Maller fra sør amerika!

jeg driver å bygger et paludarium (se gjør det selvtråden min) for tiden og så tenkte jeg at jeg hovedsakelig skulle ha maller i den!

er dette en dårlig ide eller lar det seg gjøre? , hvordan skal jeg legge tilrette forholdene (huler osv.) ? og hvordan er det med størrelse på karet, og vanntemp slik at je kan ha noen forskjellige arter!

NB: de mallen jeg liker best er hovedsakelig de fra Søramerika!
Er det sugemaller (L-maller), Corydoras (C-maller) eller rovmaller du er ute etter? Er den del hundre (tusen) maller å meske seg blandt

Til karet ditt, bør du styre unna de store artene. Velg fisk med maks 15cm lengde (sånn ca, blir den 16 skal du slippe å amputere bakdelen for å få rett size ).
En gruppe med C-maller (alle er fra SA), på kanskje 15-20 fisk, er det jeg selv ville valgt. Noen L-maller til å ta alger, er også mer eller mindre ett must
Linken til L-maller viser kun L-lista, men om du vil se på den hele og fulle oversikten, er det bare å klikke her.Lista er lengre enn lang, så jeg ville nok tittet mest i den første
takker og buker

Bare en ting! er det noe jeg skal tilretteleggs spesielt til denne type fisk når jegbygger??
Inaktiv bruker
De fleste L-maller liker seg godt i oksygenrikt vann med mye vannstrøm i (Skal jo liksom være en elv dette)..
Mange maller er også avhengig av tre/røtter som de kan gnage på. Dette er viktig for tarmsystemet deres.

Men du må såklart lese mer om akkurat den/de mallene du velger å kjøpe, ang hva som passer dem.
Styr unna bunnlag med kvasse kanter. Velg helst sand, spesielt til coryer.
Velg også noe som er nøytralt i vannet, slik at du slipper stresset med Gh\ Ph som stadig må slosses ned.

Ellers er svært mange maller fisk som foretrekker å kunne gjemme seg unna når det passer dem, og man innreder da gjerne med mye røtter\ planter de kan stikke seg unna blandt.

Finn arter du kunne tenke deg, se på karene brukerne her på AF har registrert med de(n) aktuelle art, og lær av hva andre gjør med oppsettene.
Du finner link til karene med denne arten registrert til venstre for profil-infoen, om du ikke viste det

Her er lista over de med C. metae i sine kar
siden alle disse mallene skal ha stor strømming..... kan man fortsatt ha noen kirsebærreker, eller vil de ikke trives ??
*bump*

(eventuelt eplesnegler)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap