Kundene vil fange fisken selv (side 2)

Det får da være grenser.
Det hender jeg får tilbud av betjeningen om å fange fisken selv, siden jeg er fast kunde i flere butikker, men det kommer veldig ann på situasjonen om jeg tar imot tilbudet.

Når de for eksempel har mye å gjøre og flere kunder å betjene ser jeg ikke noe galt i at de mest erfarne tar hoven selv, men det er da almen høfflighet å spørre først!
Det kunne aldri i livet falt meg inn og bare fange fisk uten å spørre. Noen ganger når det er "vimsete" folk som fanger fisken, har jeg lyst å gjøre det selv. Men uansett om jeg hadde spurt tror jeg jeg hadde fått nei. Jeg er jo bare en liten tolv-år gammel gutt som står der med en mor som stiller masse tåpelige spørsmål som jeg selvfølgelig vet svaret på (man lærer mye av å lese i forumet) .
Inaktiv bruker
Jeg vil bare benytte anledningen her med å avkrefte den mest latterlige myten som noen gang har oppstått i butikk sammenheng; "At kunden ALLTID har rett". Det er pisspreik til de grader når det gjelder flere ting!

-Slike kunder som det der er en uting (noe annet om de spør på forhånd selvfølgelig). Be dem enten dra til seg labba -eller dra seg hele veien ut av butikken. Evt tilby deg å bære dem ut på jekke tralle. ... det er i alle fall slikt som detter ned i huet mitt når jeg opplever å støte på sånne individer Vanligvis uttrykker jeg bare litt lett missnøye -med et par verbale oppgulpå av den milde klassen, eller så tar jeg over det hele med "makt" mens jeg mumler -la meg gjøra det for deg.



Også legge til en liten hendelse jeg opplevde i dag (i sammenheng; "Kunden har ALLTID rett"); Kommer en kar inn og skal ha en sommerfugl ciklide, ei hue. Jeg fanger den flotteste og mest utfarga fisken i hele karret (knallrød i buken og spekkfull av rogn), men karen kan selvfølgeig mye mer en unge meg. "Huene er de gråe og stusselige som står sammen der i hjørnet. Det du har der en nok en hanne.. høhøhø". Endte med at han tok med seg en unerdanig og oppbanka hannfisk. LYKKE TIL PÅSAN! Knall.
Til Ole Marius: Du hadde ikke overlevd ETT sekund som leverandør til meg. Ditt svar i denne tråden så fjernt fra hva ansatte i en dyrebutikk burde svare at jeg er helt sjokkert.

Ellers er jeg enig med kh92no - kundene har ingenting i butikkens akvarier å gjøre. Vi må forvente at de ansatte kan fange fisk. I tillegg blir fiskene skremt nok som det er.

Som Håvard sier: jeg plukker ikke fisk uten å ha avklart det på forhånd. Men gud hjelpe meg hvor mange ganger jeg har avbrutt hjelpeløse butikkansansatte.

Poenget er at vi som akvarister stoler på de som er ansatt i dyrebutikken. La meg dele noen erfaringer fra butikker i Oslo i stikkordsformat:

Akvariemagasinet
Utrolig bra utvalg som regel, sinnsyke priser (ofte dobbelt av andre butikker - helt uforståelig at guppy skal koste 3 ganger så mye), noe over middels kompetanse på de ansatte (de har mange arter og man kan kanskje ikke forvente at de kan alle), gode til å fange fisk. Kunne ikke falle meg inn å fange selv. En butikk som anbefales hvis du har mye penger.....men gud skal vite at jeg har funnet mange fantastiske fisker der, og bare der.

TAM Alna
Forholdsvis bra utvalg, men sørgelig tradisjonelt. De aller fleste fanger fisk rolig og på en god måte, mange faglig sterke ansatte. Mye sykdom i oppstarten. Har kjøpt en del fisk der etter de startet, noen få var ikke spesielt friske. Har kun en gang bedt om å få fange selv - ellers sier jeg hva de skal fange. Ja jeg vet forskjell på hanner og hunner på RAM cicklider.

Dyrego Manglerud og Oslo City
Tradisjonelt utvalg (noe bedre på Oslo City - om enn færre kar). Stort sett gode til å fange men som erfaren fanger har jeg ønsket å overta noen flere ganger enn ellers. Stort sett gode butikker men, jeg synes jeg ser mye død fisk av og til. Trolig fordi de ikke har eget anlegg for ankomst av fisk. Synes de skal kjøre 50% på maller en gang til

Jan Holt
Meget godt utvalg for den mer erfarne akvarist. Gode til å fange fisk. Har aldri sett en eneste død fisk i akvariene der. Veldig god kompetanse på artene de har. Greie priser ift. det de leverer. En butikk jeg anbefaler.

Kjøpe fisk på Hamar kommer jeg nok aldri til å gjøre - makan til arroganse. Noen som har hørt om kommunikasjon, og at man skal snakke med kundene - som selvsagt alltid har rett. Etter korrekt og sakelig informasjon innser selv den mest arrogante 25 åring (av hannkjønn) at han har lært noe.

DET er nettopp DET som er jobben til de som er ansatt i en dyrebutikk. Sett fra et etisk ståsted ser jeg ikke noe i veien med å si nei til en som vil kjøpe Gibbiceps til en 54 liter. "Påsan" som skulle ha feil fisk kan for så vidt takke seg selv - men Ole Marius: Det er din jobb å forklare stakkaren forskjell på kjønnene. Du overlever ikke lenge hvis du ikke skjønner at kunde alltid har rett. Nordmenn er nemlig slik (i motsetning til mange andre land) at de sjelden klager. De bytter nemlig bare butikk (hvis de har mulighet da). Tro meg dette er det mye forskning på. Ingen klager på strømmen, banken og mobilen, men fler og fler bytter.... Det tok en stund før Telenor, Hafslund (som skiftet navn på sin "sluttkundebedrift") og DnB mfl. skjønte dette.
Cyberbob66
De bytter nemlig bare butikk (hvis de har mulighet da).

Ja, det er det jeg gjør ihvertfall. Her jeg bor er det 2 dyrebutikker. Jeg har helt sluttet å handle i den ene, etter at jeg forsøkte å få dem til å ta seg skikkelig av kulefiskene de hadde inne. Eieren der er dessverre av typen som alltid har rett (noe hun sjelden har - hun gir utrolig mye fullstendig feil informasjon). Og når folk er mer interessert i å "ha rett" enn å ta seg godt av dyrene de har, da blir jeg sint! Jeg har ikke satt mine ben i den butikken siden den gangen! Og jeg sprer også ryktet til andre akvarister. Jeg forteller dem hvor useriøs jeg opplever den butikken (og forklarer selvsagt også hvorfor jeg opplever dem som useriøse). Dermed får de altså en hel del negativ reklame, i tillegg til at de har mistet meg som kunde.

Men at kunden alltid har rett, det vil jeg ikke si meg enig i. Det er massevis av verdensmestre der ute, som ikke tar veiledning, men alltid skal ha rett uansett om det går på bekostning av et levende vesen. Nå jobber ikke jeg i noen butikk, så egentlig kan jeg ikke uttale meg om dette. Men det viktigste for meg, er at det faktisk er levende vesener det handler om i en dyrebutikk. Og de har krav på å bli behandlet på en ordentlig måte.
Dette med "kunden har alltid rett" tror jeg ikke man bør ta bokstavelig.. Vi vet jo alle at det ikke stemmer, men i forhold til service og kundebehandling burde man holde dette ordtaket i bakhodet. Uansett hvor ville ideer og meninger kunden har, vil man jo at kunden både skal kjøpe og være fornøyd slik at kunden kommer tilbake. Selgere bør i sånne sammenhenger veilede og komme med forslag i den grad det er mulig. Vet jo at det er mange rare folk der ute, men å totalt gi f.. i allt som har noe med sunn fornuft å gjøre.. Selgere med denne holdningen, burde fått en fot i ræ.. så det svir i nakken..... Det er tross alt levende vesner dere lever av å selge, og bure dermed gjøre alt for å sørge for at fisken har det fint videre...

Inaktiv bruker
Cyberbob66
Kjøpe fisk på Hamar kommer jeg nok aldri til å gjøre - makan til arroganse. Noen som har hørt om kommunikasjon, og at man skal snakke med kundene - som selvsagt alltid har rett. Etter korrekt og sakelig informasjon innser selv den mest arrogante 25 åring (av hannkjønn) at han har lært noe. DET er nettopp DET som er jobben til de som er ansatt i en dyrebutikk. Sett fra et etisk ståsted ser jeg ikke noe i veien med å si nei til en som vil kjøpe Gibbiceps til en 54 liter. "Påsan" som skulle ha feil fisk kan for så vidt takke seg selv - men Ole Marius: Det er din jobb å forklare stakkaren forskjell på kjønnene. Du overlever ikke lenge hvis du ikke skjønner at kunde alltid har rett. Nordmenn er nemlig slik (i motsetning til mange andre land) at de sjelden klager. De bytter nemlig bare butikk (hvis de har mulighet da). Tro meg dette er det mye forskning på. Ingen klager på strømmen, banken og mobilen, men fler og fler bytter.... Det tok en stund før Telenor, Hafslund (som skiftet navn på sin "sluttkundebedrift") og DnB mfl. skjønte dette.


Jeg må si du går ut ganske hardt Cyberbob66.. (??) Jeg tør påstå at du tar grundig feil når det gjelder flere ting. Du uttrykker diverse påstander som muligens ikke holder det minste vindpust, i tillegg må jeg si du virker som en veldig usympatisk kar som ikke tenker deg om to ganger før du tråkker uti det. -Det er i utgangspungtet en farlig konklusjon å trekke, du kan være en grei kar/dame for alt jeg veit, men sannelig har jeg gjort meg opp et par tanker etter å ha lest igjennom innlegget ditt. Par ting jeg har vansker med å tolke...

Jeg skal gjøre det her litt kort:

Jeg bare slenger ut et lite spørsmål angående dette med at kunden alltid har rett; Hvorfor går butikkansatte på kurs? -Jo fordi man skal tilegne seg kunnskap som dermed skal kunne videreformidles til andre mennesker.
Hadde disse "kundene" alltid hatt rett -hadde det vel ikke vert behov for kunnskap i faghandelen overhode! Hele poenget er vel å dele kunnskap, og hjelpe folk som er på vei i feil retning!?

Det finnes en haug av besservissere, eller bedrevitere om du vil, og jeg holder ikke igjen for en diskusjon om noen kommer med påstander om ting som innlysende IKKE stemmer! En butikk som kun består av kassa damer/menn, der ingen motsier noe av det jeg måtte si, BARE sitter å jatter med og tar imot høvdingene.. DET er en butikk jeg hadde boikotta tverdt!
Jeg ville aldri selge -bare for å selge! Det her er handel med levende liv.

Jeg tror (og håper) det er definasjonen av ordtaket; "Kunden har alltid rett" det står på her nå. Kan nesten si jeg er ganske sikker på at vi definerer detta litt forskjellig. Jeg trodde ikke det skulle bli nødvendig å presisere, men innlegget mitt er selvsagt satt litt på spissen (da snakker jeg om første avsnitt).

Dette er blandt annet grunnen til at jeg hater å sitte å prate med folk jeg ikke veit hvem er via et data tastatur.

Cyberbob66
Ole Marius: Du hadde ikke overlevd ETT sekund som leverandør til meg. Ditt svar i denne tråden så fjernt fra hva ansatte i en dyrebutikk burde svare at jeg er helt sjokkert.


Og jeg hadde gitt opp deg som kunde for lengst. Om du lar deg sjokkere av et slikt innlegg bør du sette deg ned å tenke litt. Om jeg da ikke har uttrykt meg litt rart og uforståelig! Det tar jeg selvsagt forebehold om, selv om folk i utgangspungtet er veldig flinke til å tolke ting i alle rettninger uansett hva man måtte kåle ned på skjermen.....

Hei
Aldri moro når folk bare buser frem,som om de var hjemme oss seg selv.
Er vell noe som heter vanlig folkeskikk, men som det desvere ikke alle har.
Jeg har selv fanget mange av de fiskene jeg har selv, men det er etter at betjeningen sier , det fikser du da selv du. Dette er noe jeg selv syns er veldig greit, får da den fisken jeg vill ha, å prisen blir derreter.
Helt enig med Ole Marius hilsen din kunde Nicklas
Helt enig med Ole Marius jeg og Hilsen din andre kunde Ole
Cyberbob66
Du overlever ikke lenge hvis du ikke skjønner at kunde alltid har rett. Nordmenn er nemlig slik (i motsetning til mange andre land) at de sjelden klager.


Tror egentlig du kun snakker av personlige erfaringer her. Heldigvis.
Kunder jeg har måttet hinte frempå ting, og forklare ting for, har uten unntak blitt glad for infoen og kommet tilbake. Selv kommer jeg i alle fall tilbake når butikker på andre fagområder retter opp på feilene mine.
Ærlige butikkansatte heter det, og det gnåles forferdelig mye etter det her på AF.
Inaktiv bruker
Legge til at jeg skjønner at man i divere settinger kan leve etter "kunden har alltid rett". Absolutt. Men i en akvare forretning ville jeg ALDRI praktisert noe slik! Da især ikke når det rammer levende skapninger av kjøtt og blod.

I en service butikk som feks Elkjøp (bare for å ta et eksempel) vil jeg derimot si sitvasjonen kan bli en ganske annen. Her kommer folk å klager på varer, og om dette ikke blir behandlet godt nok så gårre som regel skeis.
Det er stooooor forskjell på levende dyr og varer -bare for å poengtere en elementær selvfølgelighet..





Sitat Cyberbob66:

"Du overlever ikke lenge hvis du ikke skjønner at kunde alltid har rett. Nordmenn er nemlig slik (i motsetning til mange andre land) at de sjelden klager".

Skulle virkelig ønske det var sånn som du påstår der.. Men der tror jeg du bommer litt. Det er i alle fall ikke mitt inntrykk. Snarere tverdt imot!





Sitat Kesol:

"Kunder jeg har måttet hinte frempå ting, og forklare ting for, har uten unntak blitt glad for infoen og kommet tilbake. "

-Det er som regel resultatet, og det bringer oss vel tilbake til en viss konklusjon jeg trakk her for en stund siden!! Nå gidder jeg ikke kåle ned den fæle setningen noe mer, men man kan vel gjette seg til.



Jeg vil også legge til at mitt første innlegg er litt halveis humoristisk ment og litt spissformulert her og der. Skjønner at det kan oppfattes som flåsete nå i ettertid (legg merke til at jeg slang på en såkaldt smilie). Muligens en dårlig kombinasjon sånn over internett chatting..


Ole!



Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap