Identifikasjonshjelp!

Heisann! Trenger hjelp med to planter jeg ikke finner i basen:

Den første (bilde 1 og 2) har kraftige blad med grønn overside og lilla nerve og underside.

Den andre (bilde 3) har grønne blad med antydning til brunfarge.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Den nederste planten har jeg også, men har ikke funnet navnet ennå (har glemt det helt!) Men tipper på at den kan tilhøre i samme kategori som sverdplantene.

Denne vokser relativt fort, blir ganske kompakt og med røde blader i midten, og den danner skikkelige kraftige lange røtter.....flyttet på min i dag, halvmeter lange røtter...
Den siste tror jeg er en cryptocoryne, av et eller annet slag...

PS: Kom på at jeg glemte å spørre etter størrelsen på planten... cryptocoyne blir ikke særlig stor... Det kan være en Echinodoras hvis den er for stor til å være en cryptocoryne...
Har tre slike. Ca. 8 cm høyde og 10 cm i diameter. Veldig kompakt, og ligner derfor ikke på noen av forslagene. Forholdsvis små blad med avrundet spiss.
Sikker på det? Jeg synes det høres ut som en cryptocoryne når du nevner den størrelsen... Ikke sikkert det er denne, men det ligner...
Nederste plante er helt klart en Cryptocoryne. Jeg vil tippe det er en C. wendtii.
Hvordan planten ser ut under vann, og formes under vann, bestemmes mye av tilgang på næring, og lys.

Den øverste planten er trolig en Hemigraphis spec... Dette er en plante som har begrenset levetid under vann - rett å slett siden den ikke er beregnet for å leve under vann
Mulig jeg er elendig til å ta bider, men Cryptocoryne ligner overhodet ikke på den planten jeg har. Det sor er litt dumt er jo at butikken ikke lenger har info om den siden jeg fikk den under rydding.
Men den andre planten traff du på spikeren frank! Ønskelig med bilder til basen? Nesten litt flaut å fortelle det, men jeg kjøpte den på Ikea!

Men C. wendtii fann jeg ikke i basen, kan den ha andre navn?
Ok gir meg!hehe. Måtte bare blåse opp bildene litt. Så oppdaget jo jeg også at det er en Cryptocoryne. Har bare ikke funnet ut hvilken!
Ligger 4 C. wendtii i basen. Her er den totale oversikten over cryptoer

Og ja, det er alltid ønskelig med bilder til basene Skyt og send inn, men siden jeg ikke har noe med billedgodkjenning, kan jeg ikke si noe sikkert om bilder kommer med eller ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap