Syk diskus

Inaktiv bruker
Diskusen min ser ikke frisk ut! Ser nesten ut som om han skelvar. Han beveger finnenen veldig fort. Hva skal jeg gjøre?????????? Trenger hjelp fort, tempen er på rundt 26-28 grader celcius skiftet vann for noken dager siden
Inaktiv bruker
Hodet hans peker nedover og det ser ut som han strever med å bevege seg framover. Er han stresset? eller noe sånt, er han syk? Kommer han til å dø? Er det noe jeg kan gjøre?

Diskus liker varmere vann forresten.

Nå må du fortelle om akvariet,
er det nok oksygen?
Hva er vannverdiene (ikke bare skriv "bra")
Hvor mye og ofte skifter du vann?

Anbefaler deg også å lese retningslinjene til forumet, overskrifter skal være beskrivende.
Prøv også å legge innlegg i riktig underforum, jeg har nå flyttet denne tråden til "sykdom".

Min førstehjelp er ikke til discusen, men til deg som forumbruker;

1: Skriv en skikkelig tittel på innlegget! Tittelen skal fortelle alle brukere hva innlegget ditt handler om. Jeg var nær å slette hele tråden når den heter "Hjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp!!!!"

2: Pass alltid på at du poster innlegget i riktig forum! Dette innlegget handler om en syk discus og skal derfor postes under forum for sykdom eller discus.

3: Vær forsiktig med bruk av tegnsetting. Det holder med ett spørsmålstegn i slutten av en setning - ikke fem.

4: Les retningslinjene.

Håper noen andre kan hjelpe deg med discusen
Inaktiv bruker
ok

Og hva med spørsmålene jeg stilte?
Det er viktig at du gir bra informasjon slik at det blir lettere å finne ut hva problemet er.
Inaktiv bruker
Det ser ut som om han har en kul litt under hodepartiet og. Hadde bare en test strips igjen og den stripsen var veldig utydelig
Inaktiv bruker
Han så frisk ut i går kveld. Kan han ha vondt i magen?
Øyvind Løkke Vie
Det ser ut som om han har en kul litt under hodepartiet og. Hadde bare en test strips igjen og den stripsen var veldig utydelig

Jeg er redd test-strips er udugelige, og ihvertfall når man skal måle vannverdier for diskus. Du må bruke dråpetester. Dette er løp-og-kjøp!

Skriv litt mer om hele akvariet du har diskusen i, slik mod. Darup spør om. Det vil hjelpe mye for "diskus-ekspertene" her når de skal forsøke å hjelpe deg og svare deg.

Hvor mange diskus har du forresten? Er det kun denne ene som viser disse symptomene?

Redigert:
Jeg ser nå i profilen din at du kun har en eneste diskus i et selskapskar på 180 liter... og at du er 11 år. Her må du be mamma og pappa om hjelp tror jeg, for å ha skikkelige vanntester er alt når man har diskus.
Og diskus trives ikke alene!
Inaktiv bruker
Jeg hvet det og jeg har tenkt å kjøpe et støre kar og flere diskuser

Fjerndiagnose på discus er ikke lett. Opplysning som skiftet vann for noen dager siden" sier meg at her trenger du grunnleggende informasjon om discushold.

- Vann skal skiftes annenhver dag og da 20 - 30 % litt avhengig av hvor mye det fores og hvilken filtrering du har. Uansett bytter man 20 % annenhver dag.
- Temperatur 29 grader.
- Vannverdier holdes stabile, dvs ingen bråe endringer. Vi skifter mye vann så dette er ikke lett hvis man driver å regulerer hele tiden.
- Vi må ha informasjon om filtertype
- Discus er flokkdyr og vil ikke trives alene.

Det du gjør er å bytte 3 tilitersbøtter med vann hver dag fremover. Dette blir rundt 30 % annenhver dag. Det er ikke mye annet du kan gjøre foruten vannbytte og heve temperaturen. NO2-dråpetest er et must når du holder discus. Det minste snev av nitrit regerer discusen på.

Inaktiv bruker
Diskusen ser bedre ut no
Inaktiv bruker
Diskusen ser frisk ut i dag
Det er da stor sjangs for at problemene du opplevde kan sees opp mot vannverdiene fisken lever i.
Du bør kanskje vurdere hyppigere bytting av vann, samt ett bedre filter
Hei

Prøver å hjelpe.....

a) Først å fremst sett opp temperaturen til 29-30. Der skal det være.

b) Du skriver at den står med "hode ned" å sliter med å svømme. Det er 2 potensielle årsaker til dette:

1. Du kan ha skiftet mye nytt vann, hvor PH verdiene i vannet fra springen du tappet er annerledes en det som er i akvariet. Det som skjer da er at fisken får PH SJOKK. Da viser den symtomene du beskriver , å flykter vilt rundt i akvariet. Om det er dette, sjekk dette neste gang. Bytt heller mindre vann ofte, kontra mye nytt vann å sjelden.

2. Du kan ha helt oppi mye kaldere vann i akvariet en det som var i akvariet. Det som skjer da, er at du ødelegger svømmeblæra på fisken... Symptomene den viser da er: Den står med hode ned, hovener opp litt i magen, fekter mye med side finnene å sliter med å svømme å holde balansen.

Om dette har skjedd, finnes det en medisineringsmetode som du kan få av meg om du ønsker. Ulempen er når dette først har skjedd med en Discus, kommer det ofte tilbake...

Geir

Inaktiv bruker
tror det må ha vert nr.2. Han sto nemlig med hode ned, hadde en litt kul på magen, fektet mye med side finnene og slet med å svømme og holde balansen, skiftet vann bar noen få dager før eller så var det dagen før. Han ble bedre utover dagen og ser bra ut i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap