Bedre lys i en 25-liter.

Skulle gjerne hatt bedre lys i en 25 liter med målene 25x25x40. (Karet er bebodd av kirsebærreker og eplesnegler).
Legger ved bildet slik det ser ut nå. Hva kan jeg gjøre med dette?
Du kan bytte ut pæra du har med en sparepære. Disse finnes i flere wattstyrker. For eksempel vil en 10-11W sparepære tilsvare en 60W glødetrådspære. Den forbruker mindre enn vanlige pærer og gir mindre varme

I tillegg kan du teipe med aluminiumsteip over pæra slik at det lyset som går oppover også blir bedre nyttet. Ser det er en slags reflektor over pæra allerede, men det kan være en fordel å teipe litt mer på siden og på langs slik at lyset reflekteres enda bedre.
Hvor god avstand er det fra glasspæra og til plasten over?
Det ser trangt ut, og det er ikke sikkert at du finner sparepærer som er slanke nok.

En vanlig sparepære har ganske feil lys, men det blir bare mer og bedre pærer på markedet for hver dag som går.
Nå får en 11W pære med E14sokkel, som er på 6000K, med en RA på 96%
Pæra er 136 mm lang, og 42mm i diameter.
Den jeg tenker på her heter LifeLite LLS 11.
Men hvor lett den er å få tak i, skal jeg ikke gjette på engang

Forresten, teksten som står over bildet, er den fra dette armaturet?? G13 er sokkelen til vanlige lysrør, og det samsvarer jo ikke helt med en vanlig skruvepære
Det er svært trangt fra pæra til plasten!
Jepp, teksten er det som står bak på armaturet.
Ikea har sånne sparepærer som er ganske smale og lite plasskrevende... Men si meg... Er det ikke glass mellom pæra og vannet? Blir ikke det litt farlig, særlig kanskje med slike sparepærer som sikkert ikke tåler damp...?
Nei, det er ikke noe dekkglass mellom....det er ca. 5-6 cm fra pæra til vannet.
Hadde det funka med et slikt
Det er jo 50 cm+... Hvor langt er karet ditt da?
Om en i det hele tatt skal tro på det som står på lappen (sier det slik siden de sier at en E14sokkel er en G13sokkel), har dette armaturet en IP-faktor på 44. Dvs at den ikke er beregnet for den luftfuktigheten en har i ett armatur til akvariet.

Det er derfor ett tidsspørsmål før noe korroderer i filler.

De eneste rørene ut over kompactrør jeg kommer på som kan passe, er Hagens rør på 14W, samt arcadias Original freshwater og Tropical (finner disse ikke i noen av butikkene jeg tittet innom)
Disse er ca 36cm lange + kobling. Kan drives med elektronikken du linket til.

Rørene på 14W finnes i følgende varianter fra Hagen:
Aqua-Glo,
Power-glo og
Sun-glo.

Av disse er det helt klart PG jeg vil anbefale.

Om 39cm ikke er mulig å få trykket på plass, har Arcadia også noen rør på 8W.
Men på grunn av utvalget av både rør og elektronikk, blir det bare pes med slike spesialstyrker.

Alternativet er f.eks Arcaida Arcpod, på 11W. En eller to slike skulle lyse opp karet godt.
Om det er maks lys for penga, og lys for alle penga, har Webzoo noen "nye" lamper for kompaktrør, AN Spectralux .
Med 2 på 18W, belyser du det meste og litt til
Ikke en avskrekkende pris på disse (løs elektronikk koster fort mer enn hele opplegget her.)
Ok, takker for svar. Da skal jeg sjekke opp dette, så får jeg se hva det blir til
Jeg trengte også mer lys i mitt 22 liters akvarium. Jeg kjøpe en sånn Controller fra Arcadia som gikk til 4/6/8 watt. Måtte kjøpe denne på akvarieudstyr.dk i Danmark da. Så fikk jeg akkurat ikke plass til en 8 w lysrør i lokket som var 30 cm, men siden ditt er 33,5 cm vil det nok gå greit. Men jeg satt det bare litt skeivt, så det ble plass... hehe. Nå nylig kjøpte jeg 6 w lysrør og en 6 w reflector, men de har jeg ikke prøvd enda. Ellers så funker mitt lys veldig fint nå, og det ser mye bedre ut enn med en liten lyspære.
Jeg brukte skrivebordslamper med 11w kompaktlysrør(akvarietype) over nanokarene mine. 2 stk på 28 liter akvarie. Åpen topp. Det blir da ikke noe kondens. Det fungerte veldig bra, var nok lys til så å si alt av planter. Dette var et akvarie med co2. Hvis en ikke skal ha så krevende planter så tipper jeg det holder med en lampe. Webzoo har nå Pc lamper og akvariepærer så det er vel lettere å få tak i egnede pærer nå.
Jeg har tidligere sett på din løsning og syns den virker smart,
men tror ikke jeg skal satse på åpen topp i dette karet...har
eplesnegler og reker her
Jeg hadde reker i mine åpne nanoer. Amanoreker og kirsebærreker. Mulig noen rømte, men det var i tilfelle ikke så mange at det var noe problem. Når jeg tok ned 19 liter nanoen var det blitt masse kirsebærreker der, så de hadde ynglet mye mer enn de hadde rømt. Pc lamper har ikke tette holdere, så de kan ikke sitte i lukkede topper uten dekkglass.
Dette bør vel få plass og funke? [URL=http://www.aquazoo.no/shop/product_info.php?products_id=
2100&osCsid=079dc447372ec15d05138d3e92472895][/URL]
Har leita etter 8W T5-rør, men har ikke funnet noen enda...noen tips?

Lille Rosin
Dette bør vel få plass og funke? [URL=http://www.aquazoo.no/shop/product_info.php?products_id= 2100&osCsid=079dc447372ec15d05138d3e92472895][/URL] Har leita etter 8W T5-rør, men har ikke funnet noen enda...noen tips?

Du har ikke en bedre lenke ? Siden finnes ikke hos Aquazoo når jeg tittet innom
Hei igjen Frank! Spiller ingen rolle ang den linken, har bestilt Arcadia
controller 14/15 W + et power-glo rør på 14 W. "Jeg har en plan!"
Så får vi se om det funker tilslutt....
Da er det nye hjemmelaga armaturet sånn halvveis på plass.
Er kjempefornøyd bortsett fra høyden på det, men det skal jeg
få fikset på senere. Akkurat nå er jeg bare happy for at det endelig
er bra nok lys i karet. Blir vel litt småjusteringer på det etterhvert.

Bilde 1: Det opprinnelige armaturet.
Bilde 2: Det nye.
Bilde 3: Det nye på plass (her ser dere hva jeg mener med høyden..)
Vart jo riktig pent, det armaturet Og så har du jo plass til 8-10 rør til, om behovet for gjenomlysing av fiskene skulle komme for en dag :p
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap