Tante Astrid´s undervannsverden (side 9)

Tante Astrid
Jeg må egenhendig ha tatt livet at mange tusen fisk. Når det kommer til akvariefiskene mine derimot er jeg utrolig pysete.

Vet hvordan det er, ja. Jeg har vokst opp med fiskestang i hånda. Men jeg takler ikke å avlive akvariefisk. Jeg tror faktisk jeg aldri har gjort det. Men akkurat det kommer også av at jeg bare nekter å gi opp en fisk før den er død (med det resultatet at jeg faktisk berget livet på en L-200. Jeg trodde faktisk at den var død, men for sikkerhets skyld putta jeg den i en isboks med vann i noen timer - og plutselig levde den likevel! Og den lever fortsatt, og er i fin form nå. ). En fisk er ikke fortapt før den ligger med buken i været (og tydeligvis selv ikke da ). Jeg vet jeg nok burde avslutte lidelsene til enkelte fisk, men jeg er av typen som bare aldri gir opp håpet, aldri!
Men jeg har en gang vært nødt til egenhendig å avlive en undulat. Det var ikke moro, det. Det var en stakkars fugl som trolig hadde fått slag. Det var ingen vei tilbake, og jeg måtte, og måtte gjøre det temmelig raskt (fuglen hadde det pinefullt). Det tok meg en halv times vandring rundt i stua med fuglen i hånda før jeg orket det... Jeg grøsser fortsatt, flere år etterpå.
Skal senke temperaturen til 28 grader i morra, så lever den til da får den ihvertfall litt bedre forhold. Har da avlivet en del akvariefisk. Greier ikke se på at de har det vondt, men orker ikke romstere og jage for mye heller. Jeg venter oftest til fiskene er såpass svekket at jeg greier å fange dem uten problem.

For en god del år tilbake så kjøpte jeg meg noen høner til hobbybruk. Hadde vel en 10-15 stykker av forskjellige raser. Tror du noen ble avlivet når de sluttet å verpe eller
Fikk dessverre et alvorlig virus på noen av disse. Såpass alvorlig var det at vi fikk pålegg om å avlive alle sammen, brenne de og desinfisere alt utstyr. Ingen i huset greide tanken på å bruke øksa så jeg fikk overtalt dyrlegen til å komme og avlive de. Så de hønene ble avlivet med sprøyte slik som hunder og katter blir når livet ikke står til å reddes.

Da jeg fikk meg høner sluttet jeg faktisk å spise kjøtt, det fristet ikke lenger. Etter dette har jeg hatt et prinsipp om at jeg ikke spiser noe jeg ikke greier å avlive selv. Det vil si at jeg holder meg til grønnsaker, fisk og skalldyr. Har nå både reker og fisk som kjæledyr så det spørs om jeg ender opp som ren vegetarianer om jeg ikke passer meg
Tante Astrid
Skal senke temperaturen til 28 grader i morra, så lever den til da får den ihvertfall litt bedre forhold. Har da avlivet en del akvariefisk. Greier ikke se på at de har det vondt, men orker ikke romstere og jage for mye heller. Jeg venter oftest til fiskene er såpass svekket at jeg greier å fange dem uten problem. For en god del år tilbake så kjøpte jeg meg noen høner til hobbybruk. Hadde vel en 10-15 stykker av forskjellige raser. Tror du noen ble avlivet når de sluttet å verpe eller ;) Fikk dessverre et alvorlig virus på noen av disse. Såpass alvorlig var det at vi fikk pålegg om å avlive alle sammen, brenne de og desinfisere alt utstyr. Ingen i huset greide tanken på å bruke øksa så jeg fikk overtalt dyrlegen til å komme og avlive de. Så de hønene ble avlivet med sprøyte slik som hunder og katter blir når livet ikke står til å reddes. Da jeg fikk meg høner sluttet jeg faktisk å spise kjøtt, det fristet ikke lenger. Etter dette har jeg hatt et prinsipp om at jeg ikke spiser noe jeg ikke greier å avlive selv. Det vil si at jeg holder meg til grønnsaker, fisk og skalldyr. Har nå både reker og fisk som kjæledyr så det spørs om jeg ender opp som ren vegetarianer om jeg ikke passer meg ;)



Då får du passa dig så du inte blir en sådan som pratar med växterna och blir kompis med de...för då är du illa ute

Det med hönorna förstår jag mycket väl har sett det när de använde yxan ..vackrare saker har man sett
Kjell Begby
Då får du passa dig så du inte blir en sådan som pratar med växterna och blir kompis med de...för då är du illa ute ;-)

Jeg har faktisk masse stueplanter som jeg steller og stuller med så jeg får passe meg, ja ;D

Samboeren min er forresten et troll og han kan ikke dy seg når jeg sitter der med salaten min: "Har ikke planter rett til å leve et godt liv, kanskje? Planter er også levende vesener og har følelser", kan han si, og av og til er det nesten så jeg får dårlig samvittighet ;D
Han er kjøttspiser, selvfølgelig
Tante Astrid
[QUOTE=Kjell Begby] Då får du passa dig så du inte blir en sådan som pratar med växterna och blir kompis med de...för då är du illa ute ;-)

Jeg har faktisk masse stueplanter som jeg steller og stuller med så jeg får passe meg, ja ;D

Samboeren min er forresten et troll og han kan ikke dy seg når jeg sitter der med salaten min: "Har ikke planter rett til å leve et godt liv, kanskje? Planter er også levende vesener og har følelser", kan han si, og av og til er det nesten så jeg får dårlig samvittighet ;D
Han er kjøttspiser, selvfølgelig

hehehe men tycker nog det var lite skoj det han säger.
Äter allt jag då men om jag tänker efter så äter jag nog mindre fisk.
Förutom Stabburet makrill på boks då.
Har jobbat där de gör den dvs Øyenkilen utan för Fredrikstad

Jeg er omtrent motsatt, jeg. Jeg spiser meget gjerne kjøtt, så lenge jeg slipper å ta livet av dyret selv, selvsagt - det takler jeg ikke. Jeg er omtrent det motsatte av en vegetarianer. Snodig egentlig, siden jeg er så fryktelig glad i dyr. Eller kanskje det er nettopp derfor jeg er så glad i kjøttet deres? Jeg liker alle sider av dem...
Senket temperaturen i karet i går og en stund så det ut til at coryen pustet mer normalt, men den døde i løpet av natten. Resten av coryene ser friske og fine ut, men dess færre de er, jo skyere blir de. Har bare fire nå, men har tenkt å øke bestanden til ti. Må bare bli kvitt hvitprikk og la det gå noen måneder etter de siste dødsfallene. Har tenkt at varmen har en del av skylden, men for sikkerhets skyld så får jeg være tålmodig og vente. Vanskelig det

Det var nesten morsomt å se på skjørtetetraene i går da jeg drev å fyllte på kaldere vann. Hele gjengen stillte seg midt i vannstrålen og nøt . . . . og i dag leker de
Det har vært voldsomt til lek på skjørtetetraene og i går oppdaget jeg at en av hannene hadde fått en skade, helt innerst på sporden, i kampens hete. I går var det et lite rødt og hovent område, men ser i dag at det er en flenge på noen millimeter inn fra kanten. Heldigvis ser det bedre ut i dag. Selv om selve flengen er tydeligere så er det ikke så rødt og irritert lenger.

Den gode nyheten er at karet har vært prikkefritt i 55 timer. Er spent på hvordan det ser ut i morra når lyset slår seg på. Nervepirrende dette
Tre døgn uten prikker så jeg er optimistisk nå

Har i lengre tid spekulert på om det blir for lite oksygen i karet. Har i det siste trøblet litt med pumpa som har gått på natten så den har vært avslått og det er ikke mye sprut i filterpumpa heller syns jeg. Har derfor gått til innkjøp av en O2 test som kom i går, og jeg fikk testet oksygenet i dag. Det ser ut til at jeg ligger litt i underkant av det anbefalte nivået så jeg får prøve å få i gang luftinga på natt igjen. Litt ergelig i grunnen for det har vært mindre problem med partikler i vannet når den har vært slått av. Det at mesteparten av plantene har stagnert hjelper sikkert ikke på situasjonen heller.

Lurer også på om jeg er nødt til å skifte ut filteret, et utvendig Fluval 304. Synes det går fort tett selv om det er litt overdimensjonert for karet som er på 180 liter. Da jeg kjøpte karet ble det kjøpt en 204, men den ble skiftet ut ganske fort. Angrer litt på at jeg da ikke gikk til innkjøp av en 404 isteden.
Tante Astrid
Tre døgn uten prikker så jeg er optimistisk nå :) Har i lengre tid spekulert på om det blir for lite oksygen i karet. Har i det siste trøblet litt med pumpa som har gått på natten så den har vært avslått og det er ikke mye sprut i filterpumpa heller syns jeg. Har derfor gått til innkjøp av en O2 test som kom i går, og jeg fikk testet oksygenet i dag. Det ser ut til at jeg ligger litt i underkant av det anbefalte nivået så jeg får prøve å få i gang luftinga på natt igjen. Litt ergelig i grunnen for det har vært mindre problem med partikler i vannet når den har vært slått av. Det at mesteparten av plantene har stagnert hjelper sikkert ikke på situasjonen heller. Lurer også på om jeg er nødt til å skifte ut filteret, et utvendig Fluval 304. Synes det går fort tett selv om det er litt overdimensjonert for karet som er på 180 liter. Da jeg kjøpte karet ble det kjøpt en 204, men den ble skiftet ut ganske fort. Angrer litt på at jeg da ikke gikk til innkjøp av en 404 isteden.


Hejsan

Det serut som att vita prickarna är borta.
Det måste vara skönt.

Läste det med syret.
Hur står utblåset i förhållandet till vatten ytan ?
Står det så att det blir små "vågor" (bøljer) på vatten ytan?
Eller står den liten bit under?
Jeg ser at det er dette karet du har "trillene" dine i, og også rineloricariaen i? Bruker du malletabletter? Jeg har erfart at i de karene der jeg fôrer med malletabletter (og det er temmelig mange kar), så går filtrene veldig fort tett. Det gjelder særlig innvendige filtre, men også delvis utvendige. Hvis du i tillegg sliter med partikler i vannet, er det ikke så veldig rart om filteret går fort tett. Hva har du av filtermasse i filteret? Har du filtervatt eller svamper i filteret? Jeg har en 304 i 180-literen min, i tillegg til Juwel-pumpa. Tidligere gikk Juwel-pumpa tett UKENTLIG (det var en rist på powerheadet som gikk tett)! Etter at jeg fikk satt inn en ekstern pumpe, kan Juwel-pumpa gå i flere uker/måneder uten å trenge en opprenskning.
Den står faktisk helt oppe i vannflaten med toppen av utstrømsbendet noen millimeter over vann, men som sagt så er det bare skikkelig futt når filter og slanger er nyrenset. Ble ordnet i begynnelsen av januar, men er betraktelig redusert allerede nå. Skal se om det hjelper å skifte ut vatt og skvise litt på svampene i morra, men det irriterer meg at "alle" andre kan nøye seg med filterrens maks en gang i kvartalet

Omtrent slik:

[External Image]
Tante Astrid
Den står faktisk helt oppe i vannflaten med toppen av utstrømsbendet noen millimeter over vann, men som sagt så er det bare skikkelig futt når filter og slanger er nyrenset. Ble ordnet i begynnelsen av januar, men er betraktelig redusert allerede nå. Skal se om det hjelper å skifte ut vatt og skvise litt på svampene i morra, men det irriterer meg at "alle" andre kan nøye seg med filterrens maks en gang i kvartalet ;) Omtrent slik: [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12140_080119174322_1.jpg[/IMG]


det ser ju bra ut med utblåset.!

Men du skriver att du har vadd i och det är inte bra alls det tättnar.
Köp heller blåmatta. och klipp till .
Jag har bytt ut alla mina fluvals filter matrial mot blåmattor och vissa går jätte länge.Gäller både invändiga som utvändiga.
Har även så kallade makaroner i filtren dvs keramicrör.

mvh kjell
Ja, jeg bruker tre forskjellige fôr til mallene, Jbl NovoTab, Jbl NovoPleco og Wardley Shrimp Pellets. Tanken har slått meg at det kan ha med tablettene å gjøre. Skiftet fra Tetras to malletabletter, plecomin og tabimin, samtidig som jeg fikk tak i parva-mallene og etter det har jeg strevet ekstra mye med pumpen. Skiftet jo ut det gamle oppsettet, substrat, røtter og planter også på samme tid så jeg tenkte filteret gikk tett pga det, eller at de nye mallene griset så mye.

I filteret har jeg ehfi-mech nederst og resten bio-max med litt vatt, ehfi-synth, på toppen i den øverste kurven. Vurderer altså å skifte ut bio-maxen med ehfisubstrat-pro og se om det kan hjelpe. Skal jo være biologisk filtrering i den jeg har også, men ikke sikkert den er like effektiv. Bio-maxen er makaroni rørbiter, litt større enn ehfi-mechens, men med grov overflate.

Du sier at du har 304 i tillegg til juwelpumpa i 180 literen din. Er det da kanskje en idè å sette inn en innvendig pumpe, feks Fluval 3+ eller 4+, i tillegg til 304 i mitt kar også? Blir mindre plass i karet da, men . . . .
eller kanske en utvändig pump till?
Vet om att att vissa tar nylonstrumpoa utanför insuget till pumparna.
De påstår att de går i långa tider och det tror jag på ..för att skiten sätter sig på strumpan.Man kan ju bara ta bort det med jämna intervaller.
På sätt så får bakterierna jobba "ifred" utan att man måste demontera och rengöra filter matrialet.
Den biologiska reningen får man ju ändå.
Man kan ju komplitera med att suga ut lite skit på botten ibland men en slang.

Kom helt plötsligt att tänka på insuget ditt ....jag har mina ca 7cm från botten.
Hur har du dina?

Kjell Begby
Men du skriver att du har vadd i och det är inte bra alls det tättnar. Köp heller blåmatta. och klipp till . Jag har bytt ut alla mina fluvals filter matrial mot blåmattor och vissa går jätte länge.Gäller både invändiga som utvändiga. Har även så kallade makaroner i filtren dvs keramicrör. mvh kjell


Har skiftet til blåfilter i mitt lille innvendige Fluval 1+ i 30 literen og der går det lenge før det tettes, men en del partikler blir det i vannet der også.

Bruker bare filtervatt i det utvendige i et forsøk på å få fjernet småpartiklene. Det er ikke mye vatt jeg bruker, en halv centimeter kanskje, og jeg tror ikke det er bare det som får filteret til å dabbe av siden det ikke alltid hjelper å bytte den ut heller. Tar et tak med slangene innimellom og det gir bedre fres igjen. Tror rett og slett det blir for mye belastning på filteret, jeg altså.
Ta hellre en bit blå matta framför insuget i stället för strumpa det borde funka..tycket jag

Dvs att man klipper till en bit som är ca100x60x60 mm och gör hål i mitten som insuget sätts..
Borde inte det funka?
Kjell Begby
Vet om att att vissa tar nylonstrumpoa utanför insuget till pumparna. De påstår att de går i långa tider och det tror jag på ..för att skiten sätter sig på strumpan.Man kan ju bara ta bort det med jämna intervaller. På sätt så får bakterierna jobba "ifred" utan att man måste demontera och rengöra filter matrialet. Den biologiska reningen får man ju ändå. Man kan ju komplitera med att suga ut lite skit på botten ibland men en slang. Kom helt plötsligt att tänka på insuget ditt ....jag har mina ca 7cm från botten. Hur har du dina?


Innsuget er ca en 3-4 cm fra bunnen, men så er det et forholdsvis lite kar også. Vet ikke om jeg ville brukt strømper, men det kunne kanskje fungert med en blåsvampbit på innsugsrøret. Så ville mesteparten av bøsset stanset der det er lett å komme til. Det kunne være verdt å prøve før jeg går til det drastiske skritt å tømme lommeboka på et nytt filter

Slamsuger faktisk et en god del dritt, og masse snegler selvfølgelig, i forbindelse med det ukentlige vannskiftet, uten at det ser ut til å hjelpe stort på hverken det ene eller det andre
Kjell Begby
Ta hellre en bit blå matta framför insuget i stället för strumpa det borde funka..tycket jag Dvs att man klipper till en bit som är ca100x60x60 mm och gör hål i mitten som insuget sätts.. Borde inte det funka?

Se der ja, to sjeler, samme tanke

Tror faktisk jeg vil prøve det en periode og se.
Tante Astrid
[QUOTE=Kjell Begby] Vet om att att vissa tar nylonstrumpoa utanför insuget till pumparna. De påstår att de går i långa tider och det tror jag på ..för att skiten sätter sig på strumpan.Man kan ju bara ta bort det med jämna intervaller. På sätt så får bakterierna jobba "ifred" utan att man måste demontera och rengöra filter matrialet. Den biologiska reningen får man ju ändå. Man kan ju komplitera med att suga ut lite skit på botten ibland men en slang. Kom helt plötsligt att tänka på insuget ditt ....jag har mina ca 7cm från botten. Hur har du dina?


Innsuget er ca en 3-4 cm fra bunnen, men så er det et forholdsvis lite kar også. Vet ikke om jeg ville brukt strømper, men det kunne kanskje fungert med en blåsvampbit på innsugsrøret. Så ville mesteparten av bøsset stanset der det er lett å komme til. Det kunne være verdt å prøve før jeg går til det drastiske skritt å tømme lommeboka på et nytt filter

Slamsuger faktisk et en god del dritt, og masse snegler selvfølgelig, i forbindelse med det ukentlige vannskiftet, uten at det ser ut til å hjelpe stort på hverken det ene eller det andre

Satt och skrev precis samma sak som dig nästan...

Man kan ju komma över begagnade filter oxå så behöver det inte bli så dyrt
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap