forbudt med bolle i Sverige

Har en del svenske venner, og fikk høre senest i dag at det har blitt forbudt med fiske-bolle i Sverige.

Noen andre som har hørt dette?

Jeg vet Sverige ligger langt foran oss når det gjelder regler om avl på hund og hundehold så det forundrer meg ikke om de har fått regler for hold av fisk heller.

Hvis dette stemmer syns jeg det er et bra vedtak.
Håper det er fakta-selv om jeg har problemer med å tro det.
Syns i så fall det er et helt absurd forbud.
Ja noen liker moren og noen liker dateren-nevn 1 fordel med å ha bolle kota et lite akvarium...Tviler på at du finer noe bedre grunn til å ha bolle en et lite akvarium. Bortsett fra at fiskebollen er billigere, er det svaret, så må jeg bare si-spar lengre dere som har tenkt til å kjøpe bolle, og heller kjøp et lite akvariu(bolle er fiskeplageri og burde helt klart hvært forbudt). Min mening da, og jeg er stolt av den. Har aldri villet ha en fiskebolle. Kunne velge mellom det og et knøttlite akvarium når jeg var liten-og heldigvis så hadde jeg fornuft da og og kjøpte ikke bolle.
Men har i di siste 10-20 årene kjøpt div boller, men ikke til å ha fisker i(men til det de egentlig er til potetgull, frukt osv).
Det er et absurt forbud, er helt enig med kesol.

Det er i så tilfelle litermengden som byrde forbys til levende skapninger, og ikke om formen er rund eller firkanta...

En annen ting er jo at det hjelper lite med forbud så lenge folk finner på å putte piraya i en 60-liter...

Det er opplysning som skal til...
Er litt enig i det ang at deyt er liter størrelsen som evt det burde være regel på.
Men i de fleste små akvariumene som jeg har sett da, så er det ihvertfall en liten pume og varmeelement i(eller man kan sette det inn-men i en"potet"gull bolle så er det omtrent umulig åfå plass til pumpe og varmeelement-mye pga at den er rund(får seff plass til det i bollen og, vis du synes det er greit at det ligger midt i bollen)-men husker ikke sist jeg s¨å en bolle med nevte utstyr.
Det er jo lagd pumpe og varmeelementer i bolle også da... F.eks. Biorb
Fint at utviklingen går vidre i bolle bransjen også. Da skal jeg holde munn ang det negative eg sier om bolle. Har alle boller med pumper og varmeelement så er det et greit oppsett til 1 stk fisk(kanskje noen flere).
Ken Myrseth
Er litt enig i det ang at deyt er liter størrelsen som evt det burde være regel på. Men i de fleste små akvariumene som jeg har sett da, så er det ihvertfall en liten pume og varmeelement i(eller man kan sette det inn-men i en"potet"gull bolle så er det omtrent umulig åfå plass til pumpe og varmeelement-mye pga at den er rund(får seff plass til det i bollen og, vis du synes det er greit at det ligger midt i bollen)-men husker ikke sist jeg s¨å en bolle med nevte utstyr.

Standard utstyr til bolle er bunnfilter... Dette fungerer faktisk greit. Man får også tak i varmeelement til bolle, og i noen boller så har man alt innebygd i topplokket, slik at ingenting er synlig.
Jeg har forresten ikke varmekolbe i noen av mine kar, for tempen ligger uansett på ca 24 grader.

Den bolla jeg har i hus, er arvegods, og er sjelden bruk. Men den har vært i bruk, både til lekskar, fødekar, karantene...osv

At bolle er fryktelig upraktisk er jeg helt enig i... Vil heller bruke penger på et skikkelig kar enn å kjøpe en bolle..
Om det er bunnfilter m.m i de fleste bollene trekker jeg tilbake det jeg sa i stad. Selv om jeg sannsynligvis aldri kommer til å ha noen bolle da jeg syns det både er penere og kjekkere for fisken med et kar.

Men her kan dere ihvertfall lese nyhetsoppslaget.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70400982_852__o,00.html
Hentet på jordbruksverket.se
Villkor för hållande, uppfödning och försäljning mm av djur avsedda för sällskap och hobby

13 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av fiskar
Allmänt om hållande av fiskar
1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till
deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet
med varandra så att aggressivitet och stress undviks.
Allmänna råd till 13 kap. 1 §
Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art.
Konstruktion av akvarier
2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,
eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna
inte ska hoppa ut.
3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
och levnadssätt.
Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.
Inredning och bottenmaterial
6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
Allmänna råd till 13 kap. 6 §
Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.
Vattenkvalitet
7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till
respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas
om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.
8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga
ämnen.
Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter
och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.
Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§
Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet
bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.
Vattentemperatur
9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.
Allmänna råd till 13 kap. 9 §
Vattnet bör värmas med doppvärmare om akvariets omgivningstemperatur
är lägre än vad fiskarnas vattentemperatur ska vara.
Foder
10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan mängd och
med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.

Ikke dumt dette.
Dette forbyr på ingen måte boller, men de setter krav til fornuftig hold av det svenskene putter i boller og akvarier.
takk for oppklaring av den missforståelsen. Jeg fikk høre det av svenske venner, så en knute på tråden har det da blitt.

Dette stiller jo saken i et litt annet lys. Jeg ser absolutt positivt på restriksjoner når det gjelder bolle-fisk.
Samtidig er det ikke et angrep mot bolle-folk rundt om i landet

(noe denne tråden ikke var ment som til å begynne med)
Var brukbare regler det utdraget fra sverige. Er det tilsvarende regler i Norge, er det noen som vet??

Godt de ikke henger seg opp i detaljer Det finnes vel ikke et eneste plantekar som ikke bryter paragraf 6, alle åpne plantekar bryter paragraf 2. Den nanoen jeg nettopp satte opp bryter sikker mange flere .
Jeg er mer tilhenger av "du skal ikke plage fisken du skal være grei og snill...."
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten( F1 yngel)
Reklame for plussmedlemskap