Eplesneglen - verdens kuleste dyr! (side 3)

Kjøpte mine første Eplesnegler i dag
To store gule (dyrebutikken hadde bare gule).
Og de er jo ganske kule
Det er bare å glede seg, Malin P.!
Hvor store er de, da? Skjelden å se skikkelig store epliser i butikken. Mine var ca en cm i diameter da jeg kjøpte dem, men de har vokst utrolig fort!
Nå er de ca 3 cm i diameter. Spennende å se hvor mye de vokser. Nå er de jo kjønnsmodne, lurer på om de vokser hele tiden?
Gulli
der Palettciklidene og Blåguramiene gjorde livet surt og følehorna korte

Huff, ja. Jeg har opplevd det samme med disse fiskeartene. Bortsett fra at det ikke bare var følehorna som fikk gjennomgå. De blå monstrene og palettene drepte sneglene for meg.
Litt vanskelig å si hvor store de er, for de er jo rund :P
Men tror kanskje de er "fullvoksene", for de er veldig store.
Betalte 35 kr. pr. stk. :P
Hehe... Kanskje du må ha et Skyvlær til å måle hvor store de er?
Hvorfor vil ikke eplesnegleklekkingen lykkes?
Jeg har hatt to klaser liggende en god stund, i dag så jeg det var små hvite plrikker på dem, antar det var mugg, så de ble kastet.

Eplesneglene er jo flyttet over i oktagonen, og det ser ikke ut til at de er HELT komfortable der. De har ikke prøvd på mer egglegging. Kanskje er årsaken at GH har vært litt lav i dette karet ennå. Fyrer på med gips, så det skal gå seg til snart.

Eplesneglene i rekekaret vosker som et uvær. Den ene lilla er snart fullvoksen!
Ny oppdatering:
Eplesneglene (de store) hadde jo gått i Oktagonen sammen med Galaxyrasbora. Ikke helt komfortable, av en eller annen grunn. Men så flyttet jeg Galaxyrasboraene over i Rekekaret, og noen Guppyyngel som jeg ikke fikk kvittet meg med, over i Oktagonen.
Plutselig ble eplesneglene så glade igjen!
Kanskje de rett og slett hadde savnet guppyer!?
Man kan jo godt forstå dem, Guppyer må vel være svaret på enhver depresjon, så snille, livlige og godlynte som de er!
Det har ikke blitt mer egglegging ennå, men jeg lar dem få slappe av litt nå. Det er litt mye strøm i karet. Jeg har en "Aggis akvadott" oppi der, og det gir temmelig mye skvalping, siden utblåsinga står rett opp midt i karet. Det er NESTEN fontene! Noe sier meg at eplesnegler ikke er helt komfortable med det.
Ser ikke bort fra at de skal få reise på kjærlighetsferie til plastkassen "Samla" fra IKEA. Den står litt kjølig på gjestrommet, og kan med letthet innredes til det reneste elskovsrede for eplesnelger med agurk og hvem vet hvilke herligheter!
Nå her jeg forresten oppdaget hvorfor det har blitt så VANVITTIG mye andemat i Overfloden. Det er fordi det ikke er eplesnegler der mer!
Jeg fisket opp noen Blåguramiyngel, og med det masse andemat. Guppyene fikk yngelen (namnam!) og Eplesneglene har nå kastet seg over andematen. Det går ned!
Jeg må forresten vente litt med å innrede plastkassen til loveboat, for det er midlertidig en arrest for Blåguramihannen Punch. Han har terrorisert HELE overfloden i et par dager nå, for å passe på først eggene, så yngelen sin.
I dag ble jeg lei av å se på at alle de andre fiskene måtte sitte musestille i en krok mens Punch stresset omkring, så jeg arresterte ham og kastet ham prompte i plastkassen.
Der kan han tenke over sine ugjerninger mens de andre får puste ut (og spise opp yngelen).
Går det ikke an å kastrere blåguramihanner? :P
Tja, hva har skjedd?

Oktagonen: Har fått et Eheim hang-on-filter, og det er mer levelig vannstrøm i karet. Nå er det bare ungguppy og de to store gule eplesnelgene der, men de har det fint, ser det ut som. Oktagonen er litt på vent når det gjelder innredning og beplanting, jeg har kanskje fått napp på et 85-liters rammekar, og da vil oktagonen legges ned.
Hang-on-filteret er av typen Eheim liberty 2041 (De hadde ikke 2040 på lager, så jeg fikk dette istedet).
Jeg har tatt ut de medfølgende "filterkassettene" og satt inn blåsvamp istedet. Det BRÅKER ganske mye! Jeg lurer på om det ville være stillere med originalkassettene? Hvis noen vet noe om dette, er jeg glad for å få svar på det.
Ellers er det et praktisk og greit filter. Tar minimalt med plass i akvariet, gir fin vannstrøm, og er sikkert enda bedre om man har akvariet mot en vegg, så filteret er mer skjult.

Overfloden: Blåguramiene Judy og Punch aka Blåmor og Blåmann har splittet lag permanent. Blåmann ble FOR slitsom med all yngelpassingen og aggressiviteten sin. Han har nå flyttet til Trondheims beste vestkant. Judy trives veldig godt alene (sammen med alle de andre i Overfloden).
Palettciklidene Marius og Marianne har også kommet ut av kokosnøtten med sitt første kull! Den første turen ut var i går. For et fantastisk skue å se de to KJEMPESTOLTE foreldrene som med STOR påpasselighet voktet og loset de sandfargede nurkene rundt omkring i karet. Eller... Jeg vet ikke helt hvordan dynamikken egentlig er. Er det foreldrene som følger etter ungene, eller er det ungene som følger etter foreldrene? De er i alle fall flinke til å holde seg i samlet tropp, og av og til gjør en av foreldrene en liten speidetur for å sjekke at ikke noe skummelt lurer forut. De andre fiskene blir holdt på behørig avstand, men på langt nær så ille som Blåguramiene.
Oppdaget plutselig her en dag at det vår så dårlig gjennomstrømning på pumpa. Det viste seg at den strømpen med blåsvamp som jeg har på innsugsrøret var nesten helt tilstoppet av sandsnegler som hadde satt seg fast der! Et under at det ikke hadde begynt å forgifte karet, men neida, det gikk fint. Ble litt mer fres i pumpa etterpå, ja!

Rekekaret: De lille eplesneglene begynner å være i voksenstørrelse, flotte eksemplarer. Rekene har båret rundt på egg, men jeg har ikke oppdaget noen småreker ennå... Merkelig? Så jeg har fremdeles de femten som jeg kjøpte. Galaxyrasboraene har lagt godt på seg, og er flotte i fargene, og ser ut som miniversjon av glade lakser! Planen er at når jeg får satt opp 85-literen som jeg har napp på, så skal Galaxyrasboraene dit, og versågod: Yngle!
Ah fikk jo svar på mailen min her jo Du må foresten si ifra til meg når rekene og galaxyen begynner og yngle Kan være interresert i begge deler
Hei, Trond
Jeg kjøpte rekene av Michael Niesar her på Akvaforum. Tror han har annonse liggende ennå. Veldig god kvalitet på dem!
Han sendte dem i posten i sommer, men nå vil jeg tro det er litt for kaldt til det.
Jeg hadde EN fra før, det var en av to som jeg kjøpte på Dyrenes Verden på Lade. Den ene av dem forsvant etter en tid.
Skal si fra når (hvis) det blir yngel, ja. Bare å krysse fingrene!
Må vel kanskje skrive litt om Eplesneglene også!
Jeg HAR sett to-tre mikroeplesnegler i Oktagonen og i rekekaret, men de er jo så ørende små, og har så mange steder å gjemme seg, at jeg jammen ikke er sikker på om de er der eller ikke.
Tror snart jeg skal sende de to store gule på Honeymoon i en plastkasse snart, med masse agurk og herligheter.
Eg mener at det tar 2-4 uker før eplesnegl-klassene klekkes.
Nå er det leeenge siden jeg har skrevet noe her, gitt!
Eplesneglene har nå bodd i kummerlige 19 liter sammen med Røde Krystallreker og Galaxy Rasbora en tid.
Etter påske skal en 85-liter resilikoneres, rammen males og karet kjøres inn.
Da skal det bli liv!
En av de to første, gule eplesneglene forlot sin jordiske tilværelse i vinter. Den hadde ligget urørlig en stund, og da jeg omsider plukket den opp, fikk jeg "endelig" kjenne lukten av død snegle :P
Nå ligger det et tomt skall ute i hagen, snufs.
(Noen har spist opp innmaten i løpet av vinteren. Fugler? Rotter?)

Ennå ingen tegn til formering. Jeg venter til jeg får igang 85-literen, så kan jeg bruke 19-literen til elskovsrede for eplesneglene!
Steffen_93
Eg mener at det tar 2-4 uker før eplesnegl-klassene klekkes.
Jeg har hatt 3 store klaser som har klekt etter 12 dager. Trodde ikke det var sant men det skjedde tre ganger og det er vel godt og varmt og mye fuktighet der de ligger. Vannet i karet er på 24 grader så ???
Jeg er helt enig med deg at eplesneglen er verdens kuleste dyr. Har nettopp fått 3 klaser som er nyklekt. Har en kjempestor grønn snegle som jeg lurte lenge på hva slags kjønn den var så jeg heiv oppi flere som jeg viste var hannkjønn og plustselig ei natt så gløtta jeg tilfeldigvis under lokket og der var den store grønne i full gang. Så nå henger det en kjempediger klase fra en av mine første grønne snegler til klekking. Blir spennende å se fargen på beibiene.
Oooohhh! Grønne, DET må jeg ha! Håper de blir "avvent" til 85-literen min er oppe og går! Da kjører jeg gjerne en tur til orkanger for å hente...
Hei.

Fin tråd.

Noen som vet når eplesnegler blir kjønnsmodne? Er det slik at de må parres eller fixer de ting på egenhånd slik som f.eks sandsneglene?
De må parres. De er særkjønnede, dvs. at du må ha en av hvert kjønn. Vanskelig å se forskjell på kjønnene!
Mine snegler spiste opp hele karet, å da mener jeg hele.
Jeg ga de agurk, salat osv..
Gulli
Oooohhh! Grønne, DET må jeg ha! Håper de blir "avvent" til 85-literen min er oppe og går! :) Da kjører jeg gjerne en tur til orkanger for å hente...
Ja du er fra trondheim ja. Ja det har vært flere fra tr.heim her og hentet snegler spes de grønne for de har vært veldig populære. Så du er hjertelig velkommen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap