- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Rekeyngel, ses med det blotte øyet?
Rekeyngel, ses med det blotte øyet?
Jeg har en hel masse reker i en 54 liter, har hele tiden trodd at jeg så nyfødte rekeyngel (de jeg har sett ser ut som en mikroreke), men jeg ble veldig i tvil her nå etter å ha sitti klistra ved karet en lang stund.....
Jeg fôret nettopp med erter, plutselig begynte det å vrimle å kry i den ene algeballen. Det er noe som ser ut som hvite prikker (de er så små så små, kanskje bare 1 mm store. Tenkte først at det er noen mikroskopiske dyr som har fulgt med vannet, men det er vel ikke mulig????
Har sitti å nistirret på disse små krypa, de har en veldig rykkete svømming, ikke som vanlige store reker som bare segler med vannet.
Disse her minte meg stygt om når jeg hadde en hund som fikk midd på nesa, det krøp over alt
Har ikke forstørrelsesglass, men tenkte at noen av dere har opplevd det samme.
Kan dette være nyklekte rekeyngel?
På den samme algeballen sitter ei hue som kun har tre egg hengende på magen, kan det være at det er eggene hennes som nettopp har klekt?
I går var det ikke mer enn kanskje 1 eller 2 sånne prikker jeg så i karet, nå er det kjempe mange.... Det vrimler....
Jeg fôret nettopp med erter, plutselig begynte det å vrimle å kry i den ene algeballen. Det er noe som ser ut som hvite prikker (de er så små så små, kanskje bare 1 mm store. Tenkte først at det er noen mikroskopiske dyr som har fulgt med vannet, men det er vel ikke mulig????
Har sitti å nistirret på disse små krypa, de har en veldig rykkete svømming, ikke som vanlige store reker som bare segler med vannet.
Disse her minte meg stygt om når jeg hadde en hund som fikk midd på nesa, det krøp over alt
Har ikke forstørrelsesglass, men tenkte at noen av dere har opplevd det samme.
Kan dette være nyklekte rekeyngel?
På den samme algeballen sitter ei hue som kun har tre egg hengende på magen, kan det være at det er eggene hennes som nettopp har klekt?
I går var det ikke mer enn kanskje 1 eller 2 sånne prikker jeg så i karet, nå er det kjempe mange.... Det vrimler....
Postet 08.09.07 kl 15:25
Postet 08.09.07 kl 15:52
Hehe, glemte å skrive hvilken sort reker det var snakk om :o)
Det det her er snakk om er kirsebærreker.
Jeg er nå nesten helt sikker på at dette er rekeyngel.
Det ser ut som de hopper bortover glasset, men ved nærmere ettersyn (altså, nesa klistra til glasset), så er det mikro reker (99% sikker), de er ørlite større foran, kan se ut som de har hale bak :o)
Hele dyret er ikke mer enn 0,5- 1 mm stort (eller skal jeg si lite).
Jeg må få kjøpt meg forstørrelsesglass :o)
Hvis dette er rekeyngel så har jeg ingen sjangs til å bytte vann i dag, muligheten er jo kjempe stor for at jeg suger opp noen....
Det det her er snakk om er kirsebærreker.
Jeg er nå nesten helt sikker på at dette er rekeyngel.
Det ser ut som de hopper bortover glasset, men ved nærmere ettersyn (altså, nesa klistra til glasset), så er det mikro reker (99% sikker), de er ørlite større foran, kan se ut som de har hale bak :o)
Hele dyret er ikke mer enn 0,5- 1 mm stort (eller skal jeg si lite).
Jeg må få kjøpt meg forstørrelsesglass :o)
Hvis dette er rekeyngel så har jeg ingen sjangs til å bytte vann i dag, muligheten er jo kjempe stor for at jeg suger opp noen....
Postet 08.09.07 kl 16:15
Postet 08.09.07 kl 16:35
Lene EHehe, glemte å skrive hvilken sort reker det var snakk om :o) Det det her er snakk om er kirsebærreker. Jeg er nå nesten helt sikker på at dette er rekeyngel. Det ser ut som de hopper bortover glasset, men ved nærmere ettersyn (altså, nesa klistra til glasset), så er det mikro reker (99% sikker), de er ørlite større foran, kan se ut som de har hale bak :o) Hele dyret er ikke mer enn 0,5- 1 mm stort (eller skal jeg si lite). Jeg må få kjøpt meg forstørrelsesglass :o) Hvis dette er rekeyngel så har jeg ingen sjangs til å bytte vann i dag, muligheten er jo kjempe stor for at jeg suger opp noen.... :(
Jeg opplevde det samme akkurat nå. Trodde jeg hadde et par slike "hvite ekle småmark", men da jeg skulle fjerne de fra glasset, spratt de unna, og da så jeg at det var bitte små kirsebærreke yngel.
Postet 08.09.07 kl 17:22
Postet 08.09.07 kl 17:27
Postet 08.09.07 kl 19:25
Endret: 08.09.07 kl 19:37
Postet 08.09.07 kl 19:32
Jeg har sånne små "vannlopper" i akvariene mine. Noen hopper på overflaten, og noen svømmer nedi vannet, og de rykker når de kryper på glasset. De er ekle. Små hvite udyr. Og alle har ikke samme utseende.
Og alle kommer hoppende når jeg mater.
Kan det være sånne du har?
Prøv å se om det er noen på overflaten i akvariet.
Og alle kommer hoppende når jeg mater.
Kan det være sånne du har?
Prøv å se om det er noen på overflaten i akvariet.
Postet 08.09.07 kl 19:35
Endret: 08.09.07 kl 19:36
Det er ingen ting som rører seg i overflaten på karet.
Nå har jeg tenkt å gjøre ett lite førsøk her i stua, har plukket ut ei rognstinn hue og to hanner som jeg nå putter oppi 19 liter`n.
Regner med at eggene hun bærer på skal klekke snart, da får jeg se da, når eggene forsvinner om det da er sånne "hoppende prikker" i karet.
Ganske spennende å følge med i ett kar som det bare er noen få reker i, i det andre (54 liter`n) er det så mange at det ikke er lett å følge med på når det kommer nye.....
Er 3 reker for lite i ett kar på 19 liter?
Har tenkt til å ha fler etter hvert, men det er lettere å følge med den rognstinne hua når de er få.....
Nå har jeg tenkt å gjøre ett lite førsøk her i stua, har plukket ut ei rognstinn hue og to hanner som jeg nå putter oppi 19 liter`n.
Regner med at eggene hun bærer på skal klekke snart, da får jeg se da, når eggene forsvinner om det da er sånne "hoppende prikker" i karet.
Ganske spennende å følge med i ett kar som det bare er noen få reker i, i det andre (54 liter`n) er det så mange at det ikke er lett å følge med på når det kommer nye.....
Er 3 reker for lite i ett kar på 19 liter?
Har tenkt til å ha fler etter hvert, men det er lettere å følge med den rognstinne hua når de er få.....
Postet 08.09.07 kl 23:42
Da tror jeg at jeg har svaret.
I kveld er det faktisk hvite hoppende prikker i karet, kan se 3 stykker.
I går hadde hua sikkert 15-20 egg, i kveld er det kun 5 stykker som holdes igjen. Så da kan jeg ikke skjønne annet enn at disse prikkene jeg ser er yngel....
Kan ikke se noe annet som kan minne om rekeyngel.
Skal ikke slippe oppi fler reker, så får jeg se hvor lang tid det tar før jeg ser yngel som ikke bare hopper rundt som små prikker.
Å hvis disse prikkene jeg prater om blir borte, å jeg plutselig ser små mikro reker, ja, da kan jeg ikke være i tvil mer :o)
I kveld er det faktisk hvite hoppende prikker i karet, kan se 3 stykker.
I går hadde hua sikkert 15-20 egg, i kveld er det kun 5 stykker som holdes igjen. Så da kan jeg ikke skjønne annet enn at disse prikkene jeg ser er yngel....
Kan ikke se noe annet som kan minne om rekeyngel.
Skal ikke slippe oppi fler reker, så får jeg se hvor lang tid det tar før jeg ser yngel som ikke bare hopper rundt som små prikker.
Å hvis disse prikkene jeg prater om blir borte, å jeg plutselig ser små mikro reker, ja, da kan jeg ikke være i tvil mer :o)
Postet 10.09.07 kl 23:37
I dag har jeg fått meg forstørrelsesglass :o)
Disse prikkene jeg har snakket om er faktisk bitte små reker.
Skal se hvor lang tid det tar før de er så store som to millimeter.
Disse her kan umulig være større enn 1mm (max), når jeg ser med forstørrelsesglasset så ser jeg en veldig tynn hale. Denne er nesten umulig å se uten førstørrelse.
Disse prikkene jeg har snakket om er faktisk bitte små reker.
Skal se hvor lang tid det tar før de er så store som to millimeter.
Disse her kan umulig være større enn 1mm (max), når jeg ser med forstørrelsesglasset så ser jeg en veldig tynn hale. Denne er nesten umulig å se uten førstørrelse.
Postet 12.09.07 kl 15:16
Postet 12.09.07 kl 15:21
Mulig de er premature ja :o)
Nei, de er 1 mm hele reka......
Har også sett disse som er ca 2 mm, har før trodd at det var nyfødte reker. Men, når jeg så tenker på at eggene er så små som de er , ja da heller jeg heller til at disse prikkene mine er nyfødte reker.
Mulig de vokser fort når de er nyfødte da.
Har du selv sett at disse på 2mm blir klekket?
Har aldri skjønt hvorfor jeg ikke har funnet yngel samme dag som eggene har klekket før.
Disse vannloppene dere snakker om, er de lik som reker når dere ser på dem i forstørrelsesglass?
Nei, de er 1 mm hele reka......
Har også sett disse som er ca 2 mm, har før trodd at det var nyfødte reker. Men, når jeg så tenker på at eggene er så små som de er , ja da heller jeg heller til at disse prikkene mine er nyfødte reker.
Mulig de vokser fort når de er nyfødte da.
Har du selv sett at disse på 2mm blir klekket?
Har aldri skjønt hvorfor jeg ikke har funnet yngel samme dag som eggene har klekket før.
Disse vannloppene dere snakker om, er de lik som reker når dere ser på dem i forstørrelsesglass?
Postet 12.09.07 kl 15:38
Jeg har ikke sett på vannloppene i forstørrelsesglass, men jeg har sett at de spretter mye på overflaten, i tillegg til å være nedi vannet...
Jeg må presisere at disse nyfødte rekene ser ut som om de er ca 2 mm fra utsiden av karet... Vannet og glasset forstørrer jo litegrann, så noe eksakt blir vanskelig.. Jeg skal se om jeg finner tråden der jeg beskrev de første rekeynglene jeg hadde...
Jeg må presisere at disse nyfødte rekene ser ut som om de er ca 2 mm fra utsiden av karet... Vannet og glasset forstørrer jo litegrann, så noe eksakt blir vanskelig.. Jeg skal se om jeg finner tråden der jeg beskrev de første rekeynglene jeg hadde...
Postet 12.09.07 kl 15:49
Postet 12.09.07 kl 15:54
Postet 12.09.07 kl 16:00
Nei, det er denne
Jeg kuppet en annens tråd, så innleggene er ikke i starten av tråden
Men det bekrefter iallefall det jeg har sagt
Jeg kuppet en annens tråd, så innleggene er ikke i starten av tråden
Men det bekrefter iallefall det jeg har sagt
Postet 12.09.07 kl 16:06
Postet 12.09.07 kl 16:14
Postet 12.09.07 kl 16:18