Lecakuler

Hvordan er det å bruke lecakuler i utvendige pumper som substrat?
Knut
Hvordan er det å bruke lecakuler i utvendige pumper som substrat?
Ikke bra. Det er enkelte som har testet, med alvorlige konsekvenser som resultat.
Leca er ett betongprodukt, som vil herpe vannet skikkelig.
Frank Angell
[QUOTE=Knut]Hvordan er det å bruke lecakuler i utvendige pumper som substrat?
Ikke bra. Det er enkelte som har testet, med alvorlige konsekvenser som resultat.
Leca er ett betongprodukt, som vil herpe vannet skikkelig.

Leca er leire, ikke betong.
Knut
Leca er leire, ikke betong.
Da er det mye ulik Leca på markedet
Har selv både stein og løse kuler av betong. Er lenge siden jeg har sett de brune kulene lokalt (har jaggu ikke leita heller :p).

Selv leire vil påvirke vannet, siden dette er næringsrik guffe.

Det skal finnes en egen leca som er beregnet som filtermasse, men det har ikke lyktes meg å finne denne.
Det jeg finner, er produkter for rensing av kloakk
[QUOTE=Frank Angell
Det skal finnes en egen leca som er beregnet som filtermasse, men det har ikke lyktes meg å finne denne.
Det jeg finner, er produkter for rensing av kloakk Er ikke rensing av kloakk det samme? Lecakulene fungerer jo som et filtermedium
Knut
Leca er leire, ikke betong.

Det spiller egentlig ingen rolle hva det er laget av. Leca egner seg ikke som filtersubstrat til akvarier. Det er testet av flere, og jeg har lest et par fæle historier som resultat. Så hvorfor ta sjansen? Hva er vitsen?

Filtersubstrat ment for akvariebruk er en engangsinvestering og man har det i mange, mange år. Jeg skjønner derfor ikke helt vitsen, hvorfor man skal prøve å spare noen få kroner ved å bruke f.eks. Leca som overhodet ikke er tiltenkt denne bruken.
[QUOTE=Tom Henning Evensen Er ikke rensing av kloakk det samme? Lecakulene fungerer jo som et filtermedium
Nei, det er ikke det samme.
Vannet etter rensing av kloakk skal jo på ingen måte være tilholdssted for noe som helst etterpå, og hva vannverdiene er etter rensingen, spiller nada rolle.

Du får selvsagt vurdere selv, men jeg syntes verken filter eller filtermasse er stedet å spare grunker
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap