Hvor lenge i isolat?

Jeg tror jeg har kjøpt en syk fisk...En kommende pappa guppie. Poenget er at jeg ALDRI hadde kjøpt den fisken hvis det hadde vært opp til meg. Den er så SLAPP og pjuskete. Hele fisken henger på en måte og er veldig tynn. Syns jeg ser at det er noe revnet i munnviken, men ellers finner jeg ingen signaler.
Nå hadde jeg forstand til å kjøpe med et lite akvarium (5-6 liters) til yngling for flaggtetraene. Så den ble plasert i dette i isolat. Problemet mitt er hvor lenge den skal være der før jeg kan si at den er frisk? Jeg syns som sagt den virker difust syk, og min 8 åring er ikke helt villig til fiske-drap.

Hele den akvariebutikken var fæl - ingen planter i akvariene. I mamma-guppie avdelingen var det flere døde fisker som jeg påpekte uten at det gjorde særlig inntrykk. Litt guffent kort sag.

Gode råd??
Når man ikke vet hvilke(n) sykdom det er snakk om, kan man heller ikke si noe om verken behandling, eller hvor lang tid det tar før fisken er vandret til de evige fiskebanker, uten behandling.

Det er skjelden at fisk som er såpass skrantne av seg som det jeg får inntrykk av at den er, overlever uten intensiv behandling.

Når den er så difus i symptomene, ville jeg rett å slett prøvd med daglige vannbytter, kombinert med noe økt salinitet i vannet (1g salt pr liter vann).
Ut over dette er det egentlig ikke mye å gjøre.
Mer om isolat/karantene
Generelt hvor lenge anbefaler du at fisk skal være i karantene? Ser du anbefaler det for guppier et annet sted.
Karantene er aldri en garanti mot sykdomsutbrudd.

En to ukers karantene er ofte en god måte å unngå de vanlige følgesykdommene på nykjøpt fisk.
Økes denne til 4 uker, har man liten sjangs for utbrudd av sykdom i hovedkaret.

Desverre er det sykdommer enkelte fisk kan bære på, som ikke vil vises på måneder.

Selv foretrekker jeg å handle fra pålitelige selgere, samt sortere nøye ut hva jeg kjøper og ikke. Har på denne måten unngått alt som heter sykdom på nykjøpt fisk de senere årene.
Tatt til følge.
Hei og takk for hjelp. Har tatt gode råd her og fra andre steder i fora til meg og drept den stakkars fisken. Den så rett og slett skabbette ut! Stakkars nå svømmer den i fiske-nirvana.
Må jeg kaste planten?
Regner med at det holder å tørke sand og supplere med koking.

Marte
Om det er parasitter, kan disse bli værende på planten en tid etter at verten (fisken) er fjernet.
Om det ikke er en plante av stor økonomisk og\ eller sentimental betydning, ville jeg nok bare kastet den
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap