Ting man (jeg) ikke tenker på når man (jeg) kjøper nytt filter:

Har kjøpt meg nytt utvendig filter; Eheim 2026 pro II (Edition), og mine erfaringer med ting man ikke husker å sjekke kan jeg jo dele med dere:

- Size matters:
Filterbøtta er for stor til at jeg får den inn i akvarieskapet...! Gudskjelov at vi har en dritstygg gammel buesalong, så jeg kan plassere bøtta bak buen til jeg omsider får snekret sammen det nye møbelet som jeg heldigvis uansett hadde tenkt å lage.
Dette oppdaget jeg ikke før jeg hadde vasket og fylt mediet i bøtta og slangene var montert i akvariet.

-Size matters II:
Utstrømsrøret var for langt til å festes på kortsiden av akvariet. Det fikset jeg lett med en baufil, men nå er det så få hull igjen at det blir ganske høyt trykk på de som er igjen! Skal borre noen flere hull, før noen blir skadd her...

-Size matters III:
Forrige filter, et Fluval 4+ var OGSÅ for stort (høyt). Jeg måtte grave bort en del sand for å få plass til det stående. Ikke helt heldig, for det trakk inn en god del sand...

Akk ja. Så dere ser, mine damer og herrer, det er ikke bare bare å ha for stort utstyr heller. Det bør jeg tenke på neste gang jeg finner noe på nettet som jeg plutselig får lyst til å ta med meg hjem...
Så du har dumpet fluval 4+?
Jeg vurderer å dumpe den iallefall... Makan til snøbyger som faller i karet mitt for tiden... Nå er "alt" prøvd, og jeg mister snart tålmodigheten... Kan det være på grunn av biltemasanden? At den trekker til seg for lite dritt?
Ikke vet jeg...
Nei, jeg får vinne i lotto snart, sånn at jeg får kjøpt meg skikkelig kar, med skikkelig utstyr ;D Da blir det snakk om svære saker, da...
Ja, jeg har dumpa den.
Av flere årsaker. Mest fordi den rett og slett har stoppet et par ganger fordi den går tett, og det blir for stressende å tenke på.
Sist stoppet den TO dager før vi skulle reise på fjorten dagers ferie. Tør ikke tenke på hvordan det hadde gått om den hadde ventet to dager med å stoppe...
Filterne går rett og slett for fort tett, og biltemasanden er nok litt skyld i det.
Ja, biltemasanden er "dårlig" til å ta opp dritt, men på en måte synes jeg det er greit at jeg SER dritten. Jeg har ikke noe til overs for vegg-til-vegg-teppe heller, så hvorfor skal jeg la fiskene ha det?
Jeg knep igjen øynene og lot mine venner i MasterCard legge ut for et utvendig Eheim. Jo, Frank, du fikk rett. Utvendig ER bedre!
Det blir jo faktisk ca 5 liter vann ekstra, når en tar ut det innvendige filteret og legger til det vannet som er i det utvendige filteret.
Gulli
Ja, biltemasanden er "dårlig" til å ta opp dritt, men på en måte synes jeg det er greit at jeg SER dritten. Jeg har ikke noe til overs for vegg-til-vegg-teppe heller, så hvorfor skal jeg la fiskene ha det?
Du sier noe der.. Men vil man ha masse planter, så er jo dritten næring for dem... Men ikke hvis det ikke siver ned i bunnlaget, og det gjør det jo ikke i biltemasanden...

Jeg knep igjen øynene og lot mine venner i MasterCard legge ut for et utvendig Eheim. Jo, Frank, du fikk rett. Utvendig ER bedre!
Det blir jo faktisk ca 5 liter vann ekstra, når en tar ut det innvendige filteret og legger til det vannet som er i det utvendige filteret.

Jeg har faktisk tenkt på det samme, men akkurat nå gleder jeg meg over at "akvarullen" min har ordnet opp i det uklare vannet mitt
Aggi
Du sier noe der.. Men vil man ha masse planter, så er jo dritten næring for dem... Men ikke hvis det ikke siver ned i bunnlaget, og det gjør det jo ikke i biltemasanden...


Det er sant... Det hadde jeg faktisk ikke tenk på. Hmmm. Det er jo dumt at filteret må ta hånd om all dritten når plantene kunne ha fått den, og at jeg istedet må bruke penger på plantenæring...!
Jaja, det får jeg tenke på til neste gang jeg skal sette opp et kar!

"Rullen" din var fin! Det enkle er ofte det nest beste (etter Eheim utvendig filter! )
Stilkplantene klarer seg jo alltids... Men rotplantene må ha næringen nede i grusen. - og det er da en skulle hatt næring nedi sanden... Men må nok bruke tilsatt næring, ja :-/
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap