sort tetra yngel (skjørtetetra)

vi har en sort tetra som får større og større mage, hun går i selskapsakvariet sammen med alle de andre. Hvordan fungerer dette, ettersom disse legger egg? Kan jeg nå plassere henne i fødekasse, vil yngelen da klekkes, eller blir de befruktet etter at eggene er lagt? vi er begge helt nyepå dette, ville satt pris på litt hjelp!
Disse er eggspredere og hunnen sprer eggene over planter i øvre del av karet samtidig som hannen befrukter dem med melke. For å få dem i lek hjelper det med ett vannskifte eller tilsetning av esha sine vitaminer. Jeg har aldri fått yngel i akvariet mitt. Eggene blir nok spist opp. For å få til det må nok foreldrene flyttes til et eget avlsakvarium og tas ut etter leken, eller eventuelt kan eggene fiskes ut og over i et annet kar etter at de er lagt. Det siste tror jeg kan være vanskelig å få til
Eggene hos eggleggende fisk er ikke befruktet mens de er inne i hunnens kropp. De befruktes utenfor, og hos tetra gjør hannen dette mens hunnen suser rundt og strør egg rundt seg i hele akvariet. Hannen følger tett etter og sprøyter melke over dem underveis.
Egg som faller til bunns blir spist. Enten av andre fisk, eller av foreldrene eller tetraene selv. De spiser alt de finner.

Det er en lett fisk å få i lek og få oppdrett på, det er oppfostringen av yngelen som kan være litt "tricky" ettersom yngelen er uhyggelig liten som nyklekt. Du finner haugevis av artikler og beskrivelser av fremgangsmåter om oppdrett av disse på nettet. Søk på engelsk; "breeding black widow tetra" og du får over 1500 treff.

Her er en engelskspråklig artikkel for eksempel


Aggi her på forumet har drettet Leopard-danio (ligner vanlig, stripete sebrafisk) og fremgangsmåten er akkurat den samme.
Eggene må beskyttes mot foreldrene og annen fisk fra å bli spist. Klinkekuler tett strødd over bunnen i et eget leks-kar gjør jobben, for eggene ramler ned i mellom sprekkene mellom alle kulene og dermed ut av rekkevidde for glupske foreldre.
Du bruker trio (en hunn og to hanner) eller et par (en eggmoden hunn og en hann som ser sprek og frisk ut), hever temperaturen til 27-28 C og har lavere vannstand enn normalt. Fiskene fòres med f.eks. frosne røde mygglarver, og så lar du dem være der over natten.

Neste morgen kan du sjekke bunnen i tanken nøye med forstørrelsesglass og lommelykt, og se om du finner de små hvitblanke eggene der. Hvis ikke det er noe der, lar du de voksne være der ett døgn til, mater og skifter litt vann.

Noen flyteplanter kan kanskje øke tryggheten og gjøre leks-fiskene mindre stresset i en ellers bar og naken tank. Det trengs ikke noe filter på dette stadiet, det holder at du bruker en luftestein tilkoblet en luftpumpe for å gi oksygen i vannet.
Leks-karet (som senere blir yngel-kar om du lykkes) trenger slett ikke være stort. Folk har fått tetraer som dette til å legge egg i en bolle Men et 30-40 liter er perfekt, for da har du et reservekar f.eks. til yngel i oppvekst, karantene eller behandling av syk fisk, osv osv senere.
Hvorfor ikke kjøpe et plast-akvarie til det? Billige og helt fine til sitt bruk. Jeg har oppdrettet mange yngel i slike

I forkant av alt dette, bør du ha et luftdrevet skumpatronfilter klart, for yngelen må ha trygg filtrering under oppveksten etter klekking. Du bør derfor kjøpe et slikt luftfilter og en luftpumpe til å drive det minst fire uker i forkant. Det er omtrent den tiden det tar for et filter å bli biologisk fungerende, slik at det fjerner giftstoffene i vannet. Du monterer det i akvariet du har fra før, og lar det stå i drift der til det er innkjørt (30-33 dager)

Yngel dør som fluer om vannet er forurenset og ikke skikkelig rent.
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap