jeg skal ha kirsebær reker!

nå har jeg bestemt meg og jeg SKAL ha kirsebær reker i bollen min som jeg nsakker om i denne tråden.

da lurer jeg på om det er vanskelig? jeg har lest i profilen dens, men jeg spør her alikevell. er det jævla vanskelig å holde rett PH/GH og alt det der som folk maser så fælt om? jeg har ikke måleutstyr. hva koster det?

har dere noen tips om hvordan jeg burde innrede bollen min? hvilke planter? hvordan skal bunnen være?

jeg har en plante, men aner ikke hva den heter. helt i bunnen er det VELDIG små steiner, og det blir større og større oppover.

hvor mange bør jeg ha? så spør jeg til slutt: er de gode til å rense bollen/akvariet? kan de rense det så godt at jeg ikke trenger luftpumpe?
naits
nå har jeg bestemt meg og jeg SKAL ha [URLBLOCK1] i bollen min som jeg nsakker om i [URLBLOCK2] tråden.
Bedre valg enn fisk .Vær obs på at reker kan hoppe, og egner seg dårlig utenfor vannet.
naits
da lurer jeg på om det er vanskelig? koster det?

Rekene er som alt annet, lette å holde i rett forhold.
naits
er det jævla vanskelig å holde rett PH/GH og alt det der som folk maser så fælt om?
Ingenting er vanskelig om en vet hva en driver med.
Ingen maser så jælvi om noe som helst her, men levende vesner har krav på at levevilkråene opprettholdes.
Gh er ganske ofte stabil, men Ph kan endre seg relativt fort, om en ikke vet hva en driver med
naits
jeg har ikke måleutstyr. hva koster det?

Ph, Kh, Gh, No2 og No3-test fra JBL koster hos aquamanias samlet ca 410.- + frakt.

naits
har dere noen tips om hvordan jeg burde innrede bollen min? hvilke planter? hvordan skal bunnen være?
Reker har små føtter, og trives oftest best over fint bunnlag, som ikke er helt egnet med tanke på bollen.
Av planter, er det ikke mye å velge blandt til en liten bolle. Mose er imidlertid en klassiker til rekekar.

naits
hvor mange bør jeg ha? så spør jeg til slutt: er de gode til å rense bollen/akvariet? kan de rense det så godt at jeg ikke trenger luftpumpe?
Em gruppe på 5-6 reker er passe som start. Rekene formerer seg, og det kan fort bli for mange av det gode.
Reker eter alger, men de renser ikke vannet. De avfallstoffene som produseres, må fjernes med vannbytte.
En reke trenger som det meste annet som lever i vann, at vannet sirkuleres gjennom filtermasse for å fjerne partikler, samt at vannbevegelsen sørger for oksygen i vannet.
En reke kan derfor på ingen måte erstatte en pumpe av etthvert slag.
jaja da får jeg bare kjøpe en luftpumpe. til nå ha jeg funnet en side med det, men det er selvfølgelig flere.

http://www.aquamanias.no/site/maler/x/default.asp?case_vis=produktutlistning&HKatID=15&katID=18

er det noen som har peiling på kapasiteten til disse? jeg trenger en pumpe til 12 L min, men vil bruke den når jeg kjøper et større akvarium.

hvilke fisker kan jeg ha med rekene? de bør jo også passe litt til den lille bollen.

er mose dyrt?
I en bolle er det vanlig med bunnfilter... Siden reker liker sand, så må du velge en annen slags filtrering. Men jeg har en god nyhet til deg [URL=http://www.imazo.se ]imazo.se [/URL], som leverer til de fleste dyreforretninger her i norge, har en lystopp for boller med tilhørende pumpe i toppen... Dette blir som en skjult filtrering, og burde være egnet til bolla di, også når det gjelder tildekking slik at rekene ikke spretter ut. Men viktig at dette ikke blir stående i sola... Da får du kokte reker ;P
Mulig du må modifisere filteret slik at ikke rekene blir sugd inn... Det fungerer sikkert greit med et lite stykke blåsvamp eller lignende... ;P

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap