Utvendig pumpe til 530 l - anbefalinger?

Vurderer en Fluval FX5, noen som har noen erfaring med disse?

Eller er det noen andre utvendig filter dere kan anbefale isteden?

Akvarie skal ha en innvendig Pangea Rocky III bakgrunn hvor jeg tenkte å lage system med blåfilter/bioballer og powerhead/sirkulasjonspumpe i tillegg til et utvendig filter.
Er i akuratt sammesituasjonen som deg. Tenkte jeg skulle kjøpe den jeg også...

Jeg vet hvor du får den ny og billighvis du er interissert

Hvordan er det med plass? Problemet med FXen og for eksempel Eheim 2260 er at de ikke går inn i standard akvarieskap. De blir rett og slett for høye. De store bøttefilterene er utrolig stygge når de står ved siden av karret.

Lager man bakgrunnsfilteret godt nok så har man ikke behov for tilleggsfilter. Vil man sikkre seg litt er Eheim 2028 et godt valg.
Hos meg går det greit. Er ikke sikker på han andre?
Plass i 530 møbelbord
Geir Kristiansen
Hvordan er det med plass? Problemet med FXen og for eksempel Eheim 2260 er at de ikke går inn i standard akvarieskap. De blir rett og slett for høye. De store bøttefilterene er utrolig stygge når de står ved siden av karret. Lager man bakgrunnsfilteret godt nok så har man ikke behov for tilleggsfilter. Vil man sikkre seg litt er Eheim 2028 et godt valg.


Jeg fant disse testene på et dansk forum:

http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=280

http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=282

I går fant jeg også et bilde av pumpen i et standard møbelbord effectline akvastabil hvor den passer akkurat.

Se også http://www.cichlids.dk/debat/vis/92224/

Har jo fått greie tester, men spørsmålet er vel hvordan den vil fungere etter lengre tids bruk.

Fredly: Meget interessert i hvor man får tak i den billig. :o)



Hvor bor du henne da?
Kan skaffe den til deg for 2300 Kroner
Har selv en FX5 som hovedfilter i et 660 L diskuskarr. Er utrolig fornøyd med den, den har nå surret og godt i litt over 1 1/2 år, og jeg har bare renset den en gang. Men det er et gedigent/stort flter, så det er "viktig"åfå kjemt det bort som Geir sier.
I mitt akvastabil karr meg org. møbelskap under, så måtte jeg fjerne bunnen i det ene skapet for åfå plass til filteret, og da gikk det akuratt på mm åfå det inn i skapet, og tak for det, for det er ikke mye fint å ha en "bøtte"siden av karret i stuen.
Så skulle jeg kjøptmeg nytt filter idag, til karr over 3-400 L så hadde jeg kjøpt FX5 i dag også. Er det este filteret jeg noen gang har brukt(ikke at jeg har hatt så mange da, men noen har det blitt opp gjennom årene).
Så jeg annbefaler helt klart FX5, vis du har lyst til litte jobb med filteret-går aldri tett. Har brukt det i karret med diskuser i oppvekstfasen og matet kraftig, og jeg tørr påstå at det skal vannvittig mye til for å kjøre FX5 tett(sier ganske mye når første rensen jeg hadde på filteret var etter ca. 1 1/2 år i drift)-kunne sikkert ha tatt det 2-3 mnd før, men det hadde fortsatt ikke noe problem med å holde karret fritt for NO2-så dette er helt klart et filter for store karr med kraftig mating(min erfaring da). Har faktisk hørt om folk som har kjørt det tett fort, men skjønner ikke hvordan det gårann.
Ken Myrseth
Har selv en FX5 som hovedfilter i et 660 L diskuskarr. Er utrolig fornøyd med den, den har nå surret og godt i litt over 1 1/2 år, og jeg har bare renset den en gang. Men det er et gedigent/stort flter, så det er "viktig"åfå kjemt det bort som Geir sier. I mitt akvastabil karr meg org. møbelskap under, så måtte jeg fjerne bunnen i det ene skapet for åfå plass til filteret, og da gikk det akuratt på mm åfå det inn i skapet, og tak for det, for det er ikke mye fint å ha en "bøtte"siden av karret i stuen. Så skulle jeg kjøptmeg nytt filter idag, til karr over 3-400 L så hadde jeg kjøpt FX5 i dag også. Er det este filteret jeg noen gang har brukt(ikke at jeg har hatt så mange da, men noen har det blitt opp gjennom årene). Så jeg annbefaler helt klart FX5, vis du har lyst til litte jobb med filteret-går aldri tett. Har brukt det i karret med diskuser i oppvekstfasen og matet kraftig, og jeg tørr påstå at det skal vannvittig mye til for å kjøre FX5 tett(sier ganske mye når første rensen jeg hadde på filteret var etter ca. 1 1/2 år i drift)-kunne sikkert ha tatt det 2-3 mnd før, men det hadde fortsatt ikke noe problem med å holde karret fritt for NO2-så dette er helt klart et filter for store karr med kraftig mating(min erfaring da). Har faktisk hørt om folk som har kjørt det tett fort, men skjønner ikke hvordan det gårann.


Men ken? Hvor mye betalte du for ditt? Og hvor høyt er det? sånn alt i alt?

Andreas
Vanskelig åfå målt helt nøyaktig under/inni skapet under karret, men med slangene tilkoblet(noe du må ha), så er det ca.55 cm høyt-så du må ihvertfall ikke ha noe mindre å gå på det enn den høyden.
Hva jeg ga for det, billig, du får det ikke nytt til den prisen lengre-var en av de "første"som kjøpte dette filteret av tropefisk.no når det kom og fikk det til en kjempe bra pris den gangen(husker ikke helt, men var ikke så mye over 1000 lappen jeg ga, mener jeg å huske).
Men som jeg har sagt mange ganger før, vis man må/skal spare inn på noe ang. akvarium så ikke gjør det på filteret. Filteret er det viktigste i karret og kjøp gjerne et filter som produsenten gjerne oppgir til karr 3 ganger størrelsen av karret du har tenkt å bruke det i(FX5 er oppgitt til å fungere i karr helt opp til 1500 L)-jeg mener det passer ypperlig i 660 L ihvertfall(større karr har jeg ikke prøvd det i).
Jeg skal ha det i en 540 Liter, og den er 54 cm høy:P Hehe Blir morro og se.. Følger det med filterwatt/puter og slikt tiil og ha inne i filteret ? eller kjøpes utenom(Pris Evnt)??
Fredly
Hvor bor du henne da? Kan skaffe den til deg for 2300 Kroner


Jeg bor i Fredrikstad, mener å ha sett FX5 til rundt 2000 kr i en butikk i Halden i sommer. Mulig jeg husker feil, men.

Målte på nytt nå, og jo du får plass vis du har 54 cm å gå på i høyden-Bedre måling nå, så det er ca.53 cm høyt(så du får ihvertfall plass med 54 cm).
Og jeg måtte kjøpe filter innmaten utenom(følger ikke med), kun svampene til filteret medfølger.
Prisen på "innmaten" husker jeg ikke-men bruker bioballer i enne kurven, "makaroni biter" i den andre kurven og "leca kuler" i 3 kurven-husker ikke i farten mange liter hver av kurvene er på(men det står sikkert info om det på forskjellige netbutikker f.eks tropefisk.no) og der finner du også priser på forskjellige "ting"du kan ha i filteret(vet jo ikke helt hva du evt. vil fylle din FX5 med).
Inaktiv bruker
Har bare godt å si om denne pumpa jeg også Aquamanias selger denne til 1998 kr.
Vet de selger til 1998. Men tenkte hvis denne skal fraktes.. Ikke sikkert han bor nærme kløfta
Takker for svar. Tror jaggu jeg skal gå for en slik.

Nå må jeg bare vente på at jeg får akvarie jeg har bestilt, gleder meg som et lite barn.
Inaktiv bruker
Fredly
Vet de selger til 1998. Men tenkte hvis denne skal fraktes..:D Ikke sikkert han bor nærme kløfta:D

Ja den veier jo litt, så det lønner seg å undersøke hvor mye frakt kommer på
Bor du i fr.stad så selger tropefisk disse for 2832,- nå for øyeblikket(sjekket for deg jeg).
Så frakten fra det andre stedet kan umulig bli mer enn 800,-, så da lønner det seg å bestille, da får du filter + innmaten du kjøper for samme prisen som hos tropefisk uten innmat. Så noen ganger lønner det seg faktisk å sjekke.
Selv om jeg kjøper 70-80% hos tropefisk(ikke at jeg kjøper så mye utstyr lengre da, får det meste etterhvert)-men de få gangene jeg skal på en akvarunbutikk så er det enten tropefisk eller Dhalsksdyrerike(Moss), begge eierne er like engasjerte i det dem selger.
Noen ganger er det greit å ha selger(butikken) i nærheten, spesielt når/vis det blir reklamasjoner. Så lommaboka må bestemme hvor du kjøper fra(sånn som det er med det meste andre i livet også
Ken Myrseth
Bor du i fr.stad så selger tropefisk disse for 2832,- nå for øyeblikket(sjekket for deg jeg;)). Så frakten fra det andre stedet kan umulig bli mer enn 800,-, så da lønner det seg å bestille, da får du filter + innmaten du kjøper for samme prisen som hos tropefisk uten innmat. Så noen ganger lønner det seg faktisk å sjekke. Selv om jeg kjøper 70-80% hos tropefisk(ikke at jeg kjøper så mye utstyr lengre da, får det meste etterhvert)-men de få gangene jeg skal på en akvarunbutikk så er det enten tropefisk eller Dhalsksdyrerike(Moss), begge eierne er like engasjerte i det dem selger;). Noen ganger er det greit å ha selger(butikken) i nærheten, spesielt når/vis det blir reklamasjoner. Så lommaboka må bestemme hvor du kjøper fra(sånn som det er med det meste andre i livet også:)


Har handlet en del hos Tor i Tropefisk og hos Tor i Dahls Dyrerike og fått kjempeservice begge steder. Bakgrunnen til akvariet fikk jeg et godt tilbud på hos Tropefisk da den hadde fått seg en liten sprekk.

Jeg skal sjekke litt rundt på priser, men som du skriver er det jo greit å kjøpe utstyr fra butikker i nærheten dersom det skulle bli noe feil med varen.

Høyde i effect kabinet til 530 liter
Noen som vet hvor høy "takhøyde" det er inne i skapet på en Akvastabil Effect kabinet til 530 liter?

Har sett litt på Eheim Professional III 2078, men den ser veldig stor ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap