modifisering av tetratec luftfilter

hejsa

jeg har ett tetratec luftfilter aps 50 for 10-60 liter jeg syns bråker alt for mye. lest litt at man kan kanskje modde disse litt for å gjøre de mer stillegående. er det noen her som har gjort det, som har lyst til å dele erfaringene sine?

hilsen tiger
Det hjelper å bare sette den på et mykt underlag. Gjerne i et luftig og støvfritt skap, eller noe...
ja tenkte på det. kanskje jeg tilogmed skulle støyisolere en skuff den kunne være i. dvs mykt underlag, resonansdempende matter inni etc.

men dette er jo nesten bare resonans/vibrasjonsstøy vi forbedrer da. jeg er ute etter å endre den mekaniske lyden luftpumpa lager.
Du får ikke en svært mye stillere pumpe enn APS 50. Det meste av lyd kommer fra brusesteinen.

Å sette den i en issolert skuff, kan nok dempe støyen - men øker tempen en del. Hvor mye\ hvor farlig, det gjenstår å se (for deg?)
jeg har prøvd å bare legge pumpa i en skuff (uten brusestein koblet til altså) med litt klær i for å sjekke støynivået.. det ble en lav brumming, i et frekvensområde som ikke ellers det pleier å være noe lyd i - så da var den rimelig markant i grunnen. de interne filtrene og dataen jobber i samme lyd, så da hører jeg ikke noe mer lyd om jeg slår av eller på en av delene.

men temperatur skal ikke bli noe problem. jeg tror jeg bygger en liten boks til pumpa som jeg isolerer for resonans (klang), henger opp pumpa i strikkoppheng (dette fjerner vibrasjonsstøy) og installerer 2 x 80 mm vifter i hver sin langside som trekker inn og ut luft - samt sørger for kjøling. disse vil gå på rundt 1500 RPM og vil ikke lage mer lyd enn et hårstrå som treffer bakken. dette vil til sammen bli så stille at jeg kan installere det under hodeputa ... forhåpentligvis.
tiger alexander
hejsa jeg har ett tetratec luftfilter aps 50 for 10-60 liter jeg syns bråker alt for mye. lest litt at man kan kanskje modde disse litt for å gjøre de mer stillegående. er det noen her som har gjort det, som har lyst til å dele erfaringene sine? hilsen tiger


Jeg har tetratec luftfilter koblet til filtersvamp i et 10 l kar, og på min fulgte det med en liten del til regulering av styrke. Hører ikke noenting fra denne.

Du har kan hende noe annet enn det jeg har. Er fersk i dette her, og har masse å lære.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap