Dette er en trist dag, discusene dør...

Nå har jeg mistet to discuser på like mange dager.. Har hatt de siden april. Har hatt de i en 450 liter, vannverdiene er ph 7, nitrit 0 og ca 9 i GH. Kjøpte discus anti-parasites medisin fra AZOO, men dette har ikke hjulpet. Fiskene begynte å svømme veldig fort rundt i karet, og gikk helt amok oppi der. Den første skrapte seg skikkelig opp, og fikk store sår på kroppen og i det ene øyet. Denne ble flyttet til et eget kar med medisin, men døde likevel. Den andre har ingen synlige merker på kroppen, men oppførte seg på samme måte. Den hadde også en slags krampe, hvor kroppen sto i bue. Har flere andre discus som ser helt fine ut, men er redd for at de skal få samme skjebne. Kan noen tenke seg hva dette kan ha vært? Og hva jeg kan gjøre for å forhindre dette i fremtiden? Blir veldig takknemmelig for alle svar.. (er litt trist nå..)

Discus som plutselig begynner med panisk svømming kan være utsatt for nitritt. Si litt om filter og vannbytterutiner. Hva er tempen?

Jeg ville ha begynt med daglige 30% vannbytter for å se om dette hjelper. Rent vann er en forutsetning for å berge stumpene.
Har originalt juwel innebygget filter, og utvendig tetratec ex 1200. Har oså uv-pumpe. Temperaturen ligger på 29 grader. Det er medisin i karet nå, skal jeg likevel bytte vann? Tok oppi medisinen i dag..

Nei, ikke hvis du ikke kan tilføre nødvendig mere medisin slik at doseringen opprettholdes.

Hvis du kjører UV filteret burde det være liten sannsynlighet for at det er parasitter som plager discusen. Filtreringen din høres ok ut så nitritt burde det ikke være.

Når man ikke er sikker på diagnose så er første forsvarslinje å øke vannbyttefrekvensen til daglig. Helst med å lufte vannet slik at man kvitter seg med klor.

Du får fullføre kuren eller starte å bytte vann, men tilføre medisin for å opprettholde doseringen. Vanskelig å si noe eksakt så lenge det kun er den paniske svømmingen som er symptomene.
Den ene hadde jo også disse "krampene".. Men når du lufter vannet hva gjør du da? Blir jo ganske mange liter å holde styr på..
Du skriver at med uv-pumpen er det lite sannsynlig med parasitter.. På medisinen står det at den bør brukes en gang per uke for å forebygge mot camallanus, rundorm, cestode, ascarid og hexamita forårsaket av endoparasitter. Er dette da bare bortkastet siden jeg har uv-pumpe? Jeg kommer til å bytte vann og opprettholde medisininnholdet med en gang. Men er rart at nitrittesten blir så bra hvis vannet er "skittent"? Vil ikke akvasafe fjerne mye av kloren? Kan du anbefale noen andre tester som er grei å ha? har ph, gh og no2. Mange spørsmål her!
Ser på profilen din. Har du bare 2-3 diskuser??
Du har ikke lagt ut målinger på NO3, noe som også påvirker diskusene veldig vis det blir for høyt(diskusene tåler også lite av no3 iforhold til vanlig selskapsfisk).
gela_vic
Men når du lufter vannet hva gjør du da? Blir jo ganske mange liter å holde styr på..

Det man gjør er å mellomlagre vannet slik at man får en mulighet til å sette inn en luftpumpe eller en sirkulasjonspumpe. Hovedsaken er at klor luftes ut.

gela_vic
Du skriver at med uv-pumpen er det lite sannsynlig med parasitter.. På medisinen står det at den bør brukes en gang per uke for å forebygge mot camallanus, rundorm, cestode, ascarid og hexamita forårsaket av endoparasitter. Er dette da bare bortkastet siden jeg har uv-pumpe?

Det er jo det et UV-ffilter gjør. Det er meningen at et UV-filter skal ta knekken på parasitter og bakterier derfor sier jeg at det skal være rart om det er dette som er årsaken.

gela_vic
Jeg kommer til å bytte vann og opprettholde medisininnholdet med en gang. Men er rart at nitrittesten blir så bra hvis vannet er "skittent"? Vil ikke akvasafe fjerne mye av kloren? Kan du anbefale noen andre tester som er grei å ha? har ph, gh og no2. Mange spørsmål her! :-)

Som Ken sier så er en NO3 test grei å ha. Denne burde du holde under 10

Kjenner ikke til medisinen du benytter, men svært mange medisiner tåler ikke UVC-lys. Det kan derfor meget godt hende at du har hatt 0 effekt av behandlingen.

Slik du beskriver fiskene, kan dette dreie seg om flere parasitttyper, virus og forgiftninger.
Sistnevnte er mest sannsynlig, ut i fra at du har UVC-filtrering av vannet. At fiskene dør relativt kort tid etter at de får symptomer, er også noe som tyder mer på vannet, enn sykdom.

Jeg ville fulgt Geir sitt råd om daglige vannbytter på 30%. Medsiner når en ikke vet hva som er problemet gjør oftest vondt værre
Jeg lurer litt på hvor og hvordan du har koblet til dette UV-filteret ditt?

Husk at alle former for UV-bestråling er avhengig av at vannet ikke passerer forbi UV-belysningen for fort. Raser vannet forbi i et voldsomt tempo, rekker ikke UV-lyset drepe parasitter o.l. i vannet, og dermed er det uten virkning....

Jeg så filtreringen du nevnte, og at du hadde Tetratec EX 1200. Du har vel ikke koblet UV-filteret på slangen til dette filteret....? Iflg. produktinfo på det filteret, pumper det over 1000 liter i timen, og det makter ikke alle UV-filtere å bestråle.

Det kan være nyttig om du opplyser merke og modell på UV-filteret ditt (inkl hvor mange watt det er på), ettersom det varierer hvor mange liter pr time de ulike modellene takler å bestråle, og også hvordan du har montert det.

Et lite eksempel :
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1342&HKatID=]De Bary UV-filter 11 watt[/URL], maks vanngjennomstrømning 550 liter i timen.

(prinsippet er jo saktere vannet passerer UV-lyset, jo bedre bestrålt blir det og alle parasitter som befinner seg frittsvevende i vannet drepes)
PS!
En test av vannet for ammoniak (engelsk; ammonia) kan også være lurt.
Les her

"If ammonia levels begin to rise, the fish will appear stressed. They may exhibit clamped fins or rapid gill pumping. The aquarium owner should vacuum the gravel and remove any dead fish and uneaten food, as well as performing at least a 25% water change to reduce ammonia levels. If the fish begin display symptoms of bacterial infections or start to die, more water changes will be necessary, as well as treatment for the bacterial infections."
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap