe de kommer seg igjen.


Jeg har også mistet mesteparten av mine Hydrocotyle leucocephala planter, alle i løpet av de varmeste sommermånedene. Da sliter jeg i blant med å holde tempen nede i karene, og Hydrocotylen bare svinner hen. Blir bare stilker og gule blad igjen av den, så det er helt tydelig at den misliker varme og dauer lett av det.
Nå holder jeg på "å spare opp" litt av denne planten igjen, men av en eller annen grunn får jeg den ikke til like godt som før. Det er en veldig fin stilkplante, og jeg håper jeg får nok av den igjen etterhvert.

PS!
Ta ut resten av det du har igjen av den planten, og legg det i en bøtte i romtemperatur, evt putt det i en glassvase i vinduskarmen. Da slipper den en ny runde med varmekur, og får hentet seg inn litt igjen. Eventuelle parasitter dør nemlig ut av seg selv, hvis de ikke finner noen ny vert i løpet av få døgn. Har lest at med fem døgn i fiskeløst kar, så er all smittefare borte (da er sikkerhetsdøgn lagt til allerede, altså). Så planten vil ikke være smittefarlig om du har den i vase i fem døgn, og så setter den tilbake i akvariet ditt når varmekuren er over.
Takk for innspillet, Mona. Var ikke sikker på om det var utluftingen av co2 eller varmen som var problemet, men da kan jeg gå ut fra at det er varmen.

Har ingen fisk i rekekaret for tiden så jeg tok sjansen for noen dager siden og reddet ut en av de største stilkene med hydrocotyle og puttet den oppi der. Det ser nå ut som den kommer med nye blad. Da har jeg ihvertfall denne som morplante i tilfelle resten stryker med. Reddet ut noen pistia også for alle tilfellers skyld. Vokser jo fort til igjen disse artene bare forholdene blir normale.

Hvis jeg skal til med varmekur ved en annen anledning (gud forby det) så skal jeg ihvertfall fjerne disse først.

Merkelig at de ikke trives lenger når du har fått de til før, Mona. Har du gjort noen endringer mht gjødsling, sirkulasjon, vannbytter eller fiskebestand der de før trivdes?
Aner ikke hva jeg har gjort. Det var et enormt tjukt lag av den i en 98 liter frem til i våres, så tjukt av den i overflata at jeg måtte bruke begge hender og dra tilside en åpning jeg kunne slippe malletablettene ned gjennom
Så kom sommeren og vooops... alt ble for varmt og til slutt var den så dau at jeg bare scoopet opp alt sammen og kastet det. Ikke før etter at jeg hadde kastet dem, kom jeg på at jeg burde reddet noen topper og avleggere (noen toppskudd var jo ok). Så alt jeg satt igjen med, var et par pinglete stilker i et kar den egentlig ikke trivdes i.

Men jeg eksperimenterer nå med små avleggere, legger en eller to her og der, og ser hvilket kar de trives best i.
Ok, da skjønner jeg. Får håpe de restene du har kommer seg da

Da er desember over så jeg får nesten bytte ut julemotiv-avataren min. Har foreløpig ikke noe bra fiskemotiv jeg kan bruke. Det nærmeste jeg kom var denne havfruen så jeg tror jeg bytter til den. Hun er ihvertfall halvt fisk

[External Image]
Gillar din signatur Astrid..Jeg lider ikke av galskap, jeg nyter hvert øyeblikk ;D .Tack för"besöket" på min Rovfisktråd Astrid
Kjell Begby
Gillar din signatur Astrid..[B]Jeg lider ikke av galskap, jeg nyter hvert [/B][B]øyeblikk[/B] ;D .Tack för"besöket" på min Rovfisktråd Astrid


Takk! Signaturen er meg det. Har alltid blitt sett på som litt gal og merkelig av meg, men det er da ikke så om å gjøre å ligne alle andre

Som du ser så har jeg bare små, snille fisk i mitt kar. Derfor syntes jeg det er litt spennende med dine som er noe helt annet. Er ikke helt ukjent med malawi da. Har en venninne som har drevet med mbunas i 10 år.

Tante Astrid
[QUOTE=Kjell Begby]Gillar din signatur Astrid..[B]Jeg lider ikke av galskap, jeg nyter hvert [/B][B]øyeblikk[/B] ;D .Tack för"besöket" på min Rovfisktråd Astrid


Takk! Signaturen er meg det. Har alltid blitt sett på som litt gal og merkelig av meg, men det er da ikke så om å gjøre å ligne alle andre

Som du ser så har jeg bare små, snille fisk i mitt kar. Derfor syntes jeg det er litt spennende med dine som er noe helt annet. Er ikke helt ukjent med malawi da. Har en venninne som har drevet med mbunas i 10 år.



Man skall inte alltid vara lik alla andra..det blir ju tråkigt det..
Är mycket biten av Malawi sjukan...tänker mycket på fisk..läser mycket..inte bra..hihihi
Kjell Begby
Är mycket biten av Malawi sjukan...tänker mycket på fisk..läser mycket..inte bra..hihihi


Syns det høres veldig bra ut jeg
I dag ble det vannskift og senking av temperaturen til 28 grader igjen. Tredje del av varmekuren er avslutte og jeg må nå vente i fire dager før jeg eventuelt kan friskmelde karet. Krysser fingre og tær og håper!

Fyllte også på en del sand i bakkant. Hadde litt for tynt lag med sand til at rota i midten ville stå stødig uten å støttes i bakveggen, men nå fikk jeg plassert den slik jeg ville.

Coryen som hadde skrapet seg opp på hodet ser ut til å være bedre, og alle fiskene ser veldig fornøyde ut med at varmebølgen har gitt seg
Fikk nytt lysrør i dag, Life-glo ll, til rekekaret. Tidligere har lyset vært veldig gult, men nå ble det nesten for hvitt, men jeg venner meg vel til det.

Som en kan se på det øverste bildet så trives plantene godt her. Har også puttet oppi noen rester av de plantene som mistrivdes i 180 literen på grunn av varmekuren som pågår der. Får håpe de kommer seg så jeg har noe å sette tilbake når kuren er avsluttet. Har noen små idèer til en litt annen plassering av plantene, men foreløpig skal de få stå i fred og vokse seg til.

Det nederste bildet er av 180 literen som for tiden er et trist og sørgelig syn, nesten uten planter og med masse alger. Får trøste meg med at plantene vil vokse raskt til når forholdene blir normale igjen etter varmekuren. Ihvertfall så håper jeg det.

[External Image]

[External Image]
Kjell Begby
Vackert.....vackert

Takk, Kjell, det var snilt sagt


Da jeg tok bilder av akvariene så måtte jeg selvfølgelig knipse ett par av yndlingene mine også, nemlig skjørtetetraene. Prøvde meg med blitz denne gangen og det ble jo ikke så ille resultat. Har holdt på alt for lite med kameraet, men slik er det når en er syk. Er så lenge mellom hver gang at jeg glemmer det jeg lærte sist ;D

Det nederste bildet er av den aller første yngel som overlevde i karet. Det var jo ikke akkurat det jeg hadde planlagt, men den er da ganske pen. Den har selskap av sju yngre brødre og søstre. Pga hvitprikken så har jeg ikke fått skillt dem så jeg er redd det kan bli noen innavlskull når det lir på.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
I går fôret jeg med erter for første gang på lenge. Må si det er bra underholdning både for meg og fiskene. Spesielt skjørtetetraene er morsomme. Hvis en av dem greier å få med seg en større bit så farer den avgårde med de andre etter seg. Blir de for nærgående gjemmer den biten inni munnen så de andre ikke skal se den, men befinner de seg litt på avstand så tar den biten ut slik at de andre får øye på den igjen. Nesten så tetraen peker nese til kompisene og sier: "Æda bæda, se hva jeg har, slik har ikke du!", og så er det ny jaging

Det er nå snart fjorten dager siden at jeg så at en av coryene hadde skrapet seg opp på hodet. Det så ikke så ille ut, litt rødt de første dagene, men den så ut til å bli bedre. De siste tre-fire dagene har jeg ikke fått sett så mye til coryene, men i dag kom den oppskrapte frem og den er mye verre. Området med oppskrapt hud er sikkert tre ganger så stort og den ser rød og misfarget ut under huden på ene siden av hodet. Gir den egentlig ikke så store sjanser til å overleve. Den puster allerede veldig raskt og med varmekur i karet er forholdene langt fra optimale. Er det bare det at den har klemt seg som er grunnen eller er det grunn til å tro at det er noe verre og muligens smittsomt? Såret var bare litt rødt til å begynne med, men har ikke sett noen antydning til hverken sopp eller infeksjon i det. Skal poste i sykdomsforumet også, men som sagt så tror jeg egentlig løpet er kjørt for denne

Er altså godt i gang med del tre av varmekuren for andre gang. Har til nå mistet en otocinclus, en voksen guppy og mange guppy-yngel og så er det denne coryen da. Det er ikke godt å si om det er direkte pga varmen eller om det er allerede svekkede individer som bukker under når foholdene blir vanskeligere for dem. I tillegg har som kjent mye planter blitt ødelagt. Hadde nå bare prikkene blitt borte så


[External Image]

[External Image]
Om det ser ut som fisken sliter med att andas osv.

Hade jag nog skickat den till "Den sista resan"
(och skickat med ett silvermynt till Karon)

Men man vill ju så gärna.....
Ja, det ender nok med det er jeg redd. Foreløpig er den ikke så svekket at jeg greier å få tak i den uten å fjerne all innredningen, så jeg får se det litt an enda.

Har jobbet på lakseslakteri i en årrekke, og var ivrig hobbyfisker da jeg var yngre. Jeg må egenhendig ha tatt livet at mange tusen fisk. Når det kommer til akvariefiskene mine derimot er jeg utrolig pysete. Selvfølgelig avliver jeg når jeg må, men jeg er like skjelven hver gang. Jeg kommer aldri til å venne meg til den delen av akvarieholdet.
Tante Astrid
Ja, det ender nok med det er jeg redd. Foreløpig er den ikke så svekket at jeg greier å få tak i den uten å fjerne all innredningen, så jeg får se det litt an enda. Har jobbet på lakseslakteri i en årrekke, og var ivrig hobbyfisker da jeg var yngre. Jeg må egenhendig ha tatt livet at mange tusen fisk. Når det kommer til akvariefiskene mine derimot er jeg utrolig pysete. Selvfølgelig avliver jeg når jeg må, men jeg er like skjelven hver gang. Jeg kommer aldri til å venne meg til den delen av akvarieholdet.


Det är ju så att men blir "glad"i dom.
Så det är ju så att det är ju svårare att ta kål på sina vänner dvs fiskarna.
Själv fiskade jag mycket och det är inga problem att döda de men det är något annat med sina fiskar.
Klart man gör det om man måste
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap