grumsete vatn i akvariumet

Eg er nybegynner!
Har et akvarium på 125 liter, siste dagene har vatnet vorte grumsete. Eg har forkjellige planter. Egeria densa, som vokser veldig mykje.Det vokser lange tråder som kanskje er røtter, eg veit veldig lite om dette.
Fiskene som eg har i karet er siamesisk algespiser,3 stk. Scalare 3 stk ( er der nokon som kanskje kan fortelle meg korleis ein kan sjå forskjell på hanne og hoe av denne arten)?Svart neontetra 10 stk. pakistanbothia 3stk . sverdhaler 5stk.
Og se forskjell på kjønnene av scalarer er så og si umulig å se uten at de er i lek-da kan man se forskjell på forplantnings organet-men ellers så er det umulig vil jeg si.
Hvorfor vannet ditt er grumsete er umulig å svare på uten flere opplysninger.
Ofte bytter du vann? Mye vann bytter du? Hvilket filter bruker du, og ofte renser du det? Mange timer lys har du i karret om dagen?
Og har du noen måle sett, til å måle vannverdier med?
Eg bytter vatn i karet kvar dag , to siste dagane. Skal til å bytte vatn no. Eg tar ut 30 liter vatn. filteret renser eg 1 gang i veka. Har forresten høyrt at det er galt å rense filteret for ofte. Filteret er av typen som ligger i botnen på pumpa, 2 stk opp på kvarandre før pumpa. Har på lys i ca 10 timer for dag. Eg har målt vatnet for NO2 NO3, her uten å få utslag
Hva har du i bunnen av akvariet? Grus eller sand?
hva slags grums er det? Grønt(alger), jordaktig eller sandgrums?

Du burde ikke bytte filteret før det blir merkmart dårligere...

Hva slags filtermateriale er det du har i pumpa? Jeg hadde litt problemer med grums i begynnelsen, men dette ordnet seg da jeg begynte å bruke en god "dott" med hvit filtervatt (fin)
Harald Nupen
Eg tar ut 30 liter vatn. filteret renser eg 1 gang i veka. Har forresten høyrt at det er galt å rense filteret for ofte.

Må nesten spørre hvor stort karet er. Hvor lenge er det siden du startet det, og hvor lenge har det vært fisk i?

Filteret skal ikke renses i gang i uken, det er alt for ofte! På det viset ødelegger du hele tiden de gode bakteriene som skal holde vannverdiene dine gode. Filteret skal kun renses når det er merkbart redusert gjennomstrømning.

Det kan være en god ide om du registrerer akvariet ditt og fiskene i profilen din. Da er det lettere å hjelpe
Jeg renser filteret mitt 1 gang i mnd, avhengig av hvor mye vann den drar.. Jeg har også bare innvendig, og de er mye mindre enn utvendig, derfor trenger man og ta det en gang i mnd.

På utvendige kan det godt gå en 3-6 mnd uten at man bytter
Trine T
[QUOTE=Harald Nupen] Eg tar ut 30 liter vatn. filteret renser eg 1 gang i veka. Har forresten høyrt at det er galt å rense filteret for ofte.

Må nesten spørre hvor stort karet er. Hvor lenge er det siden du startet det, og hvor lenge har det vært fisk i?

Filteret skal ikke renses i gang i uken, det er alt for ofte! På det viset ødelegger du hele tiden de gode bakteriene som skal holde vannverdiene dine gode. Filteret skal kun renses når det er merkbart redusert gjennomstrømning.

Det kan være en god ide om du registrerer akvariet ditt og fiskene i profilen din. Da er det lettere å hjelpe

han sier karet er 125 liter
Hei Harald.

Siden du skriver at vannet har blitt grumsete de siste dagene, er vel akvariet ditt ikke helt nystartet? De aller første dagene er jo gjerne vannet gjerne nokså uklart på grunn av oksygen, og litt grums fra bunnlaget man ikke har fått helt bort.
Er det lenge siden du startet opp akvariet ditt?

Med grums. Mener du partikler i vannet - eller uklart farget vann?

Om du har partikler/rusk i vannet kan det jo være at filterpumpa de ikke klarer jobben sin. Jeg skal være ærlig og si at pumpen du beskriver vet jeg intet om. Men skriver du navnet på den, er her alltids noen som vet litt om pumpa de.

Er vannet farget skyldes det kanskje alger. Kan du beskrive fargen på denne?
Eller kanskje du har satt ned en rot som avgir farge?

Når det gjelder rensing av filteret på innvendig pumpe.
Du merker på pumpa de når den må renses, kapasiteten blir merkbart redusert. Ved mye fisk, matrester og løse plantedeler kan den gå fort tett. Derfor er det forholdene i ditt kar som avgjør hvor ofte du bør rense filteret ditt. Klem filtermaterialet forsiktig i en bøtte med akvarievann når du tar vannbytte. Da går det fint med bakteriekulturen i denne.
Er det partikler du har i vannet, og pumpa de går fort tett, så har den kanskje ikke kapasitet nok i ditt kar.

Du skriver du bytter vann hver dag. Men det er vel kanskje nå som du har problemer, ikke til vanlig?
30 - 35 liter en gang i uka skal være nok for ditt akvarie - når alt fungerer slik det skal.

Håper du finner ut av det. Lykke til som akvarist. Det blir gøy skal du se.

mvh
Jeg antar at grumsingen er relatert til feil drift av filteret. Da blir det fort en ubalanse i karet, og svevealger (grønne) og infusorer (grå\hvite) metter da fort vannet.

Det hadde vært fint om du fortalte navn\ nummer på filteret. Det er mye å velge blandt, og slett ikke alt er like passende til karet ditt.
Jeg gjetter imidlertid på at det er ett Juwel Record-karr du har, på 120L.

Hvordan få bukt med det grumsete vannet? Mørklegg akvariet 100% i 3-4 dager. Dette gjøres med å dekke til karet med noe noenlunde lystett.

Fint om du ser på dette med filter, filteret er viktig i karet
Eg har grus i botnen av karet. Pumpa er av type AM-TOP POWER HEAD AT - 1000F. med H.max 1.20m og Q.max 1000 liter/ timen. Ang. skifting av vatn , eg har bytta ut ca 25 l pr. dag den andre veka etter oppstart av karet. Det var fordi der var for høge NO2 verdiar. dette stabiliserte seg etter ei veke. Så stod karet fint og klart ei veke til , før det vart grumsete . No har eg bytta vatn,ca 25 liter kvar dag etter på , idag er fjerde dagen eg skifter vatn. Hadde igrunnen tenkt og fortsette med dette til eg fekk vekk problemet. Angåande filteret og reigjering av dette. Eg har skylt filteret i rennande reint vatn. Det er vel her eg har gjordt den store tabben. Flott å få sånn respons på problema mine ,TUSEN TAKK
I tillegg til feil håndtering av filteret, er det noe lite filtervolum (mengde filtermasse, ikke vanngjennomstrømming) til ett kar å 125L.
Dette filtert, AM TOP AT-1000F, ville jeg på grunn av filterkapasitet ikke benyttet i noe over 60L. Desverre blir det litt mye vannbevegelse med 1000L\t i ett kar av denne størrelsen, med ett slikt filter, og det er en av grunnene til at jeg anser det som ett ubrukelig filter

Anbefaler utvendige filtre til alt over 90L, helst til mindre enn dette også.
Til ditt kar vil en Eheim 2222 eller 2224 være passe stort. En 2026 er også passe, og ett merkbart bedre filter enn de to foregående modellene.
Om det står på pæng, er en TetraTec Ex700 også ett greit alternativ. Anbefaler ett noe annet oppsett av filtermedier enn det som følger med, om det er av intreresse forteller jeg gjerne mer
Kven har desse filtra som du tilrår. Kan eg kjøpe dei i butikken der eg fekk karet ifrå?
Vet ikke hvor du får tak i dette lokalt, rett å slett fordi jeg ikke vet hva som finnes i dine trakter.

De aller, aller fleste nettbutikker fører både Eheim og Tetra sine filter. Følger du lenkene over, får du litt mer info
Hva slags oppsett av filtermaterialer ville du anbefale i et tetratec ex700?
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap