Hvilken ciklide?

Hei!

Har nettopp satt opp mitt nye 63l akvarium. Jeg vil ha et selskapsakvarium med noen ciklider. Er 63l stort nok? Hvordan takler disse andre (og mindre) fisker?

Bør man kjøpe en han og en hun? to hunner og en han?

Hvilke ciklider er greie nybegynnerfisker?

Hvilke andre fisker går godt med ciklider? Tenker da på stimfisker.

palettciklider.
men dq bør du ha kun et par, de blir agressive når de har egg/yngel.
Skal du ha noe mer sammen med i 63 liter, funker danio godt...
eplesnegler til å ta seg av algene kanskje??
Jupp har eplesniler og sandsniler.
Skal du ha dette til ett enkelt par med ciklider, eller skal du ha noe annet sammen med disse?
Om det er ett rent artskar for ett par, kan paletter under tvil fungere i ett så lite kar. Husk at fisken fort kan passere 10cm i lengde, og trenger litt plass å tumle på.

Er det ett rent selskapskar, kan vanlige sommerfugelciklider være ett fullgodt alternativ.
Små fisk er også fisk

Enig med Fjank her, paletter under tvil og da kun de.

Hva med en type apistogramma?
Det er et selskapskar ja.

Jeg kunne tenke meg to/tre litt større fisker, ciklider feks, en gruppe med stimfisk (hvilke kan passe til sommerfuglciklider?) og noen guppyer.

Det er en del strøm i overflaten i akvariet, vi dette være et problem?

De fleste dvergciklider krever ett noe annerledes vann enn guppy. Jeg ville ikke vurdert kombinasjonen engang

F.eks en gruppe sommerfuglciklider og en stim med en eller annen liten tetra (her er det maaaaange å velge blandt) bør være mer enn tilstrekkelig til å "fylle" karet
Ah, skjønner. Hvilke tetra passer sammen med sommerfuglciklider da (som du vet om...)? Og hva mener du med en gruppe? En han og to/tre hunner?
Har lagt til tre lenker over, til populære tetra som kan passe fint i karet.

Med en gruppe sommerfugler, mener jeg rett å slett enten to par, eller en han og 3 damer. Har selv prøvd begge variantene, og det funker like bra
Og husk at paletter kan være rampete,og finner lett ut at de kan ta knekken på eplesnegler...
Frank Angell
Har lagt til tre lenker over, til populære tetra som kan passe fint i karet.


Hvor?
-christian-
[QUOTE=Frank Angell]Har lagt til tre lenker over, til populære tetra som kan passe fint i karet.


Hvor?Oppe til venstre, under søkefunksjonen Her legges lenker til relaterte fisker\ planter\ reker\ snegler, om noen av moddene tar jobben
Hvordan ser man forskjell på hanner og hunner?

Blir det ikke litt mye med fire sommerfuglciklider i et så lite kar? Går det ikke med en hun og en han?

Noen som har erfaring med sommerfuglciklider og sebrafisk(stim)?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap