Ønsker synspkt. fra Malawifrelste

Nå er jeg i skikkelig "kose-meg-fasen" - nemlig planlegging av oppsett og sammensetning av fisk i et Malawikar til! Men fikk selvfølgelig den ideen at når jeg skulle ta ned karet, kunne vi jo endelig tapetsere og male stua først også...)

Har solgt unna alle selskapsfiskene i 240 L min bortsett fra 3 stk Crossocheilus langei (dyktig algespisende slektning av siamensisen). Planen var å ha disse i karet for å holde algene i sjakk, men da blir jo ikke biotopen rett ( Har Malawi i min 160 L også, og der går det et par Ancistrus og jobber. Nå er jo mange Malawiarter algespisere, så det med Langeiene er kanskje unødvendig? De gjorde en kjempejobb med penselalger hos meg i selskapskaret. Hm....dette er ikke lett... kan noen fyre løs med sine synspunkter?!
Står forresten i BTN Malawi boka at Demasoni spiser både trådalger og kiselalger - noen erfaringer med at disse er gode ryddere?
Har ikke så mye å tilføye angående hva Demasoni spiser, men som oftest pleier det å stemme det som står i BTN bøkene. Derimot er det sikkert det siste de vil foretrekke om tilgangen på mat er god.

Ps. Demasoni er også for tiden en vanskelig fisk å ha med å gjøre. Kvaliteten på fisken tilgjenglig er så som så her til lands. Fisken er sjelden og derfor er det meste av dem vi ser i butikkene av dårlig avstamming. De mangler hele striper og er sansynligvis hybrider. Om butikkene i ditt nærområde tar fisk som stammer fra asia eller tsjekkia er det bare å styre unna. Min malawipusher har leitet etter Demasoni av god stamme i 2 år nå. Etter samtale med Carsten Gissel (Dansk Malawi Import) ser det ut til at det ikke finnes noe bra i Danmark heller. Han har aldri importert fisken da Stuart Grant ikke har rettighet til å fiske i de områder fisken befinner seg.

Om du tar turen til Gøteborg og Ciklidhuset har de fisk fra Laif DeMason fra Florida. Han har rett på import av Demasoni fra sjøen og skal ha fin avlsfisk i anlegget sitt. Jeg vet ikke om det er butikker i Norge som importerer derfra, men vet at Ciklidhuset også opererer som grossist. Det kan jo være at butikker på østlandet kan skaffe derfra.

En fisk som er lettere å få tak i, og som er nesten like fin er Ps. Saulosi.

Mvh
André
Mbunas = nesten algefritt
Du vil nok oppleve at i et kar me Mbunas har du mer enn nok algespisere. Jeg har riktignok en Kinesisk algespiser eller to i min 540 liter men men tror egentlig ikke det er nødvendig.

Har aldri hatt problemer med alger i den tanken.

Demansoni er en vegetarianer, og som sådan vil den beite på algene. Det er imidlertid ikke nok. Rikholdig med spirulina er vesentlig for å holde på de praktfulle fargene. Demansoni er en dvergMbunas som det kan være vanskelig å kjønnsbestemme. Den tenderer også til å opptre aggresivt i små grupper. Grupper på 15 individer eller mer er å anbefale. Da fordeles slossingen bedre og ingen blir "hakket" ihjel. I tillegg skal det ganske mye til for at du ikke får begge kjønn i en slik gruppe (med tanke på lek). I en 240 liter skal det ikke være noe problem å ha 15-20 demasoni. Men ikke noe særlig annet..... Husk steiner og grotter som de kan svømme rundt i.

Hvis du vil ha mer inspirasjon eller kos vil jeg anbefale denne nettsiden.
I "profiles" vil du finne en veldig omfattende fiskeindex, f.eks. Pseudotropheus demasoni. Og under Library vil du finne mange gode artikler f.eks en artikkel om Pseudotropheus demasoni

Interaktive kart over Lake Malawi finner du også.

Og en drøss med bilder av tanker under "Your tanks".

Lykke til med kosingen
Takk for fyldige svar begge to! Mistenker at det snart kommer en annonse med Langei'er til salgs.....synes liksom ikke de passer inn.

Men jeg ble litt betenkt over Demasonierne, Impelator. Tror jeg koser meg med å planlegge litt videre!
Siden du linket til Cyberbob er kjempebra, - bruker litt tid der inne!
Tar gjerne imot flere innspill om noen har noen)
Kan gi deg et par linker til hvis du trenger
Den første er malawicichlidhomepage. Ganske bra fish index. Et stort artikkelarkiv (articles) og ikke minst mange fine tanker under "HOBBYIST'S GALLERY"

Den andre er fra søta bror. Nordiska cicklidselskapet har greit artsregister med en del info per art. En del artikler som er litt dårlig indekser og lite spennende lay-out messig. Men bruk søkeverktøyet til venster og du vil finne det meste. Dette er teksten fra deres magasin Cicklid bladet som er i papirformat. Derfor er det litt kjedelig, men innholdet er bra.

[URL=http://www.akvariesiden.dk/index_ny.php?]Akvariesiden [/URL]har mye av det samme som de andre

Ta en titt så ser du
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap