Eplesneglen - verdens kuleste dyr! (side 2)

å så morsomt.. gratulere med eggleggingen.. Jeg er også fan av epplesnegler
I dag har det skjedd store ting!
Ok, nå er antakelig nyhetens interesse dabbet litt av. Det var ikke SÅÅÅÅ spennende da jeg i dag oppdaget den TREDJE klasen med minimais.

Da var det adskillig mer spennende da hele akvariesammensuriet skulle flyttes over på NY AKVARIEBENK!
Den har jeg designet og snekra sjæl, med velvillig assistanse og ikke minst sponsormidler fra min kjære Mann.
Akkurat nå er jeg helt pumpa, men jeg skal legge ut før/etter-bilder etterhvert.
Jeg kan røpe såpass at benken ble FIN!
Skal vi få se bilder av benken?
Ja visst, Aggi!
Du skal få se bilder til øyet blir stort og vått!

Her er bilde av den gamle "Oppsettet".
[External Image]

"Den gamle og den nye tid". Den ferdigsnekrede benken foran den gamle. Den nye er litt høyere enn den gamle, så akvariet kommer over kanten på sofaryggen. Så fiskene kan se på TV når de ligger på bunnen, da, selvsagt.
[External Image]

Den NYE AKVARIEBENKEN!
[External Image]
Benken er bygd av benkeplater fra IKEA.
Selve skapene er kjøkkenoverskap (Faktum) fra IKEA.
Topp-plata er Numerär Bøk benkeplate fra IKEA.
Mellom og under skapene er det plater av benkeplate Pronomen bøk fra IKEA.
Ganske solide og tunge saker, med andre ord.
Jeg fikk en kjenning til å sage platene for meg.
Materialene kom på drøyt 3000 kroner.

Alt er ikke helt på plass ennå.

[External Image]


Pumpa til 160-literen skal inn i skapet under benken, men siden benken er høyere enn den gamle var ikke slangene lange nok. Pumpa står derfor på en krakk bak skapet, hledigvis plass til sånt bak en buesalong...
Planen er å trekke en sånn strømpe for å ha kabler i utenpå slangene. Svart blir litt mer diskrét enn de knallgrønne Eheim-slangene som er litt algegrodd inni...
Alle ledninger må også organiseres litt bedre. Hvis noen har tips til hvordan jeg skal få gjort det penest mulig, er jeg takknemlig!
Planen er å ha fordelere inni i skapet, hengende oppunder taket i skapet, så det blir en dryppe-loop med det samme!
Mannen skal bruke det ene som barskap, og der har han planer om både lys og speil, så det blir vel han som legger inn strøm, tenker jeg!
På baksiden av benken er det kledd med benkeplate de øverste 20cm, slik at det ser fint ut over sofaen, men under det er det bare den tynne kjøkkenskap-veggen, og den er det lett å sage hull i, og trekke kontaktene gjennom.
[External Image]
Det eneste problemet er varmekablene til 160-literen. Der er ledningen ganske kort, og går ikke inn i skapet, så enten må jeg ha en skjøteledning, eller ha en fordeler oppå benken.

Det var forresten en nervepirrende seanse å flytte akvariet. Jeg tappet ned så det var 10 cm vann over sanda. Fiskene var fremdeles oppi. Tok sjansen på at det var mindre stressende for dem enn å fanges flere ganger.
Under akvariet skulle vi legge en isolasjonsplate, en slags skum/isopor. Den ville liksom ikke ligge helt i ro, og siden vi var to stykker og alle fire hender var opptatt med å holde akvariet, var det litt styr før vi fikk plata under HELE akvariet. Bilde her viser akvariet halvveis på plass. Takk og lov for solide rammeakvarium fra AkvaSTABIL!
[External Image]
Må forresten fortelle litt til.
Karet ble som sagt tappet ned til ca 10 cm vannstand (+ det vannet som er i sanda, det er jo litt det også).
Jeg hadde tatt vare på 30 liter i ei bøtte, men det ble så skittent av å skylle av filter og sånn (med det samme jeg holdt på), at jeg ikke ville helle det tilbake i akvariet.
Dermed fikk eplesneglene og fiskene seg et aldri så lite isbad da jeg fylte opp rett fra kaldtvannskranen. Temperaturen gikk ned til 19 grader. Fiskene var litt trege i går kveld, men i morges var de glade og spreke igjen, og temperaturen helt passe.
Status pr. akkurat nå:
Eplesneglene ligger tett omslynget, fiskene spiser deilig hjemmelaget rekemix og vi slapper av og koser oss med å se på!
Eplisbebiser!
Ta-DAAA!
Nå har den ene klasen begynt å slippe fra seg bittebittebittesmå eplesnegler!
Ju hu!
Grattis som eplesneglebestemor! Er de ikke utrolig søte og små? Bittesmå, og likevel helt perfekte!
Gratulerer med familieforøkelsen. Vil gjerne bestille noen eplesnegler når de er klare til å forlate redet.
Hei, Ductus!
Ja, du skal selvfølgelig få snegler! De kommer til å stå SÅ fint til "ferskvannskorallen" din!

- Med forbehold om at noen lever opp! I "Overfloden" er det noen som i nattens mulm og mørge spiser småsnegler, tror jeg!? Det er blitt merkbart mindre pestsnegler også.
Jeg TROR det begynte å minke da jeg begynte å KNUSE pestsneglene oppi akvariet (så fiskene kunne spise restene) istedet for å bare plukke dem ut og kaste dem. Mange av fiskene (Guppy og Palettciklidene) synes dette er snacks. De kommer og fanger dem opp med en gang sneglene er knust.
Det kan også ha falt sammen med at Palettciklidene kom i hus...
Så de mistenkte er, i prioritert rekkefølge:
Palettciklidene
Palettciklidene OG guppyene
Banjomallen "Ola" (Han var ute og svømte i morges. En stund siden jeg har sett ham, han ligger jo stort sett i sanda". HAN har vokst!!! Blitt en feit stor skumling... Jaja, fint at han trives!)

Har nemlig ikke sett noe mer til de søte små gule siden de klekket. Nå har jeg fått to klaser TIL, og har flyttet dem over til "Oktagonen", så de flyter omkring på et lokk der for å klekkes.
Krysser fingrene.
Palettene er en sterk kandidat, ja. Sammen med de blå monstrene mine, knerta de ihvertfall voksne eplesnegler hos meg. g
Fytte grisen, hva skal jeg gjøre med de Palettene, da?
Jaja, de klarer ikke få has på de voksne eplisene, det får være måte på hvor høyt Palettene klarer gape! (Palettene er ikke voksne ennå heller, men skal jeg velge mellom paletter og Eplesnegler, så er valget selvfølgelig HELT klart!)
At det minker på pestsnegler er jeg ikke så veldig lei meg for!
-Og eggklasene kan jeg flytte over i andre kar til klekking.
Denne eplesnegleklekkingen min vil liksom ikke lykkes helt!
Den første hadde falt i vannet, og det tok litt for langt tid, syntes jeg, så jeg kastet den.
Den andre lot jeg henge der den var, og den klekket, men der har visst Palettcikliden Marius spist opp rubb og rake (Jeg får meg ikke til å tro at det er lille snille Marianne!).
Den tredje flyttet jeg til Oktagonen, der den fløt omkring i et tupperwarelokk. Der klekket det, men selvfølgelig når vi var bortreist ei helg. Eplesneglebebisene skjønte selvfølgelig ikke at de måtte kryppe OPP over kanten på lokket for å komme NED i vannet, og jeg hadde glemt lokket på akvariet litt på gløtt, så de hadde tørket inn før jeg kom hjem igjen...
Nå har jeg to klaser liggende på en bit blåsvamp som ligger oppå pumpa i Oktagonen, så jeg lever i håpet om at stuen snart skal høre lyden av små eplesnegler som tasser og tumler omkring i akvariet...!
I Overfloden har det kommet fire beist av noen Blåguramier (de virker veldig store i forhold til de fiskene jeg har hatt fram til nå). Og Palettene Marius og Marianne vokser seg også til. Men De store eplesneglene tar det med knusende ro. De strekker ikke følehorna SÅ langt ut lengre, så de har nok fått litt knuff, men de ser ut til å takle det meste bra. Store flinke sneglene til mor!

Opplevde en litt grotesk episode i dag.
Jeg kjøpte ti Galaxyrasboraer på mandag, men det var skrale greier. Den siste daua i natt, etter tre dager. Den siste hadde jeg sluppet opp i rekekaret i håp om at den kunne samle krefter der, for der er det masse planter og ganske trygt. Men nei, i morges lå den på bunnen, og TRE "ungdoms"-eplesnegler lå og suttet på den!!! (Eller kanske var det forsøk på gjenoppliving???) I ettermiddag da jeg kom hjem lå det et rent og pent og ryddig Galaxyrasboraskjelett på bunnen!!! Jeg tuller ikke, det var bare hvite bein, helt renspist! Skulle ha tatt bilde av det, men det er litt alger på glasset, så det hadde nok blitt vanskelig, så små som de beina var.
Rekene hadde sikkert også plukket litt, men eplesnegler er altså noen grundige åtseletere! Yuch....
Kanskje en litt makaber tanke, men hadde det ikke vært kult å forsølve et slikt bittelite fiskesjelett? Hvis det overhodet er mulig, da...
Aggi
Kanskje en litt makaber tanke, men hadde det ikke vært kult å forsølve et slikt bittelite fiskesjelett? Hvis det overhodet er mulig, da...


Heh... Du er nok kanskje ENDA mer gal enn meg, Aggi!
Men for å ta spørsmålet ditt helt dønn alvorlig, så tror jeg det VANSKELIG lar seg gjøre. Jeg var heldig som i det hele tatt fikk sett det, for like etter hadde en litt stor krystallreke (i den grad de er store!) svømt rett over, og dermed virvlet beina fra hverandre...
Men en litt større fisk enn Galaxyrasbora, kanskje! Men nå liker jeg best fiskene med kjøtt, ikke sølv, på beina.
En omsorgsfull eplesnegle!
Her er forresten et virkelig Kodak-moment!
Det var et nyklekket kull med Guppyyngel som strevde med å holde seg i live sammen med den glupske Palettcikliden Marius.
En av ynglene fant det perfekte gjemmested, og Eplesneglene har sikkert nok en trofast tilhenger i denne lille karen!

[External Image]

Her er en som har et litt mer tradisjonelt gjemmested.

[External Image]
Gulli
Heh... Du er nok kanskje ENDA mer gal enn meg, Aggi! :D

Tviler ikke et sekund!
Men hvis det falt fra hverandre, så er det jo ikke mulig...
Men dersom du mister en eplesnegle. Da kan du forsterke skallet inni med metall, og lage fine sølvfyllinger i ujevnhetene, og så ha den som smykke...
Nei, vet du hva? Jeg tror jeg er gal ;P

Søtt bilde av sneglen og yngelen, forresten
Aggi
[Men dersom du mister en eplesnegle. Da kan du forsterke skallet inni med metall, og lage fine sølvfyllinger i ujevnhetene, og så ha den som smykke... Nei, vet du hva? Jeg tror jeg [B]er [/B]gal ;P


Å fillern, tenk alle de nyklekte eplesneglebebisene som hadde tørka inn! Det kunne jo ha blitt et helt KJEDE!

Hahaha, nå lo jeg så høyt at nå tror sikkert naboen også at jeg er gal ;D
Nå har de store eplesneglene flyttet ut av Overfloden, der Palettciklidene og Blåguramiene gjorde livet surt og følehorna korte, og over i Oktagonen, der det nå går en gjeng med Guppyer som snart skal flytte til by'n, og erstattes med en gjeng Galaxy Rasbora.
Det er forresten tre Pygmé Corydoras der også. Altså snille, greie samboere.
Nå er det tre eggklaser som ligger og venter på å klekkes. Krysser fingrene for at det skal bli noen som kommer seg ned i vannet i god behold denne gangen!
Tilfeldig bekjentskap
© © Trym Andreassen 2005
Reklame for plussmedlemskap