kjøpe brukt akvarie, spm om frakt

Vi skal å se på et akvarie på 310 liter(wow, det gikk raskt! Fra ca 20 liter og 63 liter og heeelt opp til over 300 liter!). Uansett, vi skal å se på et på fredag, er det bra og vi bestemmer oss for at prisen er overkommelige så skal vi ta det med oss.. Men så var det den frakten da... Dette betyr ca 3 kvarter i bil, på hovedvei da, ikke så veldig mye på grus vei at det gjør noe.. Vi vet ikke helt hva slags fisk som er oppi, annet enn at noen av de er høvelig stooore(tenker da kanskje 20-30 cm), og vi antar at det selvfølgelig er planter, sand og stein. Tenker vel at det er greit å ta ut stein, den er jo grei å bare hive i poser, men så var det alt annet? Hvordan skal vi frakte fisken? Er det lurt å ta ut noe av akvariet, hvor mye vanne er lurt å la være igjen, eller andre forslag? Andre ting vi må tenke på?
Takker for alle svar, vi trenger virkelig gode råd og tips så vi kan gjøre turen unna best mulig uten store ulykker..

Dere bør ta unna det aller meste av vannet, og ut med alle ting med litt størrelse på, som stein og annet løst. Sand kan ligge igjen.
Vann i bevegelse er mye krefter.
Planter og fisk går bra å ha i bøtte ettpar timer, og jeg mener og tror det er en fordel å ha planter sammen med fiskene for å unngå stress.
Om fisker er så store som 20-30 cm lange er det kanskje like greit å investere i en sånn frikanta murerbalje dem selger på europris for en hundrelapp.
Alt må ut av akvariet, er jeg redd. Alle løse deler, selvsagt (alt som kan røre på seg, kan knuse akvariet), vannet, fiskene, og jeg mistenker at akvariet blir for tungt å bære, selv med kun sand igjen i bunnen. Det største jeg har flyttet med fuktig sand/grus i, var en 180-liter, og to mannfolk slet godt med å bære det ned fra 4. etasje - og opp i 2. etasje igjen i andre enden. Jeg synes det var tungt nok å bære det opp til 4. etasje da jeg kjøpte det. Da var vi to sterke jenter som bar det, så jeg husker hvordan det var uten sand/grus. For ikke å snakke om 325-literen, også den tom for alt. Jeg håper jeg slipper å flytte igjen på veldig, veldig lenge. For 325-literen vil jeg ikke flytte igjen, nå etter at det er satt igang. Å flytte akvarium er no' dritt!
Vi var i går å henta akvariet, ca 3.5 mil hjemmefra: Vi tok med 3 store dunker for å ha vannet som var i akvariet med hjem, så fiskene ser ut til å ha det kjempegreit nå. Ellers tok vi ut alt, og da var jo karet veldig mye lettere enn det jeg hadde trodd! Ja, klart det var litt nervepirrende(for min del) når mannfolka bar det ned trappa fra andre etasje fra der det sto. Jeg og min samboer tok det lett inn på stua når vi kom hjem

Nå er det bare å ta et par bilder, finne ut de eksakte navna på alle 14 fiskene også registrere det
Gratulerer med nytt (brukt) akvarium! Godt å høre at det gikk bra

At det er nervepirrende, vet jeg alt om. Jeg har flyttet med akvarium ikke mindre enn 6 ganger! I tillegg til alle akvariene jeg har bragt i hus etter kjøp. Jeg har 21 stående nå, med smått og stort!

Jeg håper du får masse glede av det nye akvariet! Vi gleder oss til bilder. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© luresau
Reklame for plussmedlemskap