hvor fort vokser javamose?
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1183 det står ingenting om hvor fort det vokser, så kan noen av dere si det til meg? og hvor mye det koster for en brukbar klump for reker.
Postet 25.08.07 kl 17:56
Postet 25.08.07 kl 18:03
Jeg leste nylig en side om mose, for jeg lurte på hva som er optimalt for den... Slik mose vokser uansett, leste jeg der... Er det lyst nok til at man kan se den, så har man lys tilstrekkelig til at den vokser... Men med mer lys og næring, vil den vokse fortere og tettere... Men fort tror jeg ikke man kan si den vokser uansett ;P
Jeg kan estimere ut fra det jeg begynte med da jeg kjøpte mose i januar... Jeg kjøpte to porsjoner. Denne mosen har vokst slik at den er fire til seks ganger så mye i mengde.. Dette har altså vokst i 8 måneder, under ulike forhold, i ulike kar.. Den har vokst mest i oppvekst karet, og der er det også mest næring i vannet, men moderat lys. Hjalp dette?
Jeg kan estimere ut fra det jeg begynte med da jeg kjøpte mose i januar... Jeg kjøpte to porsjoner. Denne mosen har vokst slik at den er fire til seks ganger så mye i mengde.. Dette har altså vokst i 8 måneder, under ulike forhold, i ulike kar.. Den har vokst mest i oppvekst karet, og der er det også mest næring i vannet, men moderat lys. Hjalp dette?
Postet 25.08.07 kl 18:35
Postet 25.08.07 kl 18:47
AggiJeg leste nylig en side om mose, for jeg lurte på hva som er optimalt for den... Slik mose vokser uansett, leste jeg der... Er det lyst nok til at man kan se den, så har man lys tilstrekkelig til at den vokser... Men med mer lys og næring, vil den vokse fortere og tettere... Men fort tror jeg ikke man kan si den vokser uansett ;P Jeg kan estimere ut fra det jeg begynte med da jeg kjøpte mose i januar... Jeg kjøpte to porsjoner. Denne mosen har vokst slik at den er fire til seks ganger så mye i mengde.. Dette har altså vokst i 8 måneder, under ulike forhold, i ulike kar.. Den har vokst mest i oppvekst karet, og der er det også mest næring i vannet, men moderat lys. Hjalp dette? :)
ja takk det hjalp! hvor mye kostet en porsjon og hva er en porsjon?
Postet 25.08.07 kl 18:55
Postet 25.08.07 kl 19:01
Postet 25.08.07 kl 19:35
Postet 25.08.07 kl 20:12
Postet 26.08.07 kl 13:58
Postet 26.08.07 kl 15:25
Postet 26.08.07 kl 16:15
Den vokser saktere enn kontoen tømmes. Den vokser fortere enn kontoen fylles
Jeg opplever alt fra så og si ingen vekst, til vekst som er plagsomt høy (luke, luke, luke).
Det er forholdene som spiller inn, og de er ikke alltid like enkle å finne ut av hva som er best.
Noen opplever best vekst i sparsommelig belyste kar, noen i det motsatte.
Noen opplever god vekst i kar uten plantenæring, andre kun der det gjødsles kraftig.
Som med mye annet i hobbyen: det er ingen fasitt å følge
Jeg opplever alt fra så og si ingen vekst, til vekst som er plagsomt høy (luke, luke, luke).
Det er forholdene som spiller inn, og de er ikke alltid like enkle å finne ut av hva som er best.
Noen opplever best vekst i sparsommelig belyste kar, noen i det motsatte.
Noen opplever god vekst i kar uten plantenæring, andre kun der det gjødsles kraftig.
Som med mye annet i hobbyen: det er ingen fasitt å følge
Postet 26.08.07 kl 17:24
Postet 26.08.07 kl 18:09
Min erfaring er at den vokser ganske så sakte til den får "slått seg til ro". når den har fått laget ett skikkelig rotsystem så fyker den i vei. Har ett kar på en skole der vi er å høster inn en gang i mnd. Da fjerner vi flere never med mose.
Også "Pellia"(?) er ok og den vokser fortere enn javamose.
Også "Pellia"(?) er ok og den vokser fortere enn javamose.
Postet 26.08.07 kl 18:23
Endret: 26.08.07 kl 18:28
Postet 26.08.07 kl 19:35
Postet 26.08.07 kl 19:49
Postet 26.08.07 kl 22:43
Postet 26.08.07 kl 23:04
Postet 28.08.07 kl 17:29