Esha Exit

Kan man fore fiskene under denne medisineringen?
Det sto ikke noe om kullfilter i bruksanvisningen, skal man ta det ut?
Ja ta ut kullfilteret. og ikke sett det inn igjen, liten vits(du må i såfall bytte kullen ganske ofte, eller så begynner den å slippe "giften" tilbake til karret). Mange som bruker kullfiltrering etter en medisin kur, for å fjerne restene av medisin fortere.
Så lenge fiskene dine ikke er så syke at de har mistet matlysten, er det ingen grunn til å stoppe fòringen under medisinering. Jeg har alltid fòret ved slike tilfeller, men i litt mer sparsomme mengder enn vanlig.

Kullfilter fjerner medisin fra vannet, så det bør du ha tatt vekk før du starter medisineringen. Og egentlig trenger du aldri bruke det ellers til vanlig heller, for det er ikke meningen det skal være noe permanent del av filteroppsettet. Jeg vet at f.eks. Juwel påstår at dette "må" være med, men hva forventer man egentlig av noen som vil selge mer? "Bruk kullfilterskivene våre, bytt dem så og så ofte". Da selger de så det griner etter da, vet du

Et kullfilter absorberer diverse stoffer i vannet i en viss periode. Men etter en tid er kullfilteret mettet, og dersom man da ikke er ute i tide og får det fjernet, vil det begynne å løsne og slippe fra seg alle giftstoffer o.l. som det har sugd opp tidligere.
Det jeg bruker kullfilter til, er å fjerne medisinrester (i tillegg til vannbytte etter endt medisineringstid selvsagt). Da setter jeg inn et kullfilter og lar det stå et døgn eller to, så fjerner jeg det.

Oki, tskker for så raske svar og fin info
Jeg er nok en av de som har brukt kullfilter hele tiden. Skiftet hver 14 dag siden jeg kjøpte akvariet for ca ett halvt år siden.
Men nå som jeg vet dette, så skal jeg bruke det skjeldnere. Men de sier også at man skal skifte den grønne svampen ca hver 6 uke, er det nødvendig?
Tilfeldig bekjentskap
© Anders K
Reklame for plussmedlemskap