Garvesyre

Finnes det røtter som ikke avgir garvesyre?
Om ikke-hva gjør dere o'store akvarister for å hindre karene deres å bli helt brune etterhvert??

Er det garvesyre?
Trodde det kun var det som gav meg hodepine av rødvin.. i tillegg til mengden rødvin selvsagt :P

Jeg lar røttene ligge i vann over natta i en egnet bøtte/ balje, hvis den slipper ekstremt med farge skifter jeg vannet og lar den ligge så lenge jeg gidder, med vannbytter jevnlig.
Så setter jeg de i karet, og lar brunfarger forsvinne med vannbytter over tid
Hyppige vannskift fjerner mye av brunfargen. Når røttene har modnet noen år i vann vil de dessuten avgi minimalt med farge. Har inntrykk av at Mopani røtter avgir mer farge enn andre røtter.
MC Darup
Er det garvesyre? Trodde det kun var det som gav meg hodepine av rødvin.. i tillegg til mengden rødvin selvsagt :P

Garvesyre finner du i mye rart, inkludert te. Jeg mistenker at det er derfor jeg ikke tåler te (vin har jeg mindre erfaring med, for å være ærlig). Jeg visste faktisk ikke at det var garvesyre som var i røttene, men en eller annen form for syre er det. Det senker PH-en i vannet, har jeg erfart (og erfart noe veldig).
Jeg har også vent meg til å legge røttene i vann over natta, men mest for å få ut noe av dritten enkelte av dem avgir (de "røyter"). Ellers er det som Håvard sier: vannskifter gjør stort sett susen.
Mengden rødvin har nok "litt" å si mtp hodepinen- ikke for det,jeg føler at garvesyre i røtter har gitt meg mang en hodepine også.

Hadde håpet på en vidunderkuroppskrift her inne for å bli kvitt skiten...Vannbytte er jo en selvfølge,men det tar-jo-så-lang-tid!
Koking vil skille ut noe mer garvesyre enn kaldt vann. Men ikke alle røtter er like lette å koke uten ei diger heksegryte

Vet ikke noen remedier en kan benytte for å trekke ut fargen fortere, tror nok tolmidighet er veien å gå her
Selv digger jeg fargen på vannet en får med å ha masse røtter som avgir farge

Samme her Fjank.
Med en viss skuffelse jeg ser at vannet i 420 L blir klarere og klarere.

Det merkelig, eller uventa, er at "ikke- akvarister" skryter masse av fargen i 420 L. Trodde de ville ha krystallklart vann!
Men neida, det karet ser "så varmt og lunt ut"
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap