Hvor sitter tenneren/tennerne til lysrørene i et Juwel Rio 180 kar?

Hvor i armaturet sitter tenneren/tennerne til lysrørene i et Juwel Rio 180 kar?
Det er elektronisk forkobling på disse armaturene, og det er derfor ikke tenner på disse.

Det ble for kort tid siden påstått at det er tenner inne i selve lyslista, men da er det ikke snakk om elektronisk forkobling, slik Juwel hele veien har påstått at de har brukt.
Frank Angell
Det er elektronisk forkobling på disse armaturene, og det er derfor ikke tenner på disse. Det ble for kort tid siden påstått at det er tenner inne i selve lyslista, men da er det ikke snakk om elektronisk forkobling, slik Juwel hele veien har påstått at de har brukt.


OK. Ikke rart jeg ikke fant noen steder i armaturet som kunne åpnes o.l.
Men jeg har et annet kar fra Juwel også, og her sitterdet en tenner inne i armaturet. Dette akvariet er 5 år gammelt, 180 literen er 2 år. Da jeg skiftet tenner i det gamle, fant jeg heller ingen tenner i starten, men til slutt fant jeg den. Jeg måtte bryte opp et ekstra lokk oppå armaturet. Tåpelig at denne luka skulle være limt igjen så det nesten ikke var til å åpne...

Så tilbake til 180 literen: Nå er det andre gangen på 2 to uker at jeg skifter ut begge lysrørene! Jeg fikk heldigvis de to siste gratis av dyrebutikken. Når de røk i dag, tenkte jeg at jeg kanskje måtte bytte tenner. Men er det ingen tenner i dette armaturet er det jo ikke det heller. Det må være noe feil i produksjonen av disse lysrørene som butikken har inne nå. Lysrørene er av typen Aqua-Glo, 90 cm 30 watt.
Det skal ligge en tråd om nettopp problemer med juwel sine armaturer her på AF
Om du leiter litt, finner du den sikkert. Jeg gad ikke

For å si det slik: rørene skal tennes hvert 3. sekund døgnet gjennom for å slites ut i den farten du her har slitt dem ut med. Det er all grunn til å mistenke at armaturet dytter ut alt for høy spenning til rørene.

Til det gamle armaturet: det var nettopp dette en annen bruker sa, at tenneren står gjemt inne i selve boksen som ikke er mulig å åpne uten bruk av både det ene og det andre.
Hvordan er det på dette armaturet, tennes rørene på likt, uten blinking, eller blinker de som de fleste lysrør som tennes?
Kan ikke forstå hvordan system det er Juwel benytter, om de har tenner på elektroniske forkolbinger...Det er jo like teit som å taue vekk en løvetann med bulldozer
Frank Angell
Det skal ligge en tråd om nettopp problemer med juwel sine armaturer her på AF :) Om du leiter litt, finner du den sikkert. Jeg gad ikke ;);) For å si det slik: rørene skal tennes hvert 3. sekund døgnet gjennom for å slites ut i den farten du her har slitt dem ut med. Det er all grunn til å mistenke at armaturet dytter ut alt for høy spenning til rørene. Til det gamle armaturet: det var nettopp dette en annen bruker sa, at tenneren står gjemt inne i selve boksen som ikke er mulig å åpne uten bruk av både det ene og det andre. Hvordan er det på dette armaturet, tennes rørene på likt, uten blinking, eller blinker de som de fleste lysrør som tennes? Kan ikke forstå hvordan system det er Juwel benytter, om de har tenner på elektroniske forkolbinger...Det er jo like teit som å taue vekk en løvetann med bulldozer :D


Har egentlig ikke tenkt over hvordan de tennes...
Men jeg tror de tennes uten noe blinking, men som sagt jeg er ikke helt sikker. Heldigvis er det garanti på armaturet. Hvordan finner jeg ut om det er noe galt med lysrørene eller om det er armaturet det er noe galt med???
Jeg vil tro at armaturet må testes av en elektrikker. Det blir uansett butikkens ansvar, ikke ditt. Du kan jo forsøke å se om andre billige rør har lenge levetid, kun for å utelukke at det er aqua-glo det er noe feil med.

Om armaturet må til kontroll, har du dersom du blir avskåret fra å bruke varen i mer enn en uke, krav på å låne en vare som har tilsvarende egenskaper, i de fleste tilfeller. (Lov om forbrukerkjøp, §30 del 3)
Dette betyr rett å slett at de fleste leverandører heller gir deg en erstattningsvare der og da, i stedet for å begynne å betale frakt, testing etc for såpass billige varer som dette
Jeg tar meg en tur til dyrebutikken hvor jeg kjøpte rørene jeg, og hører hva de sier. Tror de skulle ringe til leverandøren hvis dette skjedde flere ganger, for å høre om det hadde skjedd andre steder også.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap