Oppgradering av lys i Juwel Rio 125

Hei.
Har en Juwel Rio 125 liter som har vært i drift siden mars/april ca. Men får ikke noe bra plantevekst. De blir ikke så grønne og fine som jeg vil Begynner å tro at det er mere lys som må til. Noen som har anbefalinger til hva som kan være lurt å putte inn? Tenkte da i tillegg til de originale rørene.
Toppen er av samme type som bildet, og er på 2x18W.
Har reflektorer på begge rørene, som er juwel warm-light og juwel daylight.
Kast de originale rørene på fyllinga, og sett inn noe som funker
F.eks Hagen Life-gloII på 20W, i begge holderne. Evt LG foran, og Sun-glo bak.

Begge rørene er i den bedre halvdelen av de tilgjengelige rørene.

Med 40W i karet ditt, vil du kunne ha god til meget god vekst på planter som ikke er alt for krevende med tanke på lys.
Husk at planter trenger noe mer enn bare lys for å leve. Næring i form av mikro og makronæring, samt Co2, er en forutsetting for god vekst.

Om du vil ha ett forbedret lys, kan du spandere en del kroner på karet, og bytte ut lyset med de nye armaturene.
Disse er til karet ditt utrustet med 2*28W T5rør, som har ett lysutbytte tilsvarende ca 80W.
Husk da at du i ettertid, om ikke markedet endrer seg, kun benytte lysrør produsert av Juwel
Er det da dette du mener på?

Er det ellers noe annet jeg må tenke på når jeg skal skifte? Er vel ikke noen tennere jeg trenger å bytte?
Det skal være elektronisk forkobling i alle Juwel-armaturer fra Rio og oppover i variantene. Tenner trenges derfor ikke.

Det er forøvrig riktig rør du har linket til
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Mathisen
Reklame for plussmedlemskap