Eheim Pro 1 2224 vs TetraTec EX 600

Bomkjøpte nettopp en EX 600 til 60-literen min, men filteret er jo alt for stort og dominerende til å få det passert på kjøkkenbenken ved siden av akvariet. Lurer imidlertid på å bruke dette filteret i 160-literen i stedet.

Den opprinnelige planen var å også kjøpe en Eheim Pro 1 2224 til 160-literen, men jeg ser jo når jeg sammenligner spesifikasjonene på disse to filtrene at Tetratecen har nesten dobbelt så stor filtermasse og tilnærmet lik vannstrøm på papiret. EX 600 er anbefalt på kar opp til 120l, mens Eheimen visstnok tar kar opp til 250l.

Hva er forskjellen som gjør at Eheimen takler dobbelt så store kar? Er vanngjennomstrømmingen i Tetratecen såpass mye dårligere, og teller ikke filterkapasiteten vel så mye?
Ta det med en klype salt det som oppgis av maks volum Det er uten noen belastning, og så snart det er fisk som driter i karet, faller tallet like fort som saldoen på kontoen

Min mening\ erfaring, er at 2224 passer i kar opptil 180L. Det er samme filtervolum som en 2026, men noe svakere motor, og dermed noe dårligere flow.

TetraTec Ex600 ville jeg personlig ikke brukt slik den leveres i noe over 60L, og 700 i noe over 80L. Rett å slett fordi den filtermassen som følger med er alt for lite egnet til å huse bakterier.
Setter man opp filtrene med annen filtermasse, slik som Eheim-filtrene settes opp, får man en mangedobblet kapasitet, og 600 kan da passe i kar på 90L, og 700 i kar på 150L.

I tillegg er jeg ikke akkurat 100% fornøyd med Tetraen... De har fått mye skryt, men det var ikke alt kravstore meg satte pris på. Blandt annet at den står å trekke falskluft og fiser som besatt, er noe jeg syntes er kritikkverdig

Eheim er mitt førstevalg, skal til å teste ut JBL så snart disse kan skaffes, har litt tro på JBL også på filterfronten
Jeg må visst få det inn med teskje her:

Hvis jeg bytter ut filtermaterialet i EX 600 med Ehfimech, Ehfisubstrat og bedre matter, vil jo filterkapasiteten i EX'en framdeles være nesten dobbelt så stor som en 2224. Blir gjennomstrømmingen såpass redusert på grunn av det mer volumiøse filtermaterialet at det gir lavere renseeffekt? Har gjennomstrømmingen mer å si enn filtervolum? Såvidt jeg husker har vel 2224 en filtergjennomstrømming på 480 l/t med nye medier, har ikke funnet tilsvarende effekt EX 600.

Pumpeeffekten er også litt forskjell på, Tetratecen er 10w mens Eheimen er 8w. Dette teller vel litt når man skal dytte vann, en pumpe med høyere wattstyrke vil vel pumpe bedre under belastning selv om flowen er mindre?

Begge disse tingene vil logisk sett tilsi at når det gjelder renseeffekt er EX 600 en minst like bra pumpe som 2224, eller er jeg ute på feil jorde og pløyer nå?
Jeg kjenner meg ikke helt igjen her, Frank. Har selv 3 tetra i drift, og ingen av de trekker falskluft. Jeg bytter også ut filtermediene.
En liten tillegsopplysning: EX 600 har 5,7l volum innvendig, men 3l filtervolum, altså det samme som 2224. Eneste forskjellen er altså at 2224 drar 100 liter mer i timen, men har 2w lavere effekt.

Hvilke Tetraer har du da Bengt, og hvor store er karene du bruker de på?

Bengt Fossli
Jeg kjenner meg ikke helt igjen her, Frank. Har selv 3 tetra i drift, og ingen av de trekker falskluft. Jeg bytter også ut filtermediene.

Det er sikkert meg og flaksen min Er det en defekt vare i hylla, ender den vanligvis hos meg.
Skal ta dette opp med selger, når jeg bare for ånden over meg

Mulig at filteret Ex600 kan benyttes til noe litt større enn 90L, men det er min mening
Har 700 i ett 150L kar, og syntes den virker noe snau der.
Hvor mye fisk er det i karet? 4 gjenlevende kileflekkrasbora... I tillegg til ett ukjent antall reker, og ett antall sandsnegler jeg neppe vil vite engang
Jeg kjører 700 i 128liter, jeg har også en 1200 i en 128 liter Den ene 700 har vel gått i ca 1 år. Flyttet denne pumpen fra et annet kar i April, gjorde da ren slanger og skiftet den øverste filtersvampen, altså den hvite. I dette karet går det 8 stk L-104. Jeg er så langt kjempefornøyd. Det eneste som som jeg irriterer meg over er den dingsen som står i enden av utstrømmer røret, den faller ut etter en stund. Disse har jeg silikonert fast.

Jeg har en 2224 i en 160 liter, synes den er litt knapp, for å si det slik, jeg merker stor forskjell til en 2026 i den andre 160 literen.

Så jeg synes en 600 virker noe knapp til en 150 liter alt avhengig av belastningen. Jeg personlig hater å åpne de utvendige filterne

Hva har du der i dag? Vil jo uansett fungere bedre en et hvilket som helst innvendig filter. At man må åpne det litt oftere for rens, får man heller leve med evt.
Bengt Fossli
Jeg personlig hater å åpne de utvendige filterne:-)
Da er vi minst to om denne holdningen
Velger mer og mer filtre som skal kunne gå over år før rens trengs.
Har ikke angrett ett sekund på 2080-filteret til 375litern
Karet er tungt belastet både med fisk og planter (se profilen, rødme), og har i dag en modda Fluval 3+, modda 2+ og en Eheim 2012/Vitatech 570.

2012 skal jeg framdeles ha i da det er bra driv i den og jeg vil ha litt sirkulasjon i karet. Den er også modda med nytt blåfilter og har gått urenset i et par måneder uten synbart dårligere effekt. Er grei å gjemme bak plantene uansett. Fluvalene skal ut da de uansett må storrenses hver 14.dag. Lurte også på å ha et grovt forfilter til EX'en slik planterester og annet storpartiklet avfall lett kan plukkes ut uten å åpne pumpa, dette vil også sørge for mindre belastning på det utvendige filteret.
Frank Angell
[QUOTE=Bengt Fossli]Jeg personlig hater å åpne de utvendige filterne:-)
Da er vi minst to om denne holdningen
Velger mer og mer filtre som skal kunne gå over år før rens trengs.
Har ikke angrett ett sekund på 2080-filteret til 375litern

He,he, jeg har 2 stk 2028 i min 375) De har gått siden April 06)
Havengel
Lurte også på å ha et grovt forfilter til EX'en slik planterester og annet storpartiklet avfall lett kan plukkes ut uten å åpne pumpa, dette vil også sørge for mindre belastning på det utvendige filteret.
Tre en proflow svamp på innsuget, så er den saken biff
Bengt Fossli
[QUOTE=Frank Angell][QUOTE=Bengt Fossli]Jeg personlig hater å åpne de utvendige filterne:-)
Da er vi minst to om denne holdningen
Velger mer og mer filtre som skal kunne gå over år før rens trengs.
Har ikke angrett ett sekund på 2080-filteret til 375litern

He,he, jeg har 2 stk 2028 i min 375) De har gått siden April 06)

Pinglefillter, mitt 2229 har gått siden januar 2004 uten skylling av filterkassetene DDDD.

Det viktige med filter er at de er skikkelig dimensjoner i forhold til den jobben de skal gjøre. Det som er skikkelig vanskelig for nybegynnere å forholde seg til er den oppgitte vanngjennomstrømmingen i filteret. Med belastning og filtergrums faller denne dramatisk.

Etter en stund erfarer man at det minste man setter inn i en 180 liter er Eheim 2028.
FX5 en min gikk i 16 mnd før første rens(skulle nok tatt det før), men det funket bra i diskuskarret enda da-bare mindre vanngjennomstrømning selvfølgelig.
Hei, Frank..
Hvor er det det fiser og trekker inn falsk luft hen da.. eneste plassen jeg kan tenke meg er i skjøtene på innsugesdelen i karet eller på utblås. Har du putta i o ringene som fulgte med. eller oppi der som du setter på slangekoblinga i filterenheten.. Hvor hvor.. hehe mitt KNE som går over kanten i karet, knakk ved der slangen var kobla på, var nesten usynlig, og da feis og surkla det fælt..
Plukket dritten fra hverandre i går (tror jeg det var :S).
Alle O-ringer er smurt opp, og dette hjalp - ett døgn.
Det er ikke på slangene det lekker, men en av ringene i selve filteret.
Det er etter alt å bedømme enten ringen mellom bøtta og pumpehodet, eller selvstarteren.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap