Da skal jeg lage egen bakgrunn til 520 l.

Har planer om å lage en egen bakgrunn til mitt nye kar. Har aldri gjordt dette før så det blir spennende.
Leste linken om hvordan man gjør dette og ble insirert av Holger sin bakgrunn. Var ikke så dyrt heller.

Det jeg lurer på er :

* Kan man ha en tynnere isoporplate eller er 5 cm å annbefale ??
* Er det en fordel å måle opp med en halv cm klaring fra kantene eller går det bra å legge den helt inntil ?? ( er et type akvastabil med ramme)

Legger ut bilder av prosjektet her så følg med videre.

Mvh Linka
Lager du bakgrunn med silicon/sand, vær forsiktig med maller. Disse gnafser gjerne i seg så bakgrunnen får fine hvite flekker rimelig kjapt. Vil anbefale deg å legge den slik at den ligger 2-3 mm frra siderutene, og tette igjen med silicon. Min erfaring er at det kun er epoxylakkerte bakgrunner som holder. Hva med å dele rullesteiner med et diamantblad og lime de fast på bakvegg? kjempestilig.
Takker for svar.

Har enten planer om tanganyika eller akvarium bygget rundt en cory (men hvet ikke hvem enda.)

Vil coryene "ødlegge" bakgrunnen ???

Og kan man bruke mindre enn 5 cm tykkelse på platen ??
Vil nok ikke tro at corydoras gjør all verden skade, men "sugemaller" vil gjøre det. ikke noe problem med tynnere isopor, men da begrenser det seg litt på hvor mye du kan leke deg med tapetkniven da. Ville nok brukt minst 5 cm. Da har du mulighet til å ha leke deg vesentlig mere i utformingen enn med 2 cm.
Takker. Da tar jeg 5 cm platene.

Gleder meg , men tror ikke det er så lett som jeg tror. Får holde tungen rett i munnen.

Linka
Bruk tapetkniv med skarpt blad. glir rimelig enkelt igjennom da. Men det blir vannvittig mye isoporkuler rundt deg da. Du funderte litt på tanganyika sa du, har en kompis som lagde slik bakgrunn til et kar med tropheus. Det var ingen heldig kombinasjon iallefall. De gnagde seg tvers gjennom sanda. Tenk litt nøye over hva du skal ha i karet før du begynner. Er ikke sikkert at du vil ha samme fisk i karet om et halvt år vettu. Greit nok å lage slike bajgrunner til småkar, men til såpass stort kar som 520 ville jeg nok heller ha kjøpt en ferdig bakgrunn. Kan spare deg for litt irritasjon seinere.
Hmm... ja, du sier noe der. Gjelder det samme for malawi ?? Gnager de seg igjennom også ??

Linka
Arter som er glad i å beite etter alger, som f.eks tropheops eller labeotropheus vil nok kunne gjøre det. HAr laget endel bakgrunner de siste par årene, og det er kun bakgrunnen som er belagt med epoxy som har holdt seg pent. Resten har havnet på fyllinga for en god stund siden. Mulig jeg var litt gnien på silicon og sand, men jeg vil iallefall ikke lage flere bakgrunner på den måten. Til kar med guppy, sverdreagere, platyer, corryer og slikt ser jeg ikke noe stort problem i å bruke slike bakgrunner.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap