Hva slags fisk til ett kar på 180L ?

Har bestilt et 180 liter fra juwel. I den forbindelse trenger jeg en del hjelp. Jeg har ingen ide om hva slags fisk jeg skal ha oppi. ciklider er noe jeg har litt sansen for. Syntes sommerfugl cikliden er fin. Men hva mer kan jeg ha og hva slags planter og tilbehør hadde vært fint. sand/ grus osv.
Alt du spørr om blir jo en smak sak-og seff mye penger du vil/kan bruke på fisker og dv planter.
Jeg ville fylt bånnen med en kuul L malle (5-10stk) f.eks L134 eller L144 utrolig kuule Bunn fisker(mine favoritter)-vis du greir åfå tak i disse da. Men de koster fort noen 100,-lapper pr.stk.
Derfor er det som jeg sier, smak og behag og seff lommeboken som bestemmer hva du skal ha i karret.
Kona har et juwel møbelkarr på 180 L-som er et selskapskarr/fiskesuppe med lett blanding av fisker. Noe som også kan være dekrotivt og fint. Og det koster ikke "skjorta"for fiskene.
Sett inn ancistrus og f.eks sommerfugl ciklider eller paletter så har du ihvertfall noen fine fisker til g begynne med, så kan du tenke og titte vidre på hva annet du vil ha. Bare et forslag
Masse planter, gjerne sverdplanter og anubias.
Og for all del: finkornet sand, feks biltemasand. En del ciklider finner mat ved å sile sand gjennom gjellene, så da fungerer det ikke med grus.
Skal du ha sommerfugler kan det være greit med noen kokkoshuler også. Som yngleplass. Selv har jeg en kunstig "lekshule" og i tillegg en liten labyrint av stablede skiferstener som gjemmeplass for mallene.

Ønsker du en liten, spesiell og ikke for dyr malle, så ta en kikk på avataren min! Det er en Sewellia Lineolata. Kjempekul!
Penger er ikke det jeg tenker på når det kommer til innredningen. Skulle gjerne hatt større kar også hvis det ikke var for plassen. men går snegler sammen med det meste ? og hvor mange sommerfugler kan jeg ha? Planter og sånt. er det noen som har noen fine bilder av 180 liter. så jeg kan få litt inspirasjon. og sand. funker det med rådasand eller hva den heter. er det enkelt å slamme ut av? det ble litt mye men får håpe det går bra. Siste ting: har 10 neoner fra det andre karet. går det sammen med de andre.
Neon går bra med det meste. Også som mat for enkelte fisker, dessverre!

Ta kikk på fiskebasen på apistogrammer/dvergciklider. Der står det meste om fiskene.
Kampfisken
Ønsker du en liten, spesiell og ikke for dyr malle, så ta en kikk på avataren min! Det er en Sewellia Lineolata. Kjempekul!

Sewellia Lineolata er ingen malle, den tilhører karpefisker og er ingen algespiser. Men kul er den, trenger en del sirkulasjon og oksygenrikt vann, har hatt flere slike tidligere.

Men spiser sommerfuglene neon da. og går både gul og blå sommerfugl sammen? Men er det enkelt å rengjøre den fine sanden eller vil alt bare forsvinne opp i heverten.
Mikrogephagus ramirezi ( sommerfugl) kan man fint ha sammen med neon ja Det går også fint å ha blå ig gul sammen Sanden går fint med hevert.. Hender det kommer litt i bøtta, men det er så lite at det ikke gjør noe

Mvh Fredrik
Bettina
[QUOTE=Kampfisken] Ønsker du en liten, spesiell og ikke for dyr malle, så ta en kikk på avataren min! Det er en Sewellia Lineolata. Kjempekul!

Sewellia Lineolata er ingen malle, den tilhører karpefisker og er ingen algespiser. Men kul er den, trenger en del sirkulasjon og oksygenrikt vann, har hatt flere slike tidligere.

Selvfølgelig har du rett her!

Ingen malle, men dritkul uansett!
Men dessverre utrolig sky! Skal være glad den dagen jeg klarer å ta et brukbart bilde av den! Kunne faktisk teknt meg et artskarr med denne! med fossefall og vannkjøler! Noen som har prøvd dette?
Er den sky? ok, da er det sikkert litt forskjellig fra individ til individ...Mine var fremme nesten hele tiden. Artskar hadde vært kult med disse.
Jeg vil bare si at skal du ha ciklider, MÅ du ha sand. Det og se de grave og bygge, er halve morroa. Anbefalt på det sterkeste

ellers ville jeg anbefalt sajica ciklider, de er fine!!!
hva slags sand skal jeg ha da? og blir det ikke mye sand som vil forsvinne inn i filteret da. men hvor mange skal jeg ha av fisk da? har hørt at sommerfugl ciklidene er litt pinglete er dette riktig ? det må jo sies at jeg ikke har holdt på med akvarie i snaut et år.
Ser du bor i oslo, da kan du bare ta turen på biltema og kjøpe sanden der.
er det blåsesanden jeg skal ha? jobber i en dyrebutikk så hadde vært greit om jeg kunne brukt rådasand
Jeg har Rådasand 0.33 mm i karene mine, og jeg ville vel startet med en 10 stk avhengig av str. Du ser jo hva som passer av anntall
ser den bra ut i karet eller er blåsesanden finere ? er bare 14 og har derfor ikke bil så jeg får kommet med til biltema.
eg synes biltema sanden er stygg i forhold til rådasand. Men her må man enten tenke økonomi(Biltema) Eller fint (Rådasand)

Lykke til
men det er den mørke rådasanden du tenker på? den helt finkornete
Om Biltemasanda er fin eller ikke, er og blir en smakssak. Personlig synes jeg den er fin. Ganske naturlig utseende faktisk.
Fisker i et lite fjellvann om somrene hvor det er en sand som er meget lik biltemasanda.
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg hann i leksfarger
Reklame for plussmedlemskap