Hmm, plutselig ancistrusyngel

I helga tok jeg for meg storopprydding i karene mine, samt kjøpte inn noen nye fisker. Da jeg fjernet Juwelpumpa i 240l og skulle skylle denne (skal ikke i det karet mer) så jeg noe smått å søtt i bunnen av pumpa. Det lå 4 ancistrusyngel i bunnen, og når jeg kikket etter lå det flere rundt omkring.

Synes jeg har vært en dårlig matfar da jeg ikke har lagt merke til disse før nå, de er ca 1-1,5cm og fått fargen sin allerede. Noen som har en ide om alder?

Ellers fikk jeg meg en støkk da jeg så en kileflekkrasbora som hadde satt seg fast i en plante, syntes dette var merkelig. Satte meg ned å følgte med og ser da flere av disse ligger opp ned og "humper" på bladene til noen ludwigia repens planter, deretter bytter de plass med hverandre å fortsetter.... synd dette er et selskapskar, tviler på det vil bli så mange barn av dette.
Disse småtassene farger ut i løpet av de første dagene, så dette er ikke ett signal i seg selv.

Ynglene er minst 3 uker gamle, men mer trolig ut fra hvor de har "måttet" leve, ca halvannen til to måneder gamle

Det du beskriver om kileflekkene, er leksadferd. Jeg ville selv klippet ned planten etter å ha oppdaget slik adferd, for å forsøke å få eggene til å klekke.
Yngelen fra arten er relativt hardfør. Fant selv en i ett overgrodd 150L kar for ett par uker siden, hvordan denne har greid seg uten noen form for ettersyn\ fôring, er ett lite mysterium
"Småen" vokser som bare juling, og er så uredd alt som en kan bli - eller er det naiv det kalles :p?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap