Om foring og skifte av vann

Heisann. jeg har omtrent nettopp fått meg(Vel, min samboer er vel med han pg, men er mest meg som styrer med disse) akvarier og har fått totaldilla, dette er jo kjempeartig(og like dyrt i innkjøp som hund, hehe
Vel, det jeg lurer litt på er i første omgang for. På dyrebutikken sier de at det er nok å gi fiskene dette flakforet(det heter Tetra Min, pakningen-lokket-er brunt), men leser flere steder at det kan være bra å gi andre ting, som mygglarver, grønnsaker, osv.. Hva annet snacks kan og bør jeg gi mine fisker? Til nå har jeg en kampfisk, 5 kileflekkrasbora, 2 sugekopper(husker ikke hva de heter) og to Kuhli-åler. Sugekoppene og kuhli-ålene får litt ekstra nå i form av tabletter, Tetra-pleco-min(lokket på denne esken er grønn), bør jeg gi de noe ekstra? Det vil nok komme noen flere fisker oppi, men vi har ikke helt bestemt oss for hvilke fisker ennå.

Akvariet har vært i gang i ca 2 uker nå, med fisk i(hadde selvfølgelig ikke fisk i før etter ca en uke.) Vi skifta vann igår, da vi oppdaga at bordet vi hadde satt akvariet på ikke holdt, så vi måtte flytte det. Men hvor ofte bør vi skifte vann egentlig? Vi skal kjøpe oss en slik slamsuger(en sånn "slange" vi dytter nedi sanda som tar opp matreseter og styggerier), da har vi fått beskjed om at det ikke er nødvendig med bytte av vann så veldig ofte, en gang i mnd kanskje. Noen forslag på dette? Om dette er bra eller ikke? Vi har hatt i Aqua-balance og Aqua-safe, hadde også i aquasafe når vi bytta vann(dosert etter hvor mye vann vi tok ut). Er blitt anbefalt å ha i agua-balance i hver uke..?(til opplysning så er vannet vi har i springen veldig bra, ikke klor eller andre ulumskheter)

Hmm, ble litt mer enn planlagt dette, men håper det er noen som orker å svare Vil gjøre det så bra som overhodet mulig for fiskene mine!
Kast Aquasafe og Easy Balanse i fjæra.
Bytt 30/40 % en gang i uka.

Mat "sugekoppene" (som sannsynligvis er ancistrus sp. oppdrettsvariant eller pleco) med agurk innimellom.

Velkommen!

Vil anbefale deg å lese litt rundt o forumet, i underforumet "fòr og fòring" finner du masse tips og info ang forskjellig mat, fiskene liker variasjoner.. brød hver dag er litt kjipt

Ang tilsetningsstoffer, hvis ikke vannet ditt inneholder feks klor er det tull. (Klor kan forresten luftes ut).
Hvis du søker på "Aquasafe" vil du finne ut masse om dette, og brukernes erfaringer/ meninger

1 uke er kort tid, vært oppmerksom på dette. Viktig å bytte vann jevnt og godt de første ukene, som kesol sier: 30-40% hver uke er fint, spesielt på litt mindre kar (som dere har).
Hvis du ikke har kjøpt vannverditester anbefaler jeg dette, spesielt for nitrit og ph.
Får dere problemer kommer dere til å få spørsmål om dette fra "alle her inne", og det er et kjempeflott verktøy for dere for å holde vannverdiene fine
Dråpetester er definitivt greia, strips er for unøyaktige iflg brukere her inne.
(Jeg har aldri brukt strips selv)

Puh; dette ble mye svar!!
foring/vannskifte?
Hehe MC Darup, mye svar er bare bra! Jo flere svar og råd og tips jo bedre!

Har lest litt rundt på forumet, ikke fått sett på alt da, men blir litt usikker fordi mange har mange andre forskjellige fisker. og hva det som er OK å gi til noen, er kanskje ikke OK å gi til andre fisker.??

Skal prøve å gi det som sikkert er ancistrus litt agurk innimellom. Og nå kommer sikkert et velsig sumt, type nybegynner spørsmål... Er det på noen måte jeg kan forsikre meg om at disse sugekoppene får agurken da? For jeg antar at noen av disse rett og slett ikke liker agurk, mens andre av samme art kanskje er kjempeglad i det! Er det bra/dårlig for mine andre fisker å få agurk? Antar at det er best å følge med slik at jeg kan ta ut agurk-biten etter en stund, slik at det ikke blir en ulumskhet nedi akvariet.

Jeg gir mine maller (sugekopper var et nytt kjælenavn forresten!) agurk, skvåsj og paprika.
Alt etter hva jeg har hjemme.

Jeg stikker en skje gjennom en tykk skive av valge grønnsak og slipper den i karet.
Jeg tar den ut etter ca 12- 24 timer, men vet at folk praktiserer ulikt her.

Du merker om de spiser det, og slike ting er ikke farlig for noen fisker. Har sett andre fisker nappe i grønnsakene også
Husk at de kanskje trenger litt tid før de skjønner at dette faktisk er spiselige godbiter.
Hvis de ikke spiser av det ved første forsøk- ta opp biten- og prøv med en ny

Noen lenker:

Agurk

.. om røde mygglarver

.. dette er bare tre, det står masse om div fòr her
Jeg liker å variere fôret til mine fisk så mye som mulig.
TetraMin er ett greit hovedfôr, men variasjon med andre fôrtyper, både flak, granulat, levende og frossetfôr verdtsettes

Ang mallene\ ålene: Tetra Plecomin er ett algebassert fôr, og spesielt ålene vil nok ha mer nytte av ett annet bunnfôr.
Tetra Tabimin er ett greit annet fôr, JBL har også en rekke snaddertabletter til bunnlevende fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap