Kjønnsforskjell på Tiger Oscar

Hvordan ser man kjønnsforskjeller på Tiger Oscarene?
Og er det normalt at de har en hvit strek langs finnekanten (på alle finnene,bortsett fra sidefinnene) det er ikke finneråte det er snakk om
Det er vel vanlig Oscar du har (ut fra bildene i tidligere tråd). Tiger Oscar er i alle fall ukjent for meg

Det er så og si umulig å skille kjønnene på disse. Det er en del som mener at hun blir mindre enn han, at han får noe kul i panna, osv. Det som viser seg, er at dette som mye annet er myter
Det beste er rett å slett å la en gruppe parre ut, og så se hvem som gjør hva i forhold til lek\ yngelstell
Oki, men tror det er Tiger Oscar jeg har. Kjenner man ikke Tigeren igjen på den runde flekken ved halefinnen? og det spraglete mønsteret?
Tiger oscar er bare en oppdrettsvariant av vanlig oscar.

Man kan som Frank sier ikke se kjønnsforskjell på oscar til vanlig.

Hannene får kul i pannen, men først når de blir eldre (les: veldig gamle)

Eller så kan men tydelig se forskjell på de når de leker, da kommer nemlig kjønnsorganet frem, hunnen har et "rør" på 2-4 mm som kommer ut mellom analfinnene, men hannen får en liten trekantformet ting på 1-3 mm på samme plassen.

Man merker det også helt klart på adferden når oscar går i gang med lek, de driver og flytter og rydder på alt som er i veien for hvor de skal legge eggene.

Disse legges normalt på en flat stein i bunn, legg inn en skiferplate eller en flis, så setter det ofte igang lek. En annen ting du kan gjøre er og ta et forholdsvis stort vannbytte med litt kjøligere vann, dette er også ofte med og trigger lek.

Under leken så vil det ofte se ut som oscaren skal ta livet av hverandre, hannen og hunnen tygger hverandre i leppene, og står slik og kjemper gjerne flere minutter. Det kan også hende at de tygger så hardt at de blir "deformerte" i munnpartiet.
Såppas ja. Gleder meg til og prøve... Men når sånn ca er de kjønnsmoden da?
Mener fortsatt det er tiger oscar jeg har
Tonny har rett. Det er noe som heter "Tigeroscar".
Det har blitt lenge hevdet at dette kun er en ren oppdrettsvariant av Oscar men det finnes bla Oscar varianter fra øvre deler av Rio Amazonas som er nærmest identiske med Tigeroscar av utseende.
På samme måte som en del andre søramerikanske ciklider er Astronotus komplekset mye mer innviklet enn man først skulle tro.
Det hersker stor tvil om hvor mange reelle arter det finnes. Det er i hvertfall to arter som er allment godtatt; A. ocellatus og A. crassipinnis.
I tillegg er det beskrevet i hvertfall 4 typer til som ikke ligner spesielt på den "normale" formen av vill Oscar som forskerne er uenige om er egne arter, underarter eller geografiske varianter av de to tidligere nevnte artene.

Så lenge de ikke er "tuklet" for mye med har alle Astronotus artene flekk i halefinneroten. Dette er mao ikke noe eget kjennetegn for Tigeroscar.
Ei heller sparglete mønster.
Personlig mener jeg at Tigeroscar er en litt villedende beskrivelse av en Oscar som er ganske like den mest utbredte naturformen med unntak av at sistnevnte gjerne er noe mørkere og ikke så "gnistrende" i den rødoransje fargen.

Som det er sagt tidligere i tråden er de meget vanskelige å kjønnsbestemme.
Mine egne Oscar har jeg selvsagt ikke hatt problemer med å kjønnsbestemme - etter at jeg har hatt dem noen måneder vel og merke og helst at de er rimelig utvokste og har sett dem leke en gang.
Hvis ikke - tør i hvertfall ikke jeg med sikkerhet si hva som er hva av kjønn med mindre jeg får lagt dem på ryggen og kikket dem i rompa
Det at eldre hanner får en kul i pannen er i hvertfall helt ukjent for meg. Dette har jeg aldri ett eller hørt om tidligere. Ja, eldre hanner kan bli kraftigere å få et mer kompakt hodeparti enn hunnen og få litt brattere og bredere panne, men noen regelrett kul har i hvertfall jeg aldri sett den minste antydning til.
Det i hvertfall jeg vet er forskjell på kjønnene (når man ser på et par man kjenner foran seg) er at hannen gir et mer kompakt inntrykk, utvokst er hannen så å si bestandig noe større enn hunnen og han er gjerne mer "utagerende" og hissig. Det f.eks. i all hovedsak hannene som tar initiativ til småkrangling etc.
dette med formen på hunn oscar i forhold til han oscar er sant. det var ihvertfall tilfellet på mine. hannen var større og hadde kul på panna, mens hunnen hadde noe "rettere" nese.

på dette bildet kan du se det ganske tydelig. hunnen er forran.
Ifølge det boken sier
du kan ikke se sjøn på de ifølge det bøker sijer
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap