Er sikkert en eller annen fiskelus. Finnes en haug slike, de fleste er ikke i stand til å leve\ formere seg i ett akvarium.
Lusene er er trolig i i slekten Argulus spp., og kan fjernes med å løsne de fra fisken med en pinsett. Det er alltid fare for sekundære infeksjoner i sårene lusene lager, så no bør gjøres med dette.
Lusene hopper forøvrig fra fisk til fisk som det passer dem best, og er noe herk.
Siden det stort sett alltid vil være frittsvømmende lus i karet, når en har en synlig infeksjon, er det viktig å behandle hele karet.
Behandling av dette er ikke enkelt. Det er mange forslag til behandling, og ikke alle er liketroverdige
Felles for de fleste er at du kan hilse bakteriekulturen farvel, og med den minste overdossering står i fare for å vinke også fiskene farvel.
Jeg ønsker derfor ikke å anbefale bruken av f.eks Kaliumpermanganat(KMnO4).
Jeg ville rett å slett kjørt på med en kur Prazi pro. Denne skal ut fra en dels erfaringer ha den nødvendige effekten, uten å drepe alt i sin vei.
Om du velger en kur med kaliumpermanganat, får du heller skrike ut, så kommer jeg med dosseringsannvisning