Sølvhai

Jeg har 4 sølvhaier som jeg har hatt i ei uke, og i dag så jeg at en av de ser litt pjusk ut. Den er veldig aktiv og spiser, men har blitt hvit rundt munnen, ser hoven ut men det kan være effekt av det hvite, så da tenker jeg på munnsopp. Resten av kroppen ser heller ikke helt normal ut, ikke like ren sølvaktig som de andre, men har lysere partier (ikke runde flekker, men mere brokete jevne overganger). Synes den ser litt tynnere ut enn di andre også. Har desverre ikke kunne observert så innmari mye hvordan den har vært den første uka siden det først er de siste dagene de begynner å virkelig vise seg fram.

Håper noen har noe fornuftig svar på dette.

Elisabeth
Sølvhai kan være noen ekstremt skrøptelige fisk. Denne høres helt klart ut som en alt annet enn sterk fisk.

Ut fra beskrivelsen, kan det meget godt være at den lider av munnsopp.
Den lider trolig også av tarmparasitter, og gjelleparasitter (mer vanlig enn uvanlig på sølvhai).
Den lider trolig også av hudparasitter.

Skal fisken ha noen sjangs for overlevelse, trenger den ett par kraftige kurer med medisinering.
Jeg ville først behandlet fisken med eSHa 2000 i kombinasjon med eSHa Exit.
Etter endt behandling, og at vannet er filtrert over kull i 72 timer, ville jeg behandlet med enten flubenol 15, eller prazi pro.

Desverre er kvaliteten på sølvhai såpass dårlig, kombinert med den enorme plassen fiskene krever, at dette ikke er en fisk jeg syntes passer for den gjennomsnittlige akvarist
Huff, stakkar fisken min.

Fant ut at det kan ha vært et dårlig valg med sølvhai ja, men det fant jeg desverre ut etter at jeg fikk de hjem. Hun på butikken virket som hun hadde peiling så hun hjalp meg med noen fisker som skulle vært grei i starten, men har jo alt for lite akvarie for sølvhai (240l), så de må nok uansett finne seg et bedre hjem ettervært.

Virker som ildhalen min har fått noen hvite prikker på en finne så går ut i far at det er hvitprikk den har fått, så skal prøve med eSHa Exit (håper det er å oppdrive i Trondheim, hvis noen i såfall vet hvor så hadde det vært fint med tips). Går ut i fra at kombinasjon med den og det andre du anbefalt vil ha noe å si for ildhalens behandling?

Virker som fiskene fra den ene butikken jeg har fått de fra kan feile litt av hvert, tre stk døde kjapt og nu to syke, mens fra to andre butikker så lever de i beste velgående og frisk som en fisk.
Det kan være andre ting enn hvitprikk, så avvent

eSHa medisinene er ikke vanlige i den gjennomsnittlige akvariebutikk. Det er stort sett tre butikker som tjener penger på denne medisinen; Tropefisk, Aquamanias og Webzoo.
Tropefisk startet, og de andre butikkene ser at denne er populær, og i løpet av året vil jeg tro at tilgangen er godt over doblet for oss akvarister.

Når det er sagt; jeg har hørt rykter om at denne medisinen skal være i salg i en lokal butikk i dine trakter.
Hvilken, aner jeg ikke, ei heller om ryktene stemmer
Varene er da bestilt fra Tropefisk, men skal se hva jeg finner i morgen i byen. Skal poste hvor jeg evt finner det (har et par mistanker om hvor) slik at andre kan dra nytte av det.

Takk for hjelpa!
Den sølvhaien som virket veldig syk ser i dag frisk ut, ikke hvit rundt munnen og fargen på kroppen ser mer normal ut. Fikk medisin i posten først i dag så har ikke rokke å behandle enda, men lurer på om jeg burde se det ann å vente? Kan det ha vært nok med hyppige vannbytter i kun få dager og burde jeg evt fortsette med hyppige vannbytter noen dager til?

Den så så pjusk ut selv om den aldri virket noe slapp, spiste som bare det og var aktiv. Kan det ha vært stress etter flytting fra dyrebutikken?
Siden den er på bedringens vei av kun godt stell, noe som er temmelig utrolig, men detsto mer kjekt, ville jeg avventet med å behandle
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap