Scalaren min er dårlig.

Har en merkelig ting på gang her. Jeg kjøpte for en liten tid siden 4vf peru scalarer. Disse har gått alene i en 540L, bortsett ifra 2 maller og eple/snadsnegler.

I dag ser jeg at den ene scalaren, usikker på kjønn, ligger på bunnen. Den puster tungt, og har skikkelig kraftige farger. Mye sterkere enn de 3 andre.
Prøvde å plukke den oppi sted og da gikk fisken som ei flyndre mot bunnen i ca 20cm, før den kom seg opp i normal svømmeposisjon. Den svømte rykkvis og dårlig frem til den andre enden av tanken før den seg ned på bunnen igjen og tippet over ende.

Den siste tiden har den hele tiden stått der strømmen fra pumpa merkes hardest. Har stått der og svømt motstrøms i ca 3 dager...regnet med at den trimmet eller noe, så jeg tenkte ikke mer over det...

Vannverdiene er helt greie. Temp er 25 grader. Har byttet vann hver dag i det siste, ca 10%. De har kun fått flakfor og frossen mysis den siste tiden.

Jeg håper inderlig at den greier seg, eller at den ikke kommer til å smitte de andre, fordi jeg reiser vekk i dag...Blir borte til mandag :/
Kona mi skal fiske den ut hvis den blir dårligre.

Noen som har en ide?
Ingen?

Jeg tok livet av den 2 timer etter forrige innlegg. " eplesnegler satte seg på den, uten at den prøvde å komme seg unna. I min bok er man ferdig da...

Da jeg kom hjem i dag ser jeg at en annen av scalarene har fått sykdom. Den har hatt en rift i snuten siden jeg kjøpte den, men har ikke vist noe tegn til forverring. Nå ser det ut som om den har fått masse kviser, bare at fargen er sort. Kan tydelig se guffa inne i fisken.
Er dette hullsyke?
Tar en leterunde på nettet nå, men om noe vet sikkert er det jo greit om de sier ifra.
Kan ikke si at jeg kan bekrefte eller avkrefte konkrete sykdommer i første innlegg. Til det er symptomene for difuse (ut over symptomer på snarlig død).

Den siste pasienten her, kan være rammet av hullsyke. Litt vanskelig å se av bildene her.
Det kan også dreie seg om virus.

Jeg ville forsøkt med daglige vannbytter, kombinert med flytende vitaminer i vannet (fra eSHa)
Hjelper ikke dette, er det behov for sterkere saker, men det får vi heller komme tilbake til.

Forsøk gjerne å få tatt noen flere bilder, gjerne ett rett foranfra.
Skal prøve å ta noen bilder når jeg er hjemme fra jobb.

Karet har daglige vannbytter på ca 7-10%
Noen flere bilder. Ser mye værre ut i dag synes jeg, men den virker til å ha det fint...

Ikke lett å få forfra denne :/
Jeg ville fort som mulig kjørt en behandling mot flagellater i tilfelle disse rakkerne er på ferde.
De fleste medisinene som finnes i butikk kan fungere, men jeg ville gått for en runde med Flagyl først som sist.
Denne medisinen er reseptbelagt og resept skaffes fra veterinær. 5-600 mg pr. 100 liter i 3 døgn. Deretter skifte 50% av vannet og filtrere over kull.
Det er viktig å få medisinrestene ut av vannet så raskt som mulig etter at behandlingen er over da metronidazolen kan raskt føre til leverskade ved for langvarig virkning.

Etter at behandlingen er over ser man raskt om den har virket eller ikke.
Vitaminer og vannbytter er meget viktig i tiden etter en flagellatbehandling, men hvis det er flagellater som forårsaker problemene hos fisken din så er disse sannsynligvis rimelig hardt rammet. Da vil nok ikke bare vannbytter og vitaminer kurere sykdommen. Man kan muligens stagnere sykdommen noe men de vil nok gradvis bli verre.

Jeg er ikke 100% sikker på at det er flagellater som forårsaker denne sykdommen hos fiskene dine, men jeg synes det ser ut som hullsyke.
Hullsyke er ikke noen spesifikk sykdom i seg selv - til det er "hullsykesymptomene" alt for diffuse i seg selv og kan oppstå på grunnlag av mye mer enn flagellatangrep.
Symptomer som infiserte nerveåpninger i hodet og/eller langs sidelinjen med påfølgende utvidelse av porene samt sekundære soppangrep etc kan også oppstå ved vitaminmangel, feilernæring, stress, feil vannkvalitet, forurenset vann, ulike parasitter, bakterier, statiske vannverdier over lang tid, fisketuberkulose m.m.
Det viktigste er etter min mening er å ta "førstejelp" først, så får man heller forebygge etterpå med vannbytter, riktig foring, unngå at fisken stresses, riktige vannverdier m.m.

Hvis ikke fisken blir bedre etter en Flagylbehandling ville jeg fått den mikroskopiundersøkt så raskt som mulig framfor å prøve seg fram med ulike remedier hvis man ikke er 100% sikker på den nøyaktige årsaken til symptomene. Medisinering som ikke virker vil nok bare stresse fisken ytterligere.
Takk for svar. Jeg har ikke peiling på sykdommer, så alle tips er gode.
Skal sjekke opp medisin i morgen.

Tok en fotorunde til og hadde litt flaks....Er denne fisken mulig å redde? Er ganske store skader i nesepartiet synes jeg :/
Hvis det er flagellater som er årsaken til hullsyken er det absolutt mulig å redde den.
Det som må gjøres er å få vekk flagellatene, pass nøye på vannverdiene og for variert (tilsett gjerne vitaminer i foret) så vil den nok komme seg.
Det kan være en ide å kombinere flagellatbehandlingen med en påfølgende behandling med et antibakteriellt middel hvis det skulle være nødvendig for å unngå påfølgende infeksjoner men dette er i de fleste tilfeller ikke nødvendig så lenge man holder riktige vannverdier og lar fisken "hjelpe seg selv".
I rekonvalesensperioden (og etterpå) er det veldig viktig at fisken stresses minst mulig.
Hullene vil nok sannsynligvis være der for alltid, men av og til så gror de igjen - det kommer like mye an på art av fisk som hva den fikk hullsyken på grunn av.
Fikk ikke tittet på tråden i går, på grunn av %/&"¤! banetele og deres problemer...

Ser helt klart ut som ett angrep av hullsyke, jeg vil nok klasifisere det som ett mildt til moderat angrep.

Som Jo sier, Flagyl er ett meget bra alternativ til behandling. Om denne ikke kan skaffes tilstrekkelig fort via vanskelige veterinærer, selger Rocky Mountain diskus denne i pulverform under navnet Metronidazole. Dette er rett å slett virkestoffet i Flagyl.
En kan også behandle med premedisinert fôr, Metro Bits inneholder nettopp Metronidazole. Har selv forsøkt dette på diskus, men ikke juling om de ville smake på fôret. Ikke engang coryene tok i på det
Metronidazol funker men er som tidligere nevnt ganske sterk mot leveren ved for lang behandling.
Jeg ser at Rocky Mountain Discus anbefaler å kjøre med 5 dagers behandling. Personlig ville jeg ikke gjort det - men kun 3 dager.
Behandling ut over dette medfører etter min mening at man muligens begynner å bevege seg inn på rødgrensa hva leveren til en fisk tåler.
Mulig det går med 500 mg som er den lavest anbefalte dose på ca 100 liter, i 5 døgn, (man kan gå opp til 750 mg/100 liter) men jeg ville ikke kjørt mer enn 3 dager uansett.
Heller da tatt en sekundær behandling etter en uke med 10% vannbytte annenhver dag og kullfiltrering mellom behandlingene.
Grunnen til at jeg "stresser" med dette er at jeg selv ved et par anledninger for noen år tilbake sannsynligvis medisinerte på Satanoperca og Heros leverproblemer ved en konsentrasjon på 600 mg / 100 liter i 5 døgn.

Den går nå i ett eget kar på 2 døgnet. Tok litt tid med medisin og karantenekar. Fikk lånt ett av mine gamle som jeg var så dum og ga bort for en stund siden...

Medisinen er JBL Furanol, som skulle fungere greit mot de fleste sykdommer, også hull-syke. Håper dette stemmer.
Må nok skuffe deg å si at Furanol neppe vil ha noen effekt på flagelatter. Furanol er en bredspektret medisin mot bakterielle infeksjoner, og siden flagelatter verken er, eller blir bakterier, stiller jeg ekstremt stor tvil til at dette vil ha noen annen effekt enn å ha svekket fisken ytterligere, samt vanskeliggjort muligheten for å behandle med noe som faktisk er beregnet for problemet.

Det er nå bare å håpe at diagnosen er feil, og at problemet skyldes bakterier
Da får jeg håpe det er feil diagnose.... :/

Den er fortsatt frisk og rask, så om dette ikke hjelper blir det ny behandling med flagyl.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap