- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Spørsmål om kattmaller!!
Spørsmål om kattmaller!!
Heisann jeg er ny her i forumet, og har et problem....
Har to kattmaller på 20 cm. Disse er sammen med en scalare og to gullfisker.
Problemer innad dem i mellom har jeg ikke!!
Derimot får jeg etter noen dager et slags gråaktig skjær i vannet. Lurer på om mallene utsonderer noe?
(Dette er av den varianten som stikker, og en kar var så uheldig å bli stukket.......
Han var dårlig i handa i flere dager etterpå..........)
Ps har innvendig eheimfilter, og dette går fort tett.....Det er stort nok og vel så det...
Har to kattmaller på 20 cm. Disse er sammen med en scalare og to gullfisker.
Problemer innad dem i mellom har jeg ikke!!
Derimot får jeg etter noen dager et slags gråaktig skjær i vannet. Lurer på om mallene utsonderer noe?
(Dette er av den varianten som stikker, og en kar var så uheldig å bli stukket.......
Han var dårlig i handa i flere dager etterpå..........)
Ps har innvendig eheimfilter, og dette går fort tett.....Det er stort nok og vel så det...
Postet 04.09.07 kl 19:29
Postet 04.09.07 kl 20:01
Postet 04.09.07 kl 20:44
Postet 04.09.07 kl 23:10
Håvard Støre AndresenVannet blir grått fordi pumpa di går tett og derfor ikke fungerer som den skal. Anvefaler et skikkelig utvendig bøttefilter.
Takker for svar! Det er bare så vanskelig å forstå at dette skal gå tett i løpet av tre dager. Har dette runde Eheimfiltersystemet, som kan bygges på etter ønske med moduler. Akvariet er ca 72 liter, og filteret har kapasitet på 160 liter.
Kattmallene er jo ganske raske da, og ser jo at de virvler opp endel, men det får da være måte på......
Har som sakt to kattmaller, en gullfisk og en liten scalare.......
Bruker substrat som filtermasse. Filteret er et aquaball 2208 kjøpt via akvasia!! filteret er under to måneder gammelt(med andre ord nytt)
Postet 10.09.07 kl 21:53
Endret: 10.09.07 kl 21:55
Andre Simonsen[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Vannet blir grått fordi pumpa di går tett og derfor ikke fungerer som den skal. Anvefaler et skikkelig utvendig bøttefilter.
Takker for svar! Det er bare så vanskelig å forstå at dette skal gå tett i løpet av tre dager. Har dette runde Eheimfiltersystemet, som kan bygges på etter ønske med moduler. Akvariet er ca 72 liter, og filteret har kapasitet på 160 liter.
Kattmallene er jo ganske raske da, og ser jo at de virvler opp endel, men det får da være måte på......
Har som sakt to kattmaller, en gullfisk og en liten scalare.......
Bruker substrat som filtermasse. Filteret er et aquaball 2208 kjøpt via akvasia!! filteret er under to måneder gammelt(med andre ord nytt)
Det ville kanskje være betimelig å spørre hvor ofte man må, og bør rense denne typen filter....For mitt vedkommende slik det er nå, må det bli annen hver dag , og det kan da ikke være riktig?
Jeg presiserer at jeg er nybegynner!!!
Postet 10.09.07 kl 22:44
Endret: 10.09.07 kl 22:48
Nei, det skal ikke være nødvendig å rense en akvariepumpe hver dag, men du har fire fisker som griser MYE og et temmelig lite vannvolum (=blir fort forurenset), og det er sannsynligvis derfor du merker at det går tett så ofte.
Vil nok anbafale deg å gå for et utvendig filter om du skal fortsette med denne fiskesammensetningen i dette akvariet.
(Ideelt sett bør du nok skaffe de to 20-com mallene et mye større hjem og en dertil større pumpe, men det var jo ikke det du spurte om her)
Vil nok anbafale deg å gå for et utvendig filter om du skal fortsette med denne fiskesammensetningen i dette akvariet.
(Ideelt sett bør du nok skaffe de to 20-com mallene et mye større hjem og en dertil større pumpe, men det var jo ikke det du spurte om her)
Postet 10.09.07 kl 23:26