Lek på Corydoras paleatus

Mine Corydoras paleatus lekte her om dagen !
Jeg har en stim på 10 stk gående sammen med 10 stk Venusfisk i en 54 liter som står i uthuset. Etter litt god fóring (div. levende fór og frosne røde mygglarver) var tre av hunnene gode og runde. Litt temperaturvariasjon ved vannbytte og det ble full fart, antakelig sent på lørdagskvelden. Det hang ca 10 egg litt her og litt der på glasset på søndag formiddag så jeg antar at Venusfiskene har kost seg med egg til frokost.... Desverre fikk jeg ikke reddet flere enn 5 egg over i en innvendig fødekasse. Det var vanskeligere enn jeg trodde det skulle være å "plukke" eggene fra glasset. Så fort jeg kom borti dem fløt de avgårde med strømmen og ble spist eller ble bare borte. Noen måtte jeg bare la henge på glasset da de er umulige å komme til pga innredning etc. og noen har sikkert falt ned under stener og røtter.
Dette var min første Corydoras-lek og det skal bli spennende å se om noen av dem vokser opp.
Neste gang skal jeg være mere forberedt, slik at Cory'ene går alene i et uinnredet kar når de skal leke.
Kan noen tipse meg om hvor lenge bør jeg vente før jeg trapper opp med litt kraftigere fóring igjen og hvor lenge det er til neste gang de blir lekslystne ?
Mine Corydoras pleier gjerne å leke og legge egg en gang pr uke når de først er kommet i gang
Kan bare henge meg på det Mona sier, det gjelder selvfølgelig ikke alle arter, men Paleatus får du ikke stoppet når de først har kommet i gang.

Gratulerer med egg. Det dukker sikkert opp en yngel eller to om en måneds tid skal du se. Tøffe små krabater Paleatusene.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap