Blåfiltermatte, strips og poverhead.. -En usynlig akvarull? (side 3)

Jeg har et innvendig tetrafilter med svart svamp. Jeg har ikke hatt noen andre problemer enn at den er litt for finporet, og dermed ikke tåler særlig tung befiskning i karet. Har ikke hatt fiskedød på grunn av den.
FEW
Jeg benytter den sorte som et for-filter før vanlig blåfilter bl.a. i "hjørneløsninger" og de går aldri tette !! De er også veldig robuste; i butikken der jeg kjøpte den (i Strömstad) fortalte de at de brukte høyttrykksspyler når de gjorde dem rene. Kanske Frank skulle fått fingrene i disse og gjort en sammenlikning med vanlig blåfilter .....?



Kunne noen vise noen bilder av en slik hjørneløsning, og forklare litt hvordan den er laget og hvilken pumpe som brukes ol. Kunne tenke med en slik hjørneløsning der pumpa vil funke som ekstra filter og sirkulasjon og jeg bare kan koble på en slagen på inn-og utsug (ikke samtidig hehe) for å tømme og fylle på vann. Kunne tenke meg å kassere vannsløsende In-out, g da slipper jeg å bekymre med for å suge opp yngel og reker ved vanlig vannbytte.

Håper noen har noen gode og lure løsninger som ikke ser veldig dominerende ut
I vår eminente artikkelsamling her på AF ligger denne artikkelen med bilder og tekst Her vises hjørnefilter med blåfilter godt.
Tusen takk for hjelpen!
Siden denne rullen min har vært helt vedlikeholdsfri til nå, så måtte jeg inn og sjekke hvor lenge jeg har hatt den i gang. Det er altså ca fire og en halv måned som jeg ikke har rørt den i det hele tatt. Den har ikke gått tett ennå, men jeg ser at den voldsomme strømmen den hadde i starten har avtatt noe. Fortsatt lager den strømninger i overflaten, men kanskje jeg skal å riste akvarullen i ei bøtte snart? Det er masse rart som har grodd seg fast i den. Bl.a. en Hygrophilia corymbosa stricta (Har ikke sjekket stavemåten på navnet)... Denne vokste såpass, at jeg har måttet klippe toppen på den...
Jeg må si jeg har vært godt fornøyd med at akvarullen er helt usynlig inni alle plantene.
Takk for påminnselsen, Aggi!
Jeg pensjonerte Akvadotten min for en stund siden, for jeg syntes den tok litt for stor plass i det lille akvariet, og kjøpte et Hang-on-filter istedet. Det angrer jeg på, for Hang-on-filteret bråker for det første fryktelig (det skal nok ikke bråke så mye, tror det er noe feil med det), og det er heller ikke så vakkert å se på (greit hvis en har det bak en bakgrunn mot en vegg, men jeg har akvariet midt i stua...).
Så mens jeg sparer penger til et utvendig Eheim 2222 til 85-literen som jeg skal sette opp snart (det er jo tross alt kremen av filtre, spesielt hvis man er ute etter best mulig plass i akvariet), så tror jeg jammen jeg starter opp en akvarull igjen!
Nå har jeg endelig fått tak i hårnett, så da ser jeg for meg at jeg kan tre det rundt Akvarullen og feste Javabregnene i det på en lettvint måte.
Gulli
Nå har jeg endelig fått tak i hårnett, så da ser jeg for meg at jeg kan tre det rundt Akvarullen og feste Javabregnene i det på en lettvint måte.


Det kan du sikkert. Lykke til med hårnett på øh... akvadotten din... ;D
Sort filtermatte
ser en la ut bilde av en sort filtermatte som er mer som skumgummi.
vil bare informere om at dette kan kjøpes på biltema som dempemateriale til bygging av høyttalere.leveres i ca. 60*50cm
Bilder fra første rensing av akvarullen.

Ikke så vakkert syn når man har den utav karet, akkurat... Plantene dekker bedre mens den er under vann...

Røttene man ser er ikke fra javabregnene som ble plantet på rullen, men fra noen stilkplanter som vokser villt i karet...
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Genial løsning
Hupp

Ville bare si at den filterrullen/dotten ser ut til å være genial.

Hadde tenkt på å bruke blåmatte i yngelakvarie, men hadde ikke klar å tenke ut en løsning som var så enkel og grei.

Faktisk er var denne løsningen grunnen til at jeg meldte meg inn på dette forumet i tillegg til et annet forum jeg er meldem i. Tydelig at det var ting jeg gikk glipp av.
Oi, takk
Veit ikke om den er genial, akkurat, da men... Jeg er nå fornøyd, ja.
Glemte forresten å legge ut resten av bildene.. :o

Første bildet viser sømmen av strips.
[External Image]

Andre bildet viser poverheadet tilbake i rullen.
[External Image]


Tredje bildet viser pluggen som dekker det ene hullet i rullen.
[External Image]
Kjempegreier, Aggi!
Fint at du la ut bildene, nå så jeg bedre størrelsen på rullen din.
Tykkelsen på matta er 5 cm, så man kan jo ta resten på øyemål... Bøtta er større enn ordinære bøtter, sånn at du ikke blir forvirret over størrelseforholdet...
Er bøtta større enn en 10-liter? Oi, da er rullen ganske stor! Blir nok litt mindre den jeg skal ha i 85-literen, ja. Skal etter planen ha bare Galaxy rasbora og Røde krystallreker der, da er ikke filterbehovet SÅ stort. Ja, og så eplesneglene da, selvfølgelig.
Ja, det er litt stort antar ca 15 diameter, og rullen er vel ca 22-25 cm lang.
Glemte å måle da jeg hadde den utav karet... Men saken er at når den er fullstendig skjult i planter, så tar den ikke noe plass visuelt sett...
Skulle jeg ha laget hjørnefilter eller heldekkende bakvegg, så kunne jeg i prinsippet ha brukt samme metode til å feste på planter, og dermed fått det helt usynlig. Men da ville jeg nok ha måttet bruke et enda større volum med svamp. Ihvertfall til bakveggen...
Jeg har bestilt ett bitteliten powerhead og filtermatte* på 1-2 cm til min tiltenkte powerdott.

Dersom det fungerer som forventet, kommer jeg nok til å skaffe meg flere mini-powerheads.


*Sett på to, hvor tykkelsen var oppgitt til 2 cm, usikker på om det er hver av mattene eller begge.
Hei, Trygve.
2 cm er jo ikke så veldig tjukkt, men hvis du lager rullen lang nok til å putte inn litt ekstre der hvor innsuget på powerheadet er, så skulle det vel gå... Kommer jo også an på størrelsen på karet. En annen viktig ting er at du ikke legger dotten din rett ned i fin sand, men at du har stein eller grov grus under, sånn at den kommer litt opp fra sanden. I tillegg er det lurt å la utblåset peke skrått oppover, sånn at overflaten får litt sirkulasjon...
Har tenkt å bruke biltemasand, må se det ann tykkelsen. Men om det blir for tynt, kan jeg jo bare ha ett til lag. Må vurdere det litt etterhvert. Pumpen gir max 200 l/t, så det blir ikke noe voldsomt sug.

Sikkert smart å ha en stein under ja, skal ikke mye til før den sanden skaper sand i maskineriet, bokstavelig talt.

Hadde tenkt å enten ha pumpen på bunnen med utblåsningen opp, eller langt oppe og med utblåsningen ned. Blir nok det første siden det sikkert blir enklest og penest.

Har tenkt litt på det med planter på svampen. Det kan enten være en veldig god ide eller, det kan tette igjen svampen. Du får holde oss oppdatert når det har gått en liten stund, du hadde jo ganske så mye røtter i din allerede.
Jeg har nok ikke vært flink nok med lukingen. ;P
Hvis du holder deg til javabregner, så vil ikke de sende røtter inn i svampen. Røttene du ser på bildet er fra stengelplanter. De kommer jeg til å luke bort fra rullen heretter.
Blåfiltermatte, strips og poverhead.. -en usynlig akvarull?
Hei jeg har stjålet ideen din og laget meg en slik rull. Kjempesuksess, har veldig glade fisker som har fått ekstra strøm å leke i, og tåken min har forsvunnet.
Takk for fint tips.

Bente
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja
Reklame for plussmedlemskap