Støy fra Eheim 2026

Nettopp satt i gang en 2026 som fulgte med et akvarium jeg kjøpte.
Det er mye rotor-støy, men lyden forsvinner når jeg bremser gjennomstrømningen masse.

Har hatt filteret fra hverandre uten å finne noen skader/feil på rotor eller aksling. Prøvde å snu akslingen for å se om det ble noe forskjell, men uten resultat.

Noen som har tips?
Eneste gangene jeg kan si å ha merket støy fra disse pumpene, er når det er skade på impeller og\ eller aksling. Spesielt om en av gummihettene til akslingen mangler, bråker det noe jæ... Rett å slett siden impelleren da danser salsa i 50hz takt
At problemet reduseres med redusert gjennomstrømming støtter min tanke om at det mangler noe vesenlig her (en eller begge hetter).
Lys ned i impellerbrønnen for å se om hetta sitter skikkelig på plass.

Det kan hende at du rett å slett må bytte ut impeller og akslingen med gummihettene, for å få pumpa stille
...men det er jo rart at det ikke vises noen feil/skade på noen av delene.

Kan ikke komme på at jeg hørte lyd fra pumpen når den var i drift der jeg hentet karet.

Ganske irriterende siden dette er et midlertidig erstatningsfilter for en "ny" 2078 som jeg må sende inn pga sterk during som jeg ikke finner ut av. Dette filteret har vært omtalt i en tidligere tråd:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1013&thread_id=21394&message_id=111180#111180][/URL]
Du er av den heldige sorten du også Skal en plages, så kan en jo gjøre det skikkelig fra start

En trenger ikke å se skade for at ting bråker. Måtte selv bytte impeller i en 2226 som også bråket noe helt borti natta, der alle deler så hele og fine ut.
Når ny impeller ankom, fant jeg ut av hva som var grunnen til bråket; hullet til akslingen i den gamle impelleren var rett å slett utvidet seg med nesten en millimeter. Rett å slett fordi jeg ikke hadde vett til å undersøke ting i tide, og lot den bråke til det var tett på full stans
Fjernet "flow rate" indikator kula
Ole-Martin Vollen
Det er mye rotor-støy, men lyden forsvinner når jeg bremser gjennomstrømningen masse.


Dette ligner på en prikk hva jeg også hadde.
Jeg fjernet "flow rate" indikator kula, og vips så var lyden borte..
(Den hvite kula som ligger inni utstrømming på pumpa..)

Den er fortsatt stille etter 2 års drift...
Genialt, GunnarO!

Kikket nettopp på "flow-rate" indikator kulen gjennom glasset. Den lever jo sitt eget liv inni der! Lyden er herved lokalisert, og kulen vil bli fjernet i kveld.

Mange takk for tipset!
Gjorde det samme her Fjernet den flow-indikator kula på min 2026 (eller jeg hadde 2126), for den kulen ble likevel bare ble full av seig brun guffe av alt vannet som fosset forbi, og da begynte den å bråke når ting ikke var glatt og smidig plast lenger...

Bort med den, og borte var lyden
Det er vel ikke uten grunn at eheim har byttet ut dette flow-meteret på nyere 2026/8 med samme systemet som det er på pro3
Har selv aldri hatt problemer med disse kulene, og anser meg egentlig som litt heldig i så måte

Godt at problemet var så såre enkelt som dette !
Har nå tatt bort kulen, og filteret ble ikke til å kjenne igjen!

Kulen hadde tydelige skader og slitasje.

Takk igjen for tipset!


Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap