Tenk at det er så mye jobb å ha akvarium

Ja, det er noe jeg ikke visste om. Har blitt fullstendig overrumplet over hvor mye jeg stuller og steller med disse akvariene, og hvor mange timer daglig det egentlig tar.

Man behandler fiskene som vanlige husdyr/kjæledyr, og det er det jeg synes er det mest merksnodige. Bærer meg skakk på 10 l vannbøtter, og det er stadig litt vannsøl på gulvet. Tester vann og rensker ut pestsnegler, og har fått grønne armer i stedet for grønne fingre. Andematen vil gjerne være hos meg.

Har en slags opptelling av fisk hver eneste morgen for å se om alle er der og om de er friske. Blir så trist om jeg finner en død fisk.

Har blitt tvunget til å tømme 45 l som sto på kjøkkenbenken. Tok så mye plass at jeg merket jeg ikke fikk plass til å steke vafler en gang.

Nå står det kun 2 stk 20 l med snegler i begge kar på benken. Men jamen i meg gjorde jeg klar en 10 l med ferdig innkjørt pumpe i går kveld som står ved siden av disse. Hva som skal nede i der, aner jeg ikke i skrivende stund.

Hvorfor klarte jeg ikke å ha kun et 54 l akvarium? Hvorfor har jeg frivillig gitt meg selv så mye å passe på? Som arbeidsledig på snart 4. året, er det jo ikke så mange kronene som kommer inn pr mnd, men jamen klarer jeg å bruke opp en god del av dette på akvarieutstyr. Det er ikke en billig hobby, det må nok de fleste innrømme.

Har mange spørsmål, men det finnes ikke svar. Det er bare sånn det er.
Er vel bare sunt med en hobby
Joa, det er sundt med en hobby. Men det er som blackmolly sier, det er ikke den billigste hobbyen v har, det er ihvertfall helt sikert(men verdt hver eneste krone mener jeg da). Når man får dilla på fisker/spesielle fisker, så blir det fort endel tusenlapper som svømmer rundt i karret. Har selv en liten vare opptelling hverdag selv jeg, for å se om alt er i livet, men i L malle karret er det ikke lett å se alle mallene-så der regner jeg med at alt er bra så lenge jeg ikke finner noen døde. Men i diskus karret er det litt lettere å holde oversikten greier ikke hjemme seg de store fiskene der.
Er ikke lett å bare ha et akvarium, da må det i tilfelle være ganske stort, så ma får plass til endel(og da er evt.4-700L et passe karr. en det er et fåtal som har plass til det, største karret mitt erpå 660 L og 200 cm langt, ikke mange som har skikkelig plass til slike karr(jeg kjøpte den str. lengdenpga av at det passet et spesielt sted i stuen, har stue pånesten 60 kvm men den begynner å bli full nå).
Så nå har jeg/vi begynt på å lage et akvariumrom i kjelleren, for åfå plass til endel drettekarr-skal ha flere karr med leksgrupper av L144 og L134, spennende.
Så spar til et større akvariu, og bruk de "små" til forskjellige bio/arts topper eller dretting.
Ken Myrseth
har stue pånesten 60 kvm men den begynner å bli full nå;)). Så nå har jeg/vi begynt på å lage et akvariumrom i kjelleren, for åfå plass til endel drettekarr-skal ha flere karr med leksgrupper av L144 og L134, spennende. Så spar til et større akvariu, og bruk de "små" til forskjellige bio/arts topper eller dretting;).

Din stue er 20 m2 større enn hele min leilighet til sammen. Så lenge jeg bor her jeg bor, er det ikke plass til noe større akvarium.
blackmolly
[QUOTE=Ken Myrseth] har stue pånesten 60 kvm men den begynner å bli full nå;)). Så nå har jeg/vi begynt på å lage et akvariumrom i kjelleren, for åfå plass til endel drettekarr-skal ha flere karr med leksgrupper av L144 og L134, spennende. Så spar til et større akvariu, og bruk de "små" til forskjellige bio/arts topper eller dretting;).

Din stue er 20 m2 større enn hele min leilighet til sammen. Så lenge jeg bor her jeg bor, er det ikke plass til noe større akvarium.
Synd når man bare ikke har større plass, uansett hvordan man vrir og vrenger på plassen-så er den ikke der, nei vanskelig åfå plass til et "kjempe"karr på den plassen ja. Så da må du "leve"med flere små karr, med forskjellige arter i-for bitt av fiskebassilen, det blir man garantert så fort man får akvarium i hus. Du har merket det blackmolly
Hvis du tar deg selv i å gjøre mye arbeid i selve akvariet, bør du stresse ned.
Sant som kesol skriver, synes man det er masse jobb å holde akvarium, så tror jeg det er på tide og stresse ned. Er faktisk ikke ofte vi akvarister skal/bør ha henda våres oppi karret.
Jeg jobber med spesielt et karr hverdag og det er diskuskarret-der bytter jeg minimum 10% vann om dagen-men ellers så kan det gå mange uker uten at jeg har henda oppi arrene mine/våre-er stortsett når jeg må luke ned planter, ca, hver 14 dag/eller ihvertfall 1 gang i mnd(da ser karrene litt skamklipt ut den første uken ettepå.
Men i L malle karret mitt som nesten ikke inneholder plater, der går det ofte mnd mellom hvergang jeg har hendene oppi karret.
Jo mindre arbeid jo bedre synes jeg(så lenge karrene er fine og hveldholdt vell og merke).
Et karr som er stabilt og har vært det noen mnd er faktisk veldig lite jobb som skal til for å holde forholdene slik(ihvertfall i mine/våre karrr)-men det må også sies at jeg har liten erfaring med relativt "små"karr-så under ca.180 L så har jeg ike mye egenerfaring, sånn er livet. Men den erfaringen jeg har med akvarium er, jo større det er jo lettere er det å holde fint/stabilt. For større det er jo lengre tid tar det før evt vannverdiene forandrer seg, og da har forhåpentligvis eieren også merkett at noe er "galt", og kan begynne å rette oppfeilen før det blir kritisk-og det blir fort kritisk i et akvarium på 50-100 L vis noe er galt.
Jeg ser muligheten for å komme inn i en evig sirkel;
Kjøpte et "brukt" akvarium i juni og det fulgte med en del utstyr. I tillegg har jeg byttet ut filter, sand mm.
I dag var jeg uti boden og så lageret med akvarieutstyr som ligger der nå. Alt jeg trenger til et nytt kar, utenom selve akvariet. Det blir jo billig da å sette i gang et kar til, tenkte jeg.
Men problemet hvis jeg gjør det er jo at da må jeg bytte ut til bedre filter, sand osv etter hvert, og da fylles det opp i boden igjen (til et tredje akvarium). Og slik vil det fortsette...
Er det slik det er? Er det det som er liter(p-)syken?
Kesol
Hvis du tar deg selv i å gjøre mye arbeid i selve akvariet, bør du stresse ned. ;)

Nei, jeg stresser ikke. Dette er positivt stress, men som nybegynner holder man på sikkert mye mer enn en som er erfaren. Ettersom jeg har opplevd nitrit, så bare må jeg passe på.
Hei blackmolly.

Jeg dro godt på smilebåndet av ditt innlegg. Nei! Jeg ler ikke av deg, men til deg. Stor forskjell! Du virker så trivelig. Og jeg kan kjenne meg igjen i det du omtaler så godt og humoristisk.
Jeg synes jeg ser deg stelle med akvariene dine. Og lo godt av dine grønne armer. Herlig beskrevet.
Om du hygger deg skal du bare styre på. Men ikke slit, slik at du går lei blackmolly. Om fiskene dine spiser sin mat og oppfører seg "normalt" ja da skal du bruke noe mer tid på å bare sitte ned og nyte synet av dine akvarier. Fiskene bryr seg neppe så mye om "design og innredning", bare det fungerer for dem.

Jeg vet ikke hvor lenge du har vært akvarist. Men jeg kan av erfaring si at ting roer seg ned etter en tid. I starten telte jeg også fisker, jeg tok vannprøver i ett sett, og lette etter tegn på sykdom hele tiden. Men man lærer heldigvis å stole litt på seg selv etterhvert.

mvh
Jeg synes det er trivelig med så mange "TVskjermer" i stua. Ominnreder gjør jeg ikke; eneste ekstra er når jeg setter ned nye planter. Men jeg fjerner og knuser pestsnegler daglig. Fiskene er ikke redde for hånden min. De strømmer til da de tror det er fòringstid.

Har begynt å bytte vann annenhver dag, og så blir det hver tredje dag osv. Dette pga litt nitrit i alle kar, ikke mer enn 0.05, men jeg vil ha dem fullstendig nitritfrie før vannbyttingen skjer ukentlig og så hver 14 dag osv..

Når jeg skriver jobb, så mener jeg ikke direkte jobb, men stulling og stelling. Litt vanskelig å forklare. Tidkrevende, kanskje, men det er god tid når det er en hobby man liker.

I morgen henter jeg flere lyktetetra. Bestilte for flere uker siden, så da håper jeg virkelig at zooforretningen har fått dem inn. Har kun en enslig lyktetetra som står for seg selv mens de andre stimer av gårde - 6 kobber og 6 pristella.

Lillian:
Jeg har vært akvarist i 3 mnd. Tror jeg er trivelig - og humoristisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap