Fluval 3 eller 4?

Hei, eg har eit akvarie på 100 liter som eg ikkje har fått pumpe til. Eg har bestilt Fluval 4, men den har ikkje kome endå, og nå lurar eg på om eg kanskje skulle hatt 3 istaden. Eg leste litt her på forumet at firaren hadde nokre upraktiske hol på sida eller noko i den dur...
Bør eg forandre bestillinga?
Jeg er for bra filtrering uansett jeg:P I 60 litern min har jeg Fluval 3, så Fluval 4 er nok fin i en 100 liter
Så vidt jeg kan skjønne er de helt like, bare størrelsen er forskjellig?
Jeg har en 2+ og en 4+, og de er iallefall helt like.
Begge har åpninger på sidene, det er jo for at vannet skal komme INN i filteret...
4+ er ganske høyt, men du kan feste det sidelengs eller på skrå hvis du ikke får plass til det i høyden.
Ville også holdt meg til 4+ hvis jeg var deg.

Husk på at Fluval innerfilter kan gjøres utrolig mye bedre med å modifisere bruken av filtermateriale.
Jeg hadde også valgt Fluval 4+ vis jeg skulle velge en av de til en 100 L. r selv Fluval"fanatiker" og mener det er ypperlige pumper/filter. Og modifiserer du den også-slik som linken Geir la ut, ja da har du et ypperlig filter til 100 L din.
Supert!
Ja, eg bestilte blåfilter også, men det var tomt så modde-planane vart utsett.
(3x50x50 blåfilter er vel nok?)
Inaktiv bruker
Magnus Tjønn
Supert! Ja, eg bestilte blåfilter også, men det var tomt så modde-planane vart utsett. (3x50x50 blåfilter er vel nok?)

Mener du 30x50x50mm? Jeg kappet en bit på ca 50x90x120mm til min fuval 2
Inaktiv bruker
Hehe, det ble noe annet Men, 3 cm er litt tynt. Du kan såklart ordne det ved å legge dobbel matte i filteret
Eg hadde sjølvsagt tenkt å kutte til som mange firkantar ut av matta som nødvendig for å fylle "magasinet". Men totalt sett så vil eg greie å fylle "magasinet" med det eg får ut av denne matta?
Å ja, det er massevis! Jeg vil tro du kan fylle minst ti slike filtre med den matta du har bestilt!
Antakelig er det akkurat passe å legge to lag på 3 cm. inni filteret.
Hvis du ser på artikkelen om "Bjarne-modifisering" av filteret, tror jeg han brukte todelt svamp.
Det er både fordeler og ulemper med delt svamp. Fordelen er at de som er mest møkkete kan renses, uten at en roter for mye med bakterielkulturen (den første som møter vannet er naturlig nok mer utsatt for dritt enn den innerste).
Ulempen er rett å slett at svampene henger noe dårligere når de begynner å komprimeres av x antall krystinger. Anbefaler derfor å klippe svampene litt større en de trenger å være, så holder de bedre
Okei, takk for råd og vink!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap