rensa filteret for første gang

Filteret har vært oppe og gått i nesten et år nå, men har hatt så lite fisker at jeg har aldri tenkt at det var nødvendig å rense filteret, men så gjorde jeg det idag da... Å du dææven så mye skitt et var! Og jeg bare vridde det litt å gnei på det =O
Kaller du DET mye skitt? Da hadde du virkelig fått sjokk om du så mine bøtter etter en filter-rens... Renset faktisk to-tre filtere her om dagen og jeg skal love deg at du ikke kunne skimte hverken bunn eller sider i bøtta, da gitt.

Nei, de lille greiene på bildet ditt er jo ingenting
oida xD
Jeg som var totalt sjokka over hvordan det såg ut i bøtta =P
Det der var jo ett reint filter det Jeg spyler rett å slett møkka ut av filtrene mine (utvendige, renser selvsagt ikke all filtermassen samtidig). Da skal du se gørr oppetter badveggen

Der du har der, vil etter min målestokk resultere i at filteret planlegges renset en gang i 2014
Hehe..selv mine små filtre har mange ganger mer gugge enn det der på bare et par uker.
Men jeg kjøre filtrene mine hardt. Noe som du tydeligvis ikke gjør!
Også kommer det an på gjennomstrømninga! Desto flere liter pr time, desto mer dritt havner i filteret.
Grovt bunnsubstrat vil også ta til seg mer dritt enn finkornet sand. Slik at mindre kommer i filteret.
Har ca. 2*1cm tykk filtervatt som forfilterering. Og denne MÅ skiftes en gang i uka! Venter jeg lengre, kryper den ut av filteret selv...
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap