Nitrit

Har målt i min 160 liter med terta dråpetest.
Der er nitrit verdien 0,3 og viser oransje farge, men det finnes også 0,3 i gul farge, jeg har skiftet og skiftet vann i 4 dager nå uten at jeg får den ned på gult.
Hvorfor i h***e får jeg den ikke ned på gult?
160-literen er fiskefri, ikke sant? Da trenger du ikke bytte vann før nitrittbakteriene har utviklet seg ferdig... Har du fisk oppi, så blir det selvfølgelig noe annet....
Har startet med 4 neontetra oppi der nå.....
De har ikke godt av å være der så lenge du har nitritt, så hvis du kan ha dem et annet sted, så er det bra. Hvis ikke bør du skifte mye vann hver dag, til nitritten gir seg.
har skiftet vann hver dag, fredag,lørdag og i dag også to ganger om dagen.
Men får vel bare fortsette med og skifte til jeg er nede på den gule, er jo ikke mye nitrit, men nok til at jeg må få det ned på den gule.
Men trodde bare ikke det skulle ta så lang tid når jeg har skiftet så masse vann.
Ting tar tid
Les litt om nitrittsyklusen, så vil du nok forstå mer av det
Er veldig god på å være utolmodig
Skjønner det ;P
Men du hadde sluppet arbeidet med bytting av vann hvis du hadde ventet til nitritten gikk over
ok
Men istedet for å bytte små mengder 2 ganger daglig, så kan det være mer effektivt å bytte 50% en gang om dagen... Da kan det være lurt å bruke mellomlagret vann for å unngå for store temperatursvingniner eller slippe å bruke varmvann fra kranen...
Okey, da tar jeg 50 prosent vann de neste dagene
ps: Dukket plutselig opp to blåreker her i dag, har ikke sett de siden jeg fikk de av deg trodde de hadde tatt kvelden med en gang, men neida, de er jo helt konge på å gjemme seg Vokst seg gode hadde de også gjort
Hehe.. morsomt! Har forresten funnet ut i ettertid at de ikke er 100% reinrasede blåreker, men de kommer sikkert til å bli ganske like... Neocardia sp. kan hende blir mer riktig
Er de i karet med nitritt? I så fall så er jeg forbauset over hvor mye de tåler...
nei de rekene går i yngelkaret, sammen med eplesnegler og noen seilfinne molly yngel
Ok... Der har de det sikkert fint
0,3mg\L no2 er ikke noe problem for annet enn ekstremt sensitive arter.

Hvorfor du ikke får ned No2-en? Rett å slett fordi produksjonen samsvarer meget godt med det du fjerner med vannbytter.
Problemet vil løse seg av seg selv. For fiskenes del, bør du fortsette med vannbyttene, samt sørge for at det er mindre biologisk belastning på karet
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap